Przejdź do treści
www

dr
Dariusz Konstantynów

redaktor naczelny kwartalnika "Biuletyn Historii Sztuki"

Telefon
+48 22 50 48 236
Adres
ul. Długa 28, 00-238 Warszawa
Nr pokoju
31

Ukończył studia w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. W 1987 roku został zatrudniony w Instytucie Sztuki PAN, gdzie uzyskał stopień doktora nauk humanistycznych w zakresie historii – historii sztuki. W latach 2010–2025 pracował jako adiunkt w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie był promotorem kilkudziesięciu licencjatów i magistrów. Od lipca 2025 roku pracuje w redakcji „Biuletynu Historii Sztuki”. 
Zajmuje się dziejami polskiego życia artystycznego drugiej połowy XIX – pierwszej połowy XX wieku, ze szczególnym uwzględnieniem wystaw sztuki, ich organizacji i recepcji, a także historii krytyki artystycznej. W kręgu jego zainteresowań znajdują się także relacje między sztukami wizualnymi a ideologią i polityką. Jest autorem dwóch monografii oraz kilkudziesięciu artykułów naukowych.

Publikacje

Książki

Dariusz Konstantynów, Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków 1920-1939, Warszawa 2006.

Dariusz Konstantynów, Wystawa Krajowa Sztuk Pięknych (1858-1860). Z historii życia artystycznego Warszawy połowy XIX wieku, Warszawa 2012.

Artykuły

Dariusz Konstantynów, Twórczość Józefa Czapskiego w świetle polskiej krytyki artystycznej z lat 1930-1939, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2024, t. 86, nr 4, s.129-174.

Dariusz Konstantynów, „Jew to the Pyre!” by Andrzej Marek (Marek Arnstein). Theatre Voicing an Opinion on the Persecution of Jews in Nazi Germany, w: Jewish-Slavic Cultural Horizons. Essays on Jewish History and Art in Slavic Lands, red. Sergey R. Kravtsov, Jerusalem-Ljubljana 2022, s. 341-365.

Dariusz Konstantynów, Czego nie napisał Władysław Strzemiński jesienią 1934 roku?, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2021, t. 83, nr 1, s. 153-171.

Dariusz Konstantynów, Gdynia i Żydzi w antysemickich rysunkach z prasy II Rzeczypospolitej, „Porta Aurea”, 2020, t. 19, s. 174-191.

Dariusz Konstantynów, Władysława Skoczylasa podróż do ZSRR, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2019, t. 81, nr 2, s. 275-328.

Dariusz Konstantynów, „Dirce chrześcijańska” Henryka Siemiradzkiego w Petersburgu i Moskwie (1898), „Biuletyn Historii Sztuki”, 2016, t. 78, nr 4, s.591-621.

Dariusz Konstantynów, „Sztuka żydowska”. O jednym z pojęć nacjonalistycznej krytyki artystycznej w Polsce międzywojennej, „Kwartalnik Historii Żydów-Jewish History Quarterly”, 2016, nr 2 (258), s. 475-495.

Dariusz Konstantynów, Wystawa Sztuki Estońskiej (Warszawa – Kraków 1939). Kontekst i recepcja, „Porta Aurea”, 2016, t. 15, s. 155-202.

Dariusz Konstantynów, „Znakomity malarz i ożywiony najlepszymi chęciami obywatel”. Maurycy Gottlieb w oczach prasy polskiej (1877-1880), „Biuletyn Historii Sztuki”, 2014, t. 76, nr 1, s. 113-161.

Dariusz Konstantynów, On the Reception of Soviet Art in Poland in the 1930s., „Centropa”, 2010, t. 10, nr 1, s. 31-45.

Dariusz Konstantynów, Dekoracje Dworca Głównego w Warszawie. O sztuce monumentalnej końca lat trzydziestych XX wieku, „Biuletyn Historii Sztuki”, 2007, t. 69, nr 1-2 s. 73-106.

Dariusz Konstantynów, Żydzi i architektura (z perspektywy polskiego nacjonalizmu lat trzydziestych XX wieku), „Kwartalnik Historii Żydów”, 2009, nr 4 (232), s. 411-425.

Dariusz Konstantynów, „Mistrz nasz Matejko” i antysemici, „Kwartalnik Historii Żydów”, 2007, nr 2 (222) s. 164-198.