Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie, tom 3
red. Jacek P. Jackowski
Studia pod red. Jacka Piotra Jackowskiego.
Instytut Sztuki PAN, Stowarzyszenie Liber Pro Arte, Warszawa 2024
Seria książek Polska muzyka tradycyjna – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny – zachowanie – udostępnianie związana jest z wieloletnim projektem Etnofon, realizowanym przez Zbiory Fonograficzne Instytutu Sztuki PAN. Celem wydawnictwa jest publikacja wyników interdyscyplinarnych badań prowadzonych na najważniejszych kolekcjach nagrań dokumentalnych muzyki tradycyjnej.
Tomy I i II serii są dostępne online na stronie https://etnofon.pl w zakładce Wydawnictwa i czytelnia (https://etnofon.pl/publikacje/ksiazki/).
W tomie trzecim opublikowano 13 tekstów, które zaprezentowano w czterech działach tematycznych:
Wstęp, dr Jacek Jackowski
1. Wybrane kolekcje nagrań archiwalnych
dr Jolanta Dragan (Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej), Folklor muzyczny w muzealnych archiwach na przykładzie Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej
2. Kolekcje nagrań opracowane w cyfrowym repozytorium Etnofon
- dr Ewelina Grygier (Uniwersytet Warszawski, Instytut Muzykologii), Antoni Janiszewski i kolekcja nagraniowa Stowarzyszenia Muzyków Ludowych w Zbąszyniu
- dr Agata Krajewska-Mikosz (Instytut Sztuki PAN, Zakład Muzykologii, Pracownia Etnomuzykologii), Etnomuzykologiczna kolekcja Adolfa Dygacza – wstępne podsumowanie projektu digitalizacyjnego (2024)
- dr Agata Kusto (Instytut Nauk o Kulturze Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Muzeum Wsi Lubelskiej w Lublinie), Włodzimierz Dębski (1922-1998) – kolekcjoner i badacz lubelskiego folkloru muzycznego
3. Wybrane zagadnienia pozyskiwania, opracowania, archiwizacji, digitalizacji, udostępniania i wykorzystania nagrań
- dr Weronika Grozdew-Kołacińska (Instytut Sztuki PAN, Zakład Muzykologii, Pracownia Etnomuzykologii, Uniwersytet Muzyczny im. F. Chopina w Warszawie), Repozytorium muzyczne Etnofon jako narzędzie dydaktyki akademickiej i źródło inspiracji dla prac studentów Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie – