Skip to main content
nnn

dr
Emilia Olechnowicz

redaktorka "PamiętnikaTeatralnego"

Redakcja

"Pamiętnik Teatralny"

Telefon
+48 22 50 48 242
Adres
ul. Długa 28, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
27

Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego (historia sztuki i filmoznawstwo) oraz studium doktoranckiego w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk, pod kierunkiem prof. dr hab. Wiesława Juszczaka. Laureatka nagrody Stowarzyszenia Historyków Sztuki im. Szczęsnego Dettloffa za rozprawę doktorską (2013). Jej zainteresowania badawcze koncentrują się wokół kulturowej historii ciała, płci i stroju w XVI i XVII wieku, ich literackim i wizualnym reprezentacjom. Obejmują także elżbietańską teorię i praktykę polityczną. 

Najważniejsze publikacje

Emilia Olechnowicz, Fashioning Europe: Identity and Dress in Early Modern Costume Books, „Artl@as Bulletin”, 2023 (w przygotowaniu).

Emilia Olechnowicz, Aby Warburg: Obrazy w ruchu, „Konteksty”, 2022, nr 3, s. 157–163.

Emilia Olechnowicz, Modnej nagości brzydkie niedostatki: Performowanie ciała w „Theatrum życia ludzkiego” Piotra Kwiatkowskiego, „Pamiętnik Literacki”, 2021, nr 2, s. 23–41
https://doi.org/10.18318/pl.2021.2.2.

Emilia Olechnowicz, „Ryszard II to ja”: Teoria dwóch ciał króla i elżbietańska praktyka polityczna, „Civitas: Studia z filozofii polityki”, 2020, t. 26, s.71–99
 https://doi.org/10.35757/CIV.2020.26.03

Emilia Olechnowicz, „W ich milczeniu była wymowa”. O czym milczą bohaterowie Shakespeare’a?, w: Gangliony pękają mi od niewyrażalnych myśli: Prace ofiarowane Profesorowi Lechowi Sokołowi, red. Magdalena Hasiuk, Antoni Winch, Warszawa 2019, s. 52–62.

Emilia Olechnowicz, Spektakl suwerenności: uroczystości koronacyjne królowej Elżbiety I, „Pamiętnik Teatralny”, 2018, nr 4, s. 5–33
https://doi.org/10.36744/pt.256

Emilia Olechnowicz, The Queen's Two Faces: The Portraiture of Elizabeth I of England, w: Premodern Rulership and Contemporary Political Power: The King’s Body Never Dies, red. Karolina Mroziewicz, Aleksander Sroczyński, Amsterdam 2017, s. 217–246
https://doi.org/10.1515/9789048533282-010.

Emilia Olechnowicz, Thomas Browne: Kolekcjonowanie niewidzialnego, w: Ukryta teologia, otwarte pytania, red. Lech Sokół, Antoni Winch, Warszawa 2017, s. 13–31.

Emilia Olechnowicz, Theatrum anatomicum: Ciało jako widowisko, w: Medycyna w teatrze, red. Maciej Ganczar, Krzysztof Rutkowski, Kraków 2016, s. 17–38.

Emilia Olechnowicz, Pałac łazienkowski i republika marzeń Stanisława Augusta, w: Władza i architektura: Rezydencje monarchów i siedziby władz państwowych w Europie, red. Przemysław Deles, Anna Czarniecka, Warszawa 2016, s. 21–32.

Emilia Olechnowicz, „I własnych cierpień pozostaję królem”: Dwa Ciała Króla i druga tetralogia Shakespeare’a, „Konteksty”, 2015, nr 3/4, s. 231–238.

Emilia Olechnowicz, Thomas Browne: między racjonalnym a hermetycznym, w: Światło i ciemność: Polskie Studia Ezoteryczne, red. Monika Rzeczycka, Gdańsk 2015, s. 132–141.

Emilia Olechnowicz, Maski Karola I. Angielskie widowiska dworskie i teologia polityczna, Warszawa 2014.

Projekty

2014–2017 / uczestniczka międzynarodowego projektu badawczego Rex Nunquam Moritur. Comparative Approaches to Political Theologies from the Middle Ages to the Present