Skip to main content
hhhh

dr
Katarzyna Kułakowska

Telefon
+48 22 50 48 227
Adres
ul. Długa 26, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
7B

Kulturoznawczyni, antropolożka kultury, badaczka społeczna. Absolwentka wiedzy o kulturze Uniwersytetu Warszawskiego i specjalizacji animacja kultury. Doktorka nauk humanistycznych w zakresie kulturoznawstwa na podstawie dysertacji „Ruch kontrkultury teatralnej w Polsce z perspektywy doświadczeń jego uczestniczek”, obronionej z wyróżnieniem w 2017 roku. Laureatka I nagrody w VI edycji konkursu im. Inki Brodzkiej-Wald za najlepszą pracę doktorską z zakresu humanistyki (2017). Nominowana do Nagrody Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych za najlepszą książkę z zakresu wiedzy o dramacie, teatrze, widowiskach i innych sztukach performatywnych wydaną w roku 2017. Stała współpracowniczka Centrum Sztuki Włączającej/Teatru 21. Kierowniczka grantu „HyPaTia. Kobieca historia teatru polskiego. Kontynuacja”. Zajmuje się antropologią doświadczenia i pracuje nad poszerzaniem polskiej teatrologii o perspektywę feministyczną. 

Najważniejsze publikacje

Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska, Emilia Zimnica-Kuzioła, Ewelina Wejbert-Wąsiewicz, (Nie)zależne grupy teatralne. Studium przypadku, Łódź 2023. 

Katarzyna Kułakowska, Katarzyna Kalinowska, „Z miękkim podbrzuszem na wierzchu”. Wyzwania etyczne w pracy twórczej Teatru Węgajty, w: Polifonia. Rzecz o pracy twórczej Teatru Węgajty, Warszawa 2023, s. [w druku].

Katarzyna Kułakowska, „Odkrywanie tego, co poziome”. Wprowadzenie, w: Polifonia. Rzecz o pracy twórczej Teatru Węgajty, Warszawa 2021, s. [w druku].

Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska, Michał Bargielski, Anna Buchner, Maria Wierzbicka, Pracownice i pracownicy teatrów w pandemii. Zawody teatralne w perspektywie antropologicznej, w: Teatr w pandemii, red. Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska, Warszawa 2021, s. 65-130. 

Katarzyna Kalinowska, Katarzyna Kułakowska, Michał Bargielski, Maria Babicka, A Community in Quarantine: The Social Worlds of Alternative. Theater During the Pandemic, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 2021, nr 17(3), s. 50-74. 

Katarzyna Kułakowska, Katarzyna Kalinowska, Olga Drygas, Michał Bargielski, Individual and Community Crises in a Pandemic: The Social Theater of Ambulatory Care, „Pamiętnik Teatralny”, 2020, nr 4 (69), s. 63-84.

Katarzyna Kułakowska, Erdmute Sobaszek, Prusaczka z Krainy Rachmanów. Rzecz o współzałożycielce i aktorce Teatru Węgajty, w: Polki za granicą, cudzoziemki w Polsce. Literackie i pozaliterackie obrazy doświadczeń życiowych, red. Beata Denejka, Siedlce 2020, s. 61-71. 

Katarzyna Kułakowska, Interpersonal relationships as a subject of multi-faceted reflection in the spectacle The Prologue of a Comedy, w: Zwischen Harmonie und Konflikt. Paarbeziehungen im europäischen Theater des 20. und 21. Jahrhunderts, ed. Agata Mirecka, Natalia Fuhry, Berlin 2020, s. 191-202.

Katarzyna Kułakowska, Agata Łuksza, How about we start a revolution? Polish women at the crossroads, „Contemporary Theatre Review”, vol. 28, issue 3, Routlege 2018, s. 423-433. 

Katarzyna Kułakowska, „Teatr jest ekspresją mojej duchowości”. O twórczości scenicznej Ewy Wójciak z Teatru Ósmego Dnia, w: Uczucia i emocje. Konteksty edukacyjne i artystyczne, red. Joanna Posłuszna, Kraków 2018, s. 71-88. 

Katarzyna Kułakowska, Błaźnice. Kobiety kontrkultury teatralnej w Polsce, Warszawa 2017.

Katarzyna Kułakowska, Cudzoziemka i Błaźnica. O scenicznych wcieleniach Anny Zubrzycki z perspektywy antropologii doświadczenia, „Aktorka/emancypacje. Almanach Antropologiczny”, Warszawa 2017, s. 105-119.

Katarzyna Kułakowska, Agata Łuksza, Feminine Voice in Poland: The Case of Danuta Wałęsa, „Feminist Media Studies”, vol. 15, Issue 1, Routlege 2015, p. 53-73. 

Katarzyna Kułakowska, Elegia uśpienia, w: Akademia Ruchu. Teatr, red. Tomasz Plata, Warszawa 2015, s. 117-148. 

Katarzyna Kułakowska, Miasto płci. Dyskurs miłosny Marii Peszek, Warszawa 2013.

Projekty

Kierowniczka grantu „Hypatia. Kobieca Historia Teatru Polskiego. Kontynuacja” (2022-2027). NPRH (nr rej. projektu: 11H 20 0023 88).

Członkini zespołu ewaluacyjnego Centrum Sztuki Włączającej/Teatru 21 (2019 - obecnie). 

Członkini zespołu badawczego projektu „Teatr w pandemii: badania pracownic i pracowników teatrów w pandemii” (2020). Instytut Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. 

Członkini zespołu merytorycznego grantu „Teatr Węgajty – 35 lat teatru antropologicznego i poszukiwań społeczno-kulturowych” (2018-2023). NCN (nr rej. projektu: 2017/26/E/HS2/00357).
 

Kierowniczka grantu „Ruch teatralnej kontrkultury w Polsce z perspektywy jego uczestniczek” (2015-2018). NCN (nr rej. projektu: 2014/15/N/HS2/03863).

Członkini zespołu merytorycznego grantu „HyPaTia. Historia Polskiego Teatru” (2013-2017). NPRH (nr rej. projektu: 11H12 037981).