dr hab.
Grzegorz Zieziula, prof. IS PAN
redaktor kwartalnika „Muzyka”
"Muzyka"
Muzykolog i polonista, od 2003 r. związany z Zakładem Muzykologii Instytutu Sztuki PAN. Członek redakcji kwartalnika „Muzyka”, samodzielny pracownik naukowy. Specjalizuje się w badaniach kultury muzycznej „długiego XIX wieku”.
Wyróżniany za działalność naukową: laureat „Nagrody im. ks. prof. H. Feichta roku 2005” przyznanej przez Sekcję Muzykologów ZKP (2006), stypendysta Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej (2006), The Robert Anderson Research Charitable Trust (2008), nominowany do Nagrody im. C.K. Norwida (2013), laureat Nagrody Komitetu Nauk o Sztuce PAN (2020).
Autor publikacji książkowych, licznych artykułów, kilku edycji (faksymilowych, źródłowo-krytycznych i epistolarnych), współredaktor monografii zbiorowych, pomysłodawca i współorganizator cyklicznych „Sympozjów historyków muzyki XIX wieku” (od 2023 r.: „II poł. XVIII i XIX w.”). Do jego znalezisk archiwalnych należą m.in. niemieckojęzyczna opera S. Moniuszki Die Schweizerhütte, epistolografia R. Statkowskiego, G. Poniatowskiego i W. Żeleńskiego.
Publikacje
Książki
Grzegorz Zieziula (red. / ed.), The element of dance in music of the first half of the nineteenth century, Warsaw 2023.
Grzegorz Zieziula (red. i wstęp / ed., intr.), Cesare Trombini i włoskie środowisko muzyczne w Warszawie w drugiej połowie XIX wieku, Otwock 2023.
Grzegorz Zieziula (wstęp, wybór, przekład i opracowanie), Toute ma vie est dans mon art. Francuskie listy księcia Józefa Poniatowskiego w kontekście jego biografii i działalności kompozytorskiej, Warszawa 2022.
Grzegorz Zieziula, Nurt kosmopolityczny w polskiej twórczości operowej drugiej połowy XIX wieku, Warszawa 2020.
Grzegorz Zieziula (wydał / edited by), Józef Elsner, Król Łokietek, czyli Wiśliczanki, Opera w dwóch aktach / Opera in Two Acts, libretto / libretto by Ludwik Adam Dmuszewski, Warszawa 2019.
Grzegorz Zieziula (wydał i wstępem opatrzył / edited and introduced by), Władysław Żeleński, Goplana, Opera romantyczna w trzech aktach / Romantic Opera in Three Acts, libretto / libretto by Ludomił German, Partytura orkiestrowa / Orchestral Score (Wien 1897), wydanie faksymilowe / facsimile edition, t. 1–2, Warszawa 2016.
Grzegorz Zieziula (wstęp i komentarze), Stanisław Moniuszko, Halka, libretto / libretto by Włodzimierz Wolski, Partytura orkiestrowa / Orchestral Score (Warszawa 1861), wydanie faksymilowe / facsimile edition, t. 1–4, Warszawa 2012.
Artykuły
Grzegorz Zieziula, Dobrzyński, Moniuszko i solita forma, w: Długi wiek XIX w muzyce: pytania – problemy – interpretacje, t. 2, red. Ewa Bogula, Małgorzata Sułek i Grzegorz Zieziula, Warszawa 2022, s. 199–223.
Grzegorz Zieziula, Die Schweizerchütte, Moniuszkowska prapremiera spóźniona o blisko dwa stulecia: pytania, hipotezy, nowe perspektywy badawcze, „Muzyka” 2021, t. 66, nr 2, s. 3–36.
Grzegorz Zieziula, Pod urokiem klasycznych form: wokół muzyki instrumentalnej Władysława Żeleńskiego, „Studia Chopinowskie” 2021, t. 4, nr 1, s. 6–27.
Grzegorz Zieziula, Wczesna twórczość operowa Stanisława Moniuszki w kontekście europejskich i lokalnych tradycji teatru muzycznego, w: Мастацкая прастора Еўропы XIX – пачатку XXI ст. і Станіслаў Манюшка: гісторыя, сучасны стан, red. Н. А. Капыцько, Mińsk 2021, s. 137–146.
Grzegorz Zieziula, Dzieła operowe, w: Moniuszko. Kompendium, red. Ryszard D. Golianek, Kraków 2020, s. 141–202.
Grzegorz Zieziula, Kontakty Ferdynanda Hoesicka z rodziną Żeleńskich w świetle wspomnień i korespondencji, w: Ferdynand Hoesick junior, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Kraków 2020, s. 60–73, 315–317.
Grzegorz Zieziula, Teatr muzyczny młodego Moniuszki w świetle zachowanych źródeł i w zwierciadle spektakli współczesnych: pytania i dylematy, w: Długi wiek XIX w muzyce: pytania – problemy – interpretacje, [t.1], red. Małgorzata Sułek i Grzegorz Zieziula, Warszawa 2020, s. 67–90.
Grzegorz Zieziula, Pierwiastek taneczny w twórczości operowej Stanisława Moniuszki, w: Życie – twórczość – konteksty. Eseje o Stanisławie Moniuszce, red. Magdalena Dziadek, Warszawa 2019, s. 171–191.
Grzegorz Zieziula, Beyond the dogma of a ‘national style’: dance-type narration in Stanisław Moniuszko’s operas, „Musicology Today”, 2018, t. 15, no 1, s. 41–61 (doi.org/10.2478/muso-2018-0006).
Grzegorz Zieziula, Władysław Żeleński w Warszawie (1871–1881): fakty i niedopowiedzenia, „Muzyka” 2017, t. 62, nr 4, s. 171–191.
Grzegorz Zieziula, From ‘Bettly’ in French to ‘Die Schweizerhütte’ in German: The foreign-language operas of Stanisław Moniuszko, „Muzyka” 2015, t. 60, nr 4, s. 69-96
Projekty
„Cesare Trombini i włoskie środowisko muzyczne w Warszawie w 2. Poł. XIX w.”, projekt w ramach programu MKiDN „Muzyczny Ślad” (kier. Katarzyna Wodarska-Ogidel, Muzeum Teatralne TW-ON), rok realizacji 2023, autor rozdziału monografii wieloautorskiej.
„Monumenta Musicae in Polonia” (kier. Barbara Przybyszewska-Jarmińska), Stanisław Moniuszko, Die Schweizerhütte, Stanisław Moniuszko, Nocleg w Apeninach (wydania źródłowo-krytyczne), lata realizacji 2023–2028, wykonawca. NPRH/DN/SP/506936/2021/11.
„Monumenta Musicae in Polonia”, (kier. Barbara Przybyszewska-Jarmińska), Władysław Żeleński, Goplana (wyd. faksymilowe)”, lata realizacji 2014-2016, wykonawca. NPRH, 0044/NPRH3/H11/82/2014
„Monumenta Musicae in Polonia” (kier. Barbara Przybyszewska-Jarmińska), Józef Elsner, Król Łokietek, czyli Wiśliczanki (wydanie źródłowo-krytyczne), lata realizacji 2012–2019, wykonawca. NPRH, 0017/NPRH2/H11/81/2012,
„Kultura muzyczna na słowacko-polskim pograniczu / Musical Culture on the Slovak-Polish Borderland”, wspólny projekt badawczy Polskiej i Słowackiej Akademii Nauk (koordynator ze strony polskiej Barbara Przybyszewska-Jarmińska), lata realizacji 2010–2015, uczestnik projektu.







