dr
Dominika Grabiec
Katalog źródeł muzycznych
Studiowała muzykologię oraz italianistykę na Uniwersytecie Warszawskim, ukończyła także Podyplomowe Studia Formacji Biblijnej na Uniwersytecie im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Od 2008 r. jest zatrudniona w Instytucie Sztuki PAN, gdzie w ramach prac zespołu Katalogu Źródeł Muzycznych zajmuje się m.in. opracowywaniem rękopisów liturgiczno-muzycznych oraz ikonografią muzyczną w sztuce polskiej. Jest członkiem IMS Study Group on Musical Iconography, w latach 2017-2018 współpracowała też z zespołem projektu Manuscripta.pl przy Instytucie Historii Nauki PAN. Obecnie prowadzi badania m.in. nad dominikańskimi rękopisami chorałowymi i muzyką liturgiczną w okresie potrydenckim w Polsce.
Publikacje
Monografie:
Instrumenty muzyczne w scenach Męki Pańskiej od połowy III do połowy XV w., Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2021, ss. 200 (= Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, t. 4).
Artykuły w czasopismach:
The lost first edition of the office for the feast of blessed Ceslaus Odrowąż OP from 1602 – a copy found in the Diocesan Library in Sandomierz, „Muzyka” 2025 (w druku).
Najstarszy zapis dwóch pieśni maryjnych: Cesarzewno, królewno niebieska i O przenasławniejsza panno w późnośredniowiecznym rękopisie dominikańskim Wn 8091 III, „Muzyka", 2023, t. 269, nr 2, s. 142-150. https://doi.org/10.36744/m.1776
Krótka nauka śpiewu z nut kościelnych o. Tadeusza Filka OFM (Lwów 1887) w kontekście tradycji nauczania śpiewu chorałowego na ziemiach polskich, „Liturgia Sacra” 2022, nr 2 (28), ss. 231–247. DOI: 10.25167/ls.4881
Dominikańskie procesje różańcowe i tradycja śpiewanych różańców na ziemiach polskich w świetle procesjonału PL-Kd 75L oraz innych źródeł z XVIII i początku XIX wieku, „Muzyka” 2022, nr 3, ss. 52–77. https://doi.org/10.36744/m.1404
Polski przekład Ars et praxis musica Zygmunta Lauksmina z 1798 roku i problemy nauczania śpiewu chorałowego na ziemiach polskich w XVII i XVIII wieku, „Muzyka” 2021, nr 1, ss. 81–104. https://doi.org/10.36744/m.797
Bizantyńsko-ruskie sceny Naigrawania w kolegiacie w Wiślicy oraz w kaplicy Świętej Trójcy na Zamku Królewskim w Lublinie w świetle aktualnych badań i interpretacji, „Muzyka” 2020, nr 2, ss. 147–177. https://doi.org/10.36744/m.450
Planctus de Flagella[ti]one Dominus Br. Wawrzyńca od św. Rozalii – dwie nieznane pieśni pasyjne w języku polskim ze zbioru muzykaliów po klasztorach pijarów w Podolińcu i św. Jurze na Słowacji, „Muzyka” 2014, nr 4, ss. 125–132.
Le contexte historique, culturel et politique des monuments de Chopin et leur rôle dans la création d'un mythe national, „Imago Musicae” 2013, nr 26, ss. 137–172.
Seventeenth-century chant manuscripts held at Warsaw University of Warsaw Library in the context of Bernardine musical culture, „Interdisciplinary Studies in Musicology” 2011, t. 11, ss. 143–154.
Ave Maris Stella Szymona Ferdynanda Lechleitnera ze zbioru muzykaliów po klasztorze pijarów w Podolińcu, „Muzyka” 2012, nr 3, ss. 233–246.
Tematy muzyczne w programie ikonograficznym barokowego kościoła św. Mikołaja w Gąsawie, „Przegląd muzykologiczny” 2011, nr 8, ss. 27–66.
Nowa identyfikacja staropolskich pieśni religijnych wykorzystanych przez G. G. Gorczyckiego w Missa Paschalis – uwagi do artykułu Remigiusza Pośpiecha, „Muzyka” 2009, nr 2, ss. 123–126.
Offertoria Szymona Ferdynanda Lechleitnera z muzykaliów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Sandomierzu, „Przegląd Muzykologiczny” 2006, nr 6, ss. 17–63.
Rozdziały w monografiach:
„Motyw muzyki aniołów i pieśni miłości w Dzienniczku św. Faustyny Kowalskiej”, w: Tradycje śląskiej kultury muzycznej, Wrocław (w druku).
