Przejdź do treści
ewz

prof. dr hab.
Elżbieta Witkowska-Zaremba

kierowniczka Katalogu Źródeł Muzycznych

Telefon
+48 22 50 48 285
Adres
ul. Długa 26, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
24

Ukończyła studia w zakresie muzykologii i filologii klasycznej na Uniwersytecie Warszawskim. Karierę naukową związała z Instytutem Sztuki PAN, gdzie uzyskała stopnie doktora (1979) i doktora habilitowanego (1991) nauk humanistycznych. W latach 1983-84 odbyła studia w Centre d’Études Supérieures de Civilisation Médiévale przy Uniwersytecie w Poitiers. W 1985 otrzymała Visiting Fellowship w Uniwersytecie w Exeter. W latach 1987 i 1989 była stypendystką Herzog-August Bibliothek w Wolfenbüttel. W 2000 była stypendystką DAAD w Bayerische Akademie der Wissenschaften. W 2002 otrzymała tytuł naukowy profesora. W latach 2000–15 była redaktorem naczelnym kwartalnika „Muzyka”. Od  2007 do 2019 była dyrektorem Instytutu Sztuki PAN. 
Jest członkiem zwyczajnym Sekcji Muzykologów ZKP, Towarzystwa Naukowego Warszawskiego, Academia Europaea, Polskiej Akademii Nauk i członkiem korespondentem The American Musicological Society i The British Academy.

Najważniejsze publikacje

Książki

Elżbieta Witkowska-Zaremba, Michael Bernhard, Traditio Iohannis Hollandrini. Supplementum, Warszawa 2021. 

Elżbieta Witkowska-Zaremba, wstęp, wyd. łac., przekł. pol. i komentarze; przekł. ang. Calvin M. Bower, Marcin Kromer. Musicae elementa, Warszawa 2019 (w serii „Monumenta Musicae in Polonia”). 

Elżbieta Witkowska-Zaremba, wstęp, wyd. łac., przekł. pol. i komentarze; przekł. ang. Anna Maria Busse Berger, Tabulatura Joanni de Lublin: Ad faciendum cantum choralem, Fundamentum, Ad faciendam correcturam, Warszawa 2015 (w serii „Monumenta Musicae in Polonia”).

Elżbieta Witkowska-Zaremba, Michael Bernhard, Die Lehrtradition des Johannes Hollandrinus / The Teaching Tradition of Johannes Hollandrinus, Monachium 2010 (w serii „Bayerische Akademie der Wissenschaften. Veröffentlichungen der Musikhistorischen Kommission”, t. 19).

Elżbieta Witkowska-Zaremba, Ars organisandi” around 1430 and its Terminology, w: Quellen und Studien zur Musiktheorie des Mittelalters, t. 3, red. Michael Bernhard, Monachium 2001, s. 367-423 (w serii „Bayerische Akademie der Wissenschaften. Veröffentlichungen der Musikhistorischen Kommission”, t. 15). 

Elżbieta Witkowska-Zaremba, „Musica Muris” i nurt spekulatywny w muzykografii średniowiecznej, Warszawa 1992 (w serii „Studia Copernicana”, t. XXXII).

Elżbieta Witkowska-Zaremba, Sebastian z Felsztyna. Pisma o muzyce, Kraków 1991 (w serii „Monumenta Musicae in Polonia”). 

Elżbieta Witkowska-Zaremba, Ars musica w krakowskich traktatach muzycznych pierwszej połowy XVI wieku, Kraków 1986.

Elżbieta Witkowska-Zaremba, Jerzy Liban z Legnicy, Pisma o muzyce, Kraków 1984 (w serii „Monumenta Musicae in Polonia”).

Artykuły

Elżbieta Witkowska-Zaremba, Johannes de Muris’s “Musica speculativa” Cited by Jacobus de Ispania, „Plainsong and Medieval Music” 2022, t. 31, nr 1, s. 37-63. 

Elżbieta Witkowska-Zaremba, Between „intellectus”, „visus” and „auditus”: Jean des Murs’s „Musica speculativa”, Version A (1323), „Erudition and the Republic of Letters” 2019, t. 4, nr 1, s. 64-97.

Elżbieta Witkowska-Zaremba, Notacja muzyczna w tekstach teoretycznych XV–XVI wieku, oraz aneks Traktaty muzyczne z rękopisu WaN BOZ 61 / Musical Treatises from the Manuscript WaN BOZ 61, w: Notae musicae artisNotacja muzyczna w polskich źródłach muzycznych XI–XVI wieku, Kraków 1999, s. 13-108 oraz 487-537; wersja w jęz. ang., Kraków 2001, s. 487-541.

Elżbieta Witkowska-Zaremba, The Theory of Music. Manuscripts from the Carolingian Era up to c. 1500 in the Czech Republic, Poland, Portugal and Spain, cz. 2, Poland, Monachium 1997, s. 23-53 (w serii „Répertoire International des Sources Musicales”, t. B III/5). 

Elżbieta Witkowska-Zaremba, The Medieval Concept of Music Perception. Hearing, Calculating and Contemplating, w: Dance, Music Art, and Religion, materiały z sympozjum w Turku 1994, red. T. Ahlbäck, Turku 1996, s. 369-375.

Wersyfikacja, składnia i forma w mazurkach Chopina, w: Przemiany stylu Chopina, red. Maciej Gołąb, Kraków 1993, s. 109-133.

Projekty

Traditio Iohannis Hollandrini. Międzynarodowy projekt edytorsko-badawczy prowadzony wspólnie z Michaelem Bernhardem w latach 2003–16 przy współpracy Polskiej Akademii Nauk i Bayerische Akademie der Wissenschaften. Uczestnicy: Christian Berktold, Michael Bernhard, Calvin M. Bower, Zsuzsa Czagány, David Hiley, Wolfgang Hirschmann, Matthias Hochadel, Ruth Konstanciak, Jakub Kubieniec, Christian Meyer, Ágnes Papp, Alexander Rausch, Klaus-Jürgen Sachs, Konstantin Voigt, Elżbieta Witkowska-Zaremba.  
Wynik: publikacja Traditio Iohannis Hollandrini, t. I–VIII, Monachium 2010–16.

Notae musicae artis. Międzynarodowy projekt finansowany przez Komitet Badań Naukowych w latach 1993-1995. Uczestnicy: Nino Albarosa, Paweł Gancarczyk, Tadeusz Maciejewski, Janka Szendrei, Elżbieta Witkowska-Zaremba, Elżbieta Zwolińska.
Wynik: publikacja Notae musicae artis, wersja polska Kraków 1999; wersja angielska Kraków 2001.