Skip to main content
EDT

dr hab.
Ewa Dahlig-Turek, prof. IS PAN

Dyrektor Instytutu Sztuki PAN

Telefon
+48 22 50 48 218
Adres
ul. Długa 26, 00-238 Warszawa

Etnomuzykolożka, absolwentka Instytutu Muzykologii UW i podyplomowych studiów menedżerskich SGH. Specjalizuje się w badaniach nad tradycyjną kulturą muzyczną w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem historii chordofonów smyczkowych oraz morfologii „rytmów polskich” w polskiej i skandynawskiej muzyce tradycyjnej. Po odbyciu stażu na Universität-Hochschule Essen (1992/1993) wykorzystuje i rozwija metody z zakresu Music Information Retrieval, tj. skomputeryzowanych badań nad zapisem muzycznym. Od 1994 w sposób ciągły prowadzi projekt  EsAC (Essener Assoziativ Code), rozwijając bazy danych wykorzystywane w wielu zagranicznych ośrodkach naukowych.
Ekspertka Australian Research Council, Israel Science Foundation, European Science Foundation, Fundacji na rzecz Nauki Polskiej, zespołów i programów Ministerstwa Nauki. Członkini International Council for Traditional Music i European Seminar in Ethnomusicology.
Od 2003 członkini dyrekcji ISPAN. W 2014 odznaczona srebrnym medalem Gloria Artis.

Najważniejsze publikacje

Ewa Dahlig-Turek, Ethnomusicology and Studies of the Dance Element in Music of the First Half of the Nineteenth Century, w: The Element of Dance in Music of the First Half of the Nineteenth Century, red. Grzegorz Zieziula, Warszawa 2023, s. 205-225.

Ewa Dahlig-Turek, Knee-Fiddles in Poland: Multidimensional Bridging of Paradigms, w:  Crossing Bridges: Music, Intergenerational Transmission and Transformation, red. Zuzana Jurková i David Verbuč. Prague 2016. 
http://www.etnomuzikologie.eu/index.php/publikace [bez numeracji stron]

Ewa Dahlig-Turek, Maria Pomianowska, Polskie fidele kolanowe. (Re)Konstrukcja. Teka lubelska t. 4, Lublin–Kraków–Warszawa 2014. 
https://polona.pl/item/126017283https://academica.edu.pl/reading/readSingle?cid=126018535&uid=126017283

Ewa Dahlig-Turek, Chopin and Polish FOLK,  “Interdisciplinary Studies in Musicology”, 2011, t. 9, s. 343-355.

Ewa Dahlig-Turek, From Jan of Lublin to Chopin’s Mazurkas. A brief history of ‘Polish rhythms’, w: The Sources of Chopin’s Creative Style: Inspirations and Contexts, red. Artur Szklener, Warszawa 2010, s. 17-49.  

Ewa Dahlig-Turek, Studying Rhythm Morphology, “Lietuvos Muzikologija”, 2009, nr 10, s. 127-137.

Ewa Dahlig-Turek, „Rytmy polskie” w muzyce XVI-XIX wieku. Studium morfologiczne,Warszawa 2006. 
https://polona.pl/item/rytmy-polskie-w-muzyce-xvi-xix-wieku-studium-morfologiczne,MTMxOTQ5MTg0/12/#info:metadata

Ewa Dahlig-Turek, Bjørn Aksdal, Dan Lundberg, Rebecca Sager, Glossing over rhythmic style and musical identity, Stockholm 2005. https://carkiv.musikverk.se/www/epublikationer/Meddelanden_fran_Svenskt_visarkiv_47_for_web.pdf

Ewa Dahlig-Turek, Rhythms of Swedish polskas and their relation to Polish Folk Dances, w: The Polish Dance in Scandinavia and Poland. Ethnomusicological Studies. “Skrifter utgivna av Svenskt visarkiv” 17, red. Märta Ramsten, Stockholm 2003, s. 155-164.

Ewa Dahlig-Turek, Ludowe instrumenty skrzypcowe w Polsce, Warszawa 2001, s. 220. 
https://academica.edu.pl/reading/readSingle?cid=132551130&uid=131949182&fbclid=IwAR3tONVDLFTqfFgKuA0oiRP_Zx8st7hkVzAh60ANth97zM3-kK0eDC9n4bE

Ewa Dahlig-Turek, EsAC. An Integrated System of Encoding, Analysing and Processing of One-part Melodies w: Musik und Neue Technologie, Band 3. Musik im virtuellen Raum, red. Bernd Enders i Joachim Stange-Elbe, Osnabrück 2000, s. 427-433.

Ewa Dahlig-Turek, Helmut Schaffrath, Judgments of Human and Machine Authorship in Real and Artificial Folksongs, w: Computing in Musicology 11, Melodic Similarity. Concepts, Procedures, and Applications, red. Walter B. Hewlett, Eleanor Selfridge-Field, Cambridge, London 1998, s. 211-219.

Ewa Dahlig-Turek, A Sixteenth-Century Polish Folk Fiddle from Płock, “The Galpin Society Journal” 47, s. 111-122.

Ewa Dahlig-Turek, Monophonie, hétérophonie et poly(?)phonie dans le jeu du violon traditionnel en Pologne, “Cahiers de Musiques Traditionnelles”, 1993 nr 6, s. 45-53. 
https://ethnomusicologie.revues.org/1386

Ewa Dahlig-Turek, Ludowa gra skrzypcowa w Kieleckiem, Kraków 1990. 
http://sbc.wbp.kielce.pl/dlibra/publication/48194/edition/47567/content
 

Projekty

Projekty krajowe:

2015-2023 NPRH: Opracowanie zapisów muzycznych z Dzieł Wszystkich Oskara Kolberga w trybie Music Information Retrieval i ich udostępnienie do badań naukowych; kierownik projektu.

2012-2014 NPRH: Opracowanie naukowe i udostępnienie do badań etnomuzykologicznych najstarszych źródeł fonograficznych ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN; kierownik projektu.

1999-2001 KBN: Mazurek w polskiej i europejskiej tradycji muzycznej; kierownik projektu.

Projekty międzynarodowe:

2009-2011 EuropeanaConnect, współfinansowany przez Komisję Europejską; koordynator zespołu polskiego.

2006-2008 DISMARC-DIScovering Music ARChives; współfinansowany przez Komisję Europejską projekt sieciowania europejskich archiwów muzycznych; koordynator zespołu polskiego.

2005-2006 Connecting Memories: Historical Sound Documents as Acoustic Images of the Own and the Other; program Socrates –Grundtvig; wykonawca.

2003-2005 Glossing over rhythmic style and musical identity; projekt badawczy nie finansowany, zakończony publikacją. Współpracownicy:  Bjoern Aksdal (Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet, Trondheim), Dan Lundberg (Svenskt Visarkiv, Stockholm), Rebecca Sager (USA).

Projekty infrastrukturalne:

2021-2023 Cyfrowa infrastruktura badawcza dla humanistyki i nauk o sztuce DARIAH-PL, POIR; członek komitetu sterującego.

2009-2011 Budowa Centrum Archiwizacji i Digitalizacji Materiałów Foto- i Fonograficznych CADIS (Centre for Archivisation and Digitisation of Image and Sound); POIG; kierownik projektu.