Przejdź do treści
js

prof. dr hab.
Joanna M. Sosnowska

Kierownik Studiów Podyplomowych IS PAN,
prowadzi kierunek "Historia sztuki i współczesna kultura wizualna"

Telefon
+48 22 50 48 257
Adres
Pl. Krasińskich 1A, 00-207 Warszawa
Nr pokoju
8

Historyk sztuki. Ukończyła studia na Uniwersytecie Warszawskim, doktoryzowała się w Instytucie Sztuki PAN, tam też uzyskała habilitację, w 2016 została profesorem zwyczajnym. Zajmuje się polską sztuką XIX, XX i XXI wieku, krytyką artystyczną i metodologią historii sztuki. Wykładała na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego, Uniwersytecie Warszawskim, Uniwersytecie Gdańskim i Collegium Civitas. W roku akademicki 2016/2017 zorganizowała w Instytucie Sztuki PAN Studia Podyplomowe Historia sztuki. Muzyka. Teatr i Film, które obecnie prowadzą wykłady na 7 specjalizacjach. Wydała książki: Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999 (1999); Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939 (2003); Ukryte w obrazach, (2012); Malarz Józef Chełmoński (2021). Jest autorką licznych artykułów w czasopismach i tomach zbiorowych. Zredagowała 10 książek, w tym m. in. 3 tomy studiów poświęconych wystawom światowym w Paryżu i Nowym Jorku oraz 2 tomy antologi krytyki artystycznej kobiet. Jest redaktorem naukowym serii wydawniczej: Dysertacje doktorskie Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz członkiem zespołu redakcyjnego „Rocznika Historii Sztuki”. W 2015 roku otrzymała srebrny medal „Zasłużony kulturze Gloria Artis”.  Wypromowała 12 doktorów. Była członkiem Rady Muzeum Narodowego w Krakowie, Rady Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Rady Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, przewodniczącą Rady Galerii Kordegarda oraz członkiem Zespołu doradczego Rady Narodowego Programu Rozwoju Humanistyki. 

Publikacje

Książki

Joanna M. Sosnowska, Malarz Józef Chełmoński, Warszawa 2022.

Joanna M. Sosnowska, Ukryte w obrazach, Warszawa 2012.

Joanna M. Sosnowska, Poza kanonem. Sztuka polskich artystek 1880-1939, Warszawa 2003.

Joanna M. Sosnowska, Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999, IS PAN, Warszawa 1999.

Artykuły

Joanna M. Sosnowska, Maria Nicz w Warszawskiej Szkole Sztuk pięknych. Środowisko, w: Awangardzistka. Maria Nicz-Borowiakowa (1896-1944), Poznań 2022, s.61-79.

Joanna M. Sosnowska, W cieniu Tamary – korzenie i koligacje, w: Artyści i Kraków: studia ofiarowane Tomaszowi Gryglewiczowi, Kraków 2022, s. 255-264.

Joanna M. Sosnowska, Linda Nochlin - feminizm, realizm i polska historia, Rocznik Historii sztuki” 2022, R. XLVII, s. 135-143.

Joanna M. Sosnowska, Pamięć i sztuka, w: Triumf 1920. Obraz i pamięć, koncepcja publikacji i redakcja naukowa Jerzy Miziołek i Joanna M. Sosnowska, Warszawa 2020, s. 111-143.

Joanna M. Sosnowska, Krytyka emocjonalna Marii Konopnickiej w: Krytyka artystyczna kobiet. Sztuka w perspektywie kobiecego doświadczenia XIX-XXI wieku, red. naukowa Beata Łazarz, Joanna M. Sosnowska, Warszawa 2019, s. 49-66.

Joanna M. Sosnowska, Olga Boznańska and Marian Morelowski read Michel Foucault, „IkonotheKa” 2015, t. 25, s. 219-231.

Joanna M. Sosnowska, Sztuka legionów polskich, „Rocznik Historii Sztuki”, R. XL: 2015, s. 61-79.

Joanna M. Sosnowska, Widzieć i rozumieć malarstwo, „Rocznik Historii Sztuki” 2013, R. XXXVIII, s. 27-40.

Joanna M. Sosnowska, Pierwsza taka szkoła, w: Sztuka wszędzie. Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie 1904-1944, scenariusz wystawy, koncepcja katalogu M. Sitkowska, red. naukowa J. Gola, M. Sitkowska, A. Szewczyk, Warszawa 2012, s. 28-39.

Joanna M. Sosnowska, Juliusz Starzyński (1906-1974), “Rocznik Historii Sztuki” 2011, R. XXXVI, s. 137-155.

Joanna M. Sosnowska, Na wystawie w Paryżu Polska była... kobietą, w: Wystawa paryska 1937.Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa,22-23 października 2007, red. naukowa J. M. Sosnowska, Warszawa 2009, s.129-137.

Projekty

Krytyka artystyczna kobiet, realizacja 2016-2019.

Sztuka polska na wystawach światowych 1925-1939, realizacja 2005-2012.