Przejdź do treści
ich

dr
Irina Chachulska

Redakcja

Katalog źródeł muzycznych

Telefon
+48 22 50 48 238
Adres
ul. Długa 26, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
23

Irina Chachulska, adiunkt w Zakładzie Muzykologii Instytutu Sztuki PAN. Jest absolwentką Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II (2006) oraz Muzyki Kościelnej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina (2011). W latach 2006-2010 odbyła studia doktoranckie przy Katedrze Historii i Teorii Muzyki Średniowiecza IM KUL, gdzie w r. 2013 r. uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych. W latach 2017-2022 wykładała Chorał gregoriański na Wydziale Instrumentalnym UMFC. W roku 2015 rozpoczęła współpracę z polską sekcją międzynarodowej bazy CANTUS (Plainchant Sources in Poland – Cantus Planus in Polonia), którą kieruje od 2018 r. Od tegoż roku należy do zespołu badawczego Manuscripta.pl przy IHN PAN. Jej główne obszary badawcze obejmują zagadnienia paleografii muzycznej, źródłoznawstwa i kodykologii oraz średniowiecznej liturgii i śpiewu Kościoła Zachodniego. 

Publikacje

Irina Chachulska, Graduał cystersów z Jemielnicy PL-WRu I F 418. Nowe ustalenia i hipotezy, „Muzyka”, 2023, t. 68, nr 1, s. 3-19.

Irina Chachulska, Produkcja ksiąg muzycznych w skryptorium lubiąskim do poł. XIV w., „Studia źródłoznawcze”, 2022, t. 60, s. 13-25.

Irina Chachulska, O trzech zabytkach muzyczno-liturgicznych z kolekcji Baworowskich przechowywanych w Bibliotece Narodowej, „Muzyka”, 2021,  t. 66, nr 1, s. 49-80.

Irina Chachulska, Pasja chorałowa ze zbioru kazań kanoników regularnych kongregacji laterańskiej w Kraśniku„Muzyka”, 2019, t. 64, nr 2, s. 103-123.

Irina Chachulska, Najstarsze pasje chorałowe w rękopiśmiennych źródłach polskich, w: Textus et pictura. Średniowieczny kodeks rękopiśmienny jako nośnik treści, znaczeń i wartości artystycznych, red. Monika Jakubek-Raczkowska, Marta Czyżak, Toruń 2019, s. 13-20.

Irina Chachulska, O notacjach muzycznych w antyfonarzu tynieckim, „Liturgia sacra”, 2018, t. 24, nr 1, s. 199-228.

Irina Chachulska, Z zagadnień ornamentacji w kompozycjach gregoriańskich. Znaczenie elementu oriscus w kontekście neumy pressus maior, „Liturgia sacra”, 2017, t. 23, nr 1, s. 203-228.

Irina Chachulska, Z historii kształtowania się mszału białoruskiego Imšal Rymski dla dyjacèzij na Belarusi, w: Cantare amantis est, red. ks. Wiesław Hudek, ks. Piotr Wiśniewski, Lublin 2015, s. 526-537.

Irina Chachulska, Adaptacja kantylacji łacińskiej w Imšale Rymskim dla dyjacèzij na Belarusi, „Additamenta Musicologica Lublinensia”, 2007, t. 3, s. 125-168.

Projekty

Early Music in Central Europe: Collaborated Research, Migrating Sources, Transregional Connections (1. 11. 2023 –  31. 10. 2026), Visegrad Fund 

Liturgica Poloniae. Katalog polskich rękopisów liturgicznych. Cz. 1: do około 1300 r. (2022-2027), projekt finansowany w ramach NPRH

Manuscripta.pl – Inwentarz dziedzictwa narodowego w zakresie rękopisów średniowiecznych (2017-2023), projekt finansowany w ramach NPRH