mgr
Krystyna Berkan
doktorantka IS PAN w Szkole Doktorskiej Anthropos
Pod kierunkiem prof. dr hab. Joanny M. Sosnowskiej przygotowuje w Instytucie Sztuki PAN rozprawę Irena Lorentowicz (1904-1985). Scenografka i malarka.
Absolwentka Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego i Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza w Warszawie. Podczas studiów magisterskich kształciła się w École Normale Supérieure de Paris w ramach umowy bilateralnej między ENS a UW. Uczestnicząc w programie Erasmus+ studiowała na Université Sorbonne Nouvelle – Paris III (2018) oraz podjęła praktyki badawcze w Bibliotece Polskiej w Paryżu (2019).
Laureatka nadawanej przez Instytut Teatralny im. Z. Raszewskiego w Warszawie nagrody głównej im. E. Guderian-Czaplińskiej za pracę magisterską Między katedrą a kunstkamerą. „Zamiana” Paula Claudela napisaną pod kierunkiem prof. dr hab. Tomasza Kubikowskiego w Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza.
Stypendystka Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej. W ramach programu NAWA STER NextGenPhds odbyła staże doktoranckie w École Normale Supérieure de Paris (2022) oraz w Institut d’Études Politiques de Paris-Sciences Po (2023)
Publikacje
Krystyna Berkan, Ewa z Rościszewskich Lorentowiczowa (1869–1943), „Studia Historica Gedanensia” t. XIV (2023), red. A. Łysiak-Łątkowska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2023, s. 281-311.
Krystyna Berkan, Wyparte chłopskie korzenie i poszukiwanie szlacheckiego imaginarium. „W imię Jakuba S.” Moniki Strzępki i Pawła Demirskiego, w: Opowiedzieć historię. Polska dramaturgia współczesna po 2006 roku, red. Joanna Królikowska, Weronika Żyła, Łódź 2023, s. 15-28.
Krystyna Berkan, Paryskie portrety Stanisława Wyspiańskiego wobec sztuki francuskiego fin de siècle’u, „Rerum Artis”, 2021, nr 1, s. 147-162.
Krystyna Berkan, Jak to na wojence ładnie?, „Dialog”, 2020, nr 12 (769), s 51-69.
Krystyna Berkan, „Dwugłowy słowik” czyli cyrk warszawski w publicystyce Sienkiewicza w: Sienkiewicz i teatr, red. Anna Kuligowska-Korzeniewska, Warszawa 2019, s. 55-62.
Krystyna Berkan, Teatralne losy nowel i opowiadań Henryka Sienkiewicza (XIX i XX wiek) w: Sienkiewicz i teatr, red. Anna Kuligowska-Korzeniewska, Warszawa 2019, s. 138-146.
Krystyna Berkan, Cyrkowe adaptacje „Quo vadis”, w: Sienkiewicz i teatr, red. Anna Kuligowska-Korzeniewska, Warszawa 2019, s. 174-177.
Krystyna Berkan, Artyści na bacie i małpi królowie. Elementy cyrkowe w prozie Henryka Sienkiewicza, w: Sienkiewicz i teatr, red. Anna Kuligowska-Korzeniewska, Warszawa 2019, s. 283-291.