„Korespondencja rodziny Trombinich w zbiorach Muzeum Teatralnego w Warszawie”, w: Cesare Trombini i włoskie środowisko muzyczne w Warszawie w drugiej połowie XIX wieku, red. Grzegorz Zieziula, Wyd. Fundacja Promocji Kultury OtwArte, Warszaw 2023, ss. 30–72. https://issuu.com/teatrwielkioperanarodowa/docs/1_ebook_cesare_trombini_i_wloskie_srodowisko_muzyc
„XVI-wieczny lwowski sekwencjarz dominikański sygn. 5L z Archiwum Polskiej Prowincji oo. Dominikanów w Krakowie – problemy kodykologiczne i repertuarowe”, w: Textus, Pictura, Musica. Średniowieczny kodeks rękopiśmienny jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, red. Monika Jakubek-Raczkowska, Marta Czyżak, Wydaw. UMK, Toruń 2022 (= Studia nad skryptorium i spuścizną rękopiśmienną średniowiecza, t. 3), ss. 185–207.
„Tradycja i innowacja – Suplement do Antyfonarza ze zbiorów Archiwum Klasztoru ss. Bernardynek w Krakowie jako unikatowy przykład rękopisu-wycinanki z przełomu XIX i XX wieku”, w: Szary Kruk, red. Aleksander Baliński, Biblioteka Gdańska PAN, Wydział Grafiki ASP w Gdańsku, Gdańsk 2020 (= Drukowane piękno, t. III), ss. 120–133.
„Formularz Mszy o Koronie cierniowej z fragmentu graduału 12497 IV ze zbiorów Biblioteki Narodowej w Warszawie”, w: Textus et pictura. Średniowieczny kodeks rękopiśmienny jako nośnik treści, znaczeń i wartości estetycznych, red. Monika Jakubek-Raczkowska, Marta Czyżak, Wydaw. UMK, Toruń 2019 (= Studia nad skryptorium i spuścizną rękopiśmienną średniowiecza, t. 2), ss. 21–31.
„The Motif of ‘Deafening with Trumpets’ in Central European Passion Iconography, the Religious Renewal Movement ‘Devotio moderna’ and Reform of the Begging Monastic Orders”, w: The Musical Culture of Silesia before 1742. New Contexts – New Perspectives, red. Paweł Gancarczyk, Lenka Hlávková-Mráčková, Remigiusz Pośpiech, Wydaw. Peter Lang, Frankfurt am Main 2013 (= Eastern European Studies in Musicology, vol. 1), ss. 307–315.
„Muzyka piekieł i idea męki słuchu w polskiej sztuce i literaturze religijnej XVI–XVIII wieku”, w: Czas Apokalipsy. Koniec dziejów w kulturze od późnego średniowiecza do współczesności, red. Kamil Kopania, Fundacja „Ars Auro Prior”, Wydaw. Neriton, Warszawa 2012, ss. 281–287.
„Musical motifs in Christ’s Passion: The Mocking of Christ from the Holy Trinity Chapel at Lublin Castle, and miniatures from the Cracovian Dominican meditations (ca. 1532)”, w: The Musical Heritage of the Jagiellonian Era, red. Paweł Gancarczyk, Agnieszka Leszczyńska, Instytut Sztuki PAN, UW, BN, Warszawa 2012, ss. 29–37.
„Instrument muzyczny jako element Arma Christi w późnośredniowiecznych przedstawieniach Męża Boleści”, w: Perspektywy ikonografii muzyczne w Polsce: źródła – konteksty – interpretacje, red. Paweł Gancarczyk, IS PAN, Liber Pro Arte, Warszawa 2012 (= Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, t. 1), ss. 147–158.
„Muzyka w rajskim ogrodzie – Il Paradiso degli Alberti Giovanniego Gherardiego da Prato”, w: Muzyka w ogrodzie - ogród w muzyce, red. Sławomira Żerańska-Kominek, Wydaw. Słowo obraz terytoria, Gdańsk 2011, ss. 133–152.
Redakcje naukowe książek:
Music and Propaganda in the Visual Arts, red. Paweł Gancarczyk, Dominika Grabiec, IS PAN, Liber Pro Arte, Warszawa 2015 (= Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, t. 3).
Perspektywy ikonografii muzyczne w Polsce: źródła – konteksty – interpretacje, red. Paweł Gancarczyk (współpraca redakcyjna: Dominika Grabiec), IS PAN, Liber Pro Arte, Warszawa 2012 (= Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, t. 1).
Recenzje książek:
Alicja Bielak, Marek Bebak, Słowo, obraz i dźwięk w „Graduale de sanctis” ze zbiorów krakowskich karmelitów, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków 2022, „Studia Źródłoznawcze” 2023, t. 61, ss. 221–225.
Tim Shephard, Sanna Raninen, Serenella Sessini, Laura Ştefǎnescu, Music in the art of Renaissance Italy, 1420–1540, London–Turnhout: Harvey Miller Publishers, 2020, „Muzyka” 2022, nr 4, ss. 165–172.
