Przejdź do treści
kk

dr
Katarzyna Korpanty

Redakcja

,,Monumenta Musicae in Polonia”

Telefon
+48 22 50 48 231
Adres
ul. Długa 26, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
20

Katarzyna Korpanty ukończyła filologię germańską (magisterium w 1999) oraz muzykologię (magisterium w 2003) na Uniwersytecie Jagiellońskim. Stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie nauk o sztuce uzyskała na podstawie przygotowanej pod kierunkiem naukowym prof. dr hab. Zofii Fabiańskiej dysertacji pt. „Praecepta der Musicalischen Composition Johanna Gottfrieda Walthera w świetle niemieckiej nauki kompozycji epoki baroku”, za którą otrzymała The Ray E. and Ruth A. Robinson Musicology Award (Uniwersytet Jagielloński, 2010) oraz Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich im. Ks. Prof. Hieronima Feichta (2011). Od roku 2015 pracuje na stanowisku adiunkta w Zakładzie Muzykologii Instytutu Sztuki PAN, gdzie jest członkiem zespołu redakcyjnego serii wydawniczej Monumenta Musicae in Polonia. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na historii i teorii muzyki w wiekach XVI-XVIII ze szczególnym uwzględnieniem zagadnienia retoryki muzycznej oraz protestanckiej kultury muzycznej. 

Publikacje

Friedrich Wilhelm Marpurg, Johann Friedrich Agricola i spór o wyższość muzyki francuskiej nad włoską lub odwrotnie, w: Selva musicologica. Księga pamiątkowa dedykowana Profesor Zofii Dobrzańskiej-Fabiańskiej w 70. rocznicę urodzin, red. Jakub Kubieniec i Piotr Wilk, Kraków 2024, s. 335-347

Johann Sebastian Bach in the Eyes of Johann Mattheson: On the Cantata 'Ich hatte viel Bekümmernis', BWV 21, „Muzyka” 69: 2024, nr 1, s. 21-40, https://doi.org/10.36744/m.2530

The Reception of Zarlino’s Theory of Music-Word Relations in Central Europe, w: Musico perfetto, Gioseffo Zarlino. His time, his work, his influence, red. Jonathan Pradella, Wenecja 2022, Edizioni Fondazione Levi (Antiquae Musicae Libri 3), s. 391-407, https://www.fondazionelevi.it/editoria/musico-perfetto-gioseffo-zarlino/

Wstęp, w: Friedrich Wilhelm Marpurg: Abhandlung von der Fuge, t. I-II, tłum. Barbara Świderska, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, Warszawa 2022, https://musictreatises.nifc.pl/pl/artykuly-wprowadzajace/16-friedrich-wilhelm-marpurg-abhandlung-von-der-fuge-wstep-do-przekladu-polskiego

[rec.] Marek Nahajowski: Od Printza do Forkela. Wizje dziejów muzyki europejskiej w historiografii XVIII wieku, Łódź 2019 Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi, ss. 439, „Muzyka” 67: 2022, nr 4, s. 172-181, https://doi.org/10.36744/m.1543

Tematy muzyczne w korespondencji Fryderyka II i jego siostry Wilhelminy, margrabiny von Bayreuth, „Muzyka” 66: 2021, nr 1, s. 126-147, https://doi.org/10.36744/m.799

Niemiecka nauka kompozycji w XVII i na początku wieku XVIII, Warszawa 2019 Instytut Sztuki PAN.

Pionierzy historiografii muzycznej Charles Burney i Johann Nicolaus Forkel o muzyce renesansu, a szczególnie twórczości Josquina des Prez, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 2019, t. 17, s. 17-40, https://www.polskirocznikmuzykologiczny.pl/pdfy/PRM_2019_Korpanty.pdf

Wstęp, w: Louis André, Essai de principes de musique, wyd. Joanna Żurowska, red. Barbara Przybyszewska-Jarmińska i Katarzyna Korpanty, Warszawa 2019 Instytut Sztuki PAN.

[rec.] Sigismundus Lauxmin (1596-1670). Ars et praxis musicaGraduale pro exercitatione studentiumAntiphonale ad psalmos, red. Jurate Trilupaitiene, Warszawa 2016 (Fontes musicae in Polonia, B/I) Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, ss. 236, „Muzyka” 62: 2017, nr 3, s. 140-143, https://doi.org/10.36744/m.3955

Znaczenie ładu liczbowego oraz muzyka jako dar Boży w świetle traktatów Andreasa Werckmeistra, „Muzyka” 61: 2016, nr 3, s. 97-114, https://doi.org/10.36744/m.4103

Bruckner-Rezeption in Breslau, „Mitteilungsblatt der Internationalen Bruckner-Gesellschaft”, 2015, zeszyt 85 (grudzień).

Johann Gottfried Walther i jego podręcznik kompozycji pt. „Praecepta der Musicalischen Composition”. Autorskie opracowanie czy mechaniczna kompilacja treści?, „Muzyka” 60: 2015, nr 2, s. 3-24.

Zagadnienie tekstu słownego i jego muzyczna interpretacja w ujęciu niemieckich teoretyków muzyki epoki baroku, „Muzyka” 57: 2012, nr 1, s. 53-72.

Christoph Bernhard i problem autorstwa traktatu „Resolutiones Tonorum Dissonantium in Consonantes”, „Muzyka” 56: 2011, nr 4, s. 113-122.

Źródła inspiracji w religijnych tekstach kantatowych Jana Sebastiana Bacha. Religijna poezja kantatowa Picandra, „Młoda Muzykologia” 2008, s. 62-78.

Jan Sebastian Bach i retoryka. Analiza muzyczno-retoryczna kantaty Sehet, wir gehn hinauf gen Jerusalem BWV 159, „Młoda Muzykologia” 2008, s. 36-61. 

Projekty

„Monumenta Musicae in Polonia – edycje źródłowo-krytyczne i faksymilowe – kontynuacja”, Instytut Sztuki PAN, 2018-2024 oraz 2023-2027, kierownik projektu: dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, prof. IS PAN, źródło finansowania: Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, wykonawca.

Międzynarodowy projekt „Między Chopinem i Tellefsenem. Europejskie traktaty muzyczne. Uniwersalizm a tożsamość narodowa”, Narodowy Instytut Fryderyka Chopina we współpracy z Centre for Grieg Research na Uniwersytecie w Bergen, 2020-2022, kierownik projektu: dr Artur Szklener, źródło finansowania: fundusze Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz fundusze norweskie, wykonawca.

„Monumenta Musicae in Polonia – edycje źródłowo-krytyczne utworów muzycznych Józefa Elsnera, Teodora Riccia, Stanisława Sylwestra Szarzyńskiego oraz traktatów teoretycznych Marcina Kromera i Louis’a André”, Instytut Sztuki PAN, 2012-2019, kierownik: dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, prof. IS PAN, źródło finansowania: Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, wykonawca.