Musical Imaginations. Interdisciplinary Perspectives on Creativity, Performance, and Perceptions, ed. David Hargreaves, Dorothy Miell, Raymond Macdonald, Oxford University Press, New York 2012, „Muzyka” 2018, nr 2, ss. 113–125.
Życie muzyczne w klasztorach dominikańskich w dawnej Rzeczpospolitej, red. Aleksandra Patalas, Musica Iagellonica, Kraków 2016, „Muzyka” 2017, nr 4, ss. 161–169.
Music and Consciousness. Philosophical, Psychologica, and Cultural Perspectives, red. David Clarke, Eric Clarke, Oxford University Press, New York 2011, „Muzyka” 2015, nr 1, ss. 117–124.
Tomasz Jeż, Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581–1776), Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2013, „Archivum Historicum Societatis Iesu” 2014, vol. I, nr 165, ss. 235–239.
Jana Kalinayová-Bartová, Hudba v stredovekom výtvarnom umení na Slovensku, Slovenské národné múzeum – Hudobné múzeum, Bratislava 2011, „Muzyka 2013, nr 2, ss. 99–103.
Jacek Bramorski, Pieśń nowa człowieka nowego. Teologiczno-moralne aspekty muzyki w świetle myśli Josepha Ratzingera – Benedykta XVI, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2012, „Muzyka” 2013, nr 2, ss. 116–121.
Muzyka wobec poezji i nauczania Karola Wojtyły i Jana Pawła II, seria pod redakcją Teresy Maleckiej i Kingi Kiwały: tom I Karol Wojtyła – Jan Paweł II. Muzyka. Antologia tekstów, Wybór i oprac. Dariusz Radziechowski, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2011; tom II Utwory. Inspiracje, interpretacje. Studia pod redakcją Teresy Maleckiej i Kingi Kiwały, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2011, „Muzyka” 2013, nr 1, ss. 112–118.
Agnieszka Łuciuk-Wojczuk, Muzykoterapia w procesie odzyskiwania zdrowia przez pacjentów z chorobami onkologicznymi, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2010, „Muzyka” 2012, nr 4, ss. 115–120.
Zbigniew Skowron, Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau, Wydaw. Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010, „Muzyka” 2011, nr 4, ss. 127–134.
Robrto Melini, Suoni sotto la cenere. La musica nell’antica area vesuviana, Edizioni Flavius, Pompei 2008, „Muzyka” 2010, nr 2, ss. 139–143.
Maciej Jochymczyk, Pietas & Musica. Damian Stachowicz SchP – życie i twórczość w kontekście epoki, Musica Iagellonica, Kraków 2009, „Muzyka” 2010, nr 1, ss. 115–120.
Prospettive di iconografia musicale, ed. Nicoletta Guidobaldi, Mimesis Edizioni, Milano 2007, „Muzyka” 2010, nr 1, ss. 110–115.
Projekty
Muzyczno-liturgiczne tradycje w Polsce i na Węgrzech, projekt współpracy między Polską Akademią Nauk i Węgierską Akademią Nauk, polski koordynator projektu: dr Dominika Grabiec, okres realizacji: 2024-2026
Early Music in Central Europe: Collaborated Research, Migrating Sources, Transregional Connections, grant w ramach programu Strategic Visegrad Grants, wnioskodawca: Masaryk Institute and Archives of the Czech Academy of Sciences, kierownik grantu: doc. PhDr. Hana Vlhová-Wörner Ph.D., okres realizacji: 2023-2025.
Cesare Trombini i włoskie środowisko muzyczne w Warszawie w 2 poł. XIX w., grant w ramach programu „Muzyczny Ślad 2023” finansowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca (Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego), wnioskodawca: Fundacja promocji Kultry OTwArte, kierownik grantu: mgr Katarzyna Wodarska-Ogidel, okres realizacji: 2023.
Manuscripta.pl - Przewodnik po rękopisach średniowiecznych w zbiorach polskich, kierownik projektu: dr hab. Jacek Soszyński, prof. IHN PAN, współpraca z zespołem projektu realizowanego w Instytucie Historii Nauki PAN: okres współpracy 2017-2018.
Kultura muzyczna na polsko-słowackim pograniczu, projekt realizowany w ramach dwustronnej umowy pomiędzy Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz Instytutem Muzykologii Słowackiej Akademii Nauk, kierownicy projektu: dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, prof. IS PAN, doc. PhDr. Hana Urbancová, DrSc., okres realizacji: 2010-2012.
Kultura muzyczna Śląska do 1741 roku z perspektywy polskiej i czeskiej, projekt realizowany w ramach umowy pomiędzy Instytutem Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Karola w Pradze oraz Instytutem Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego, kierownicy projektu: dr hab. Paweł Gancarczyk, prof. IS PAN, doc. PhDr. Lenka Hlávková, Ph.D., okres realizacji: 2010-2011.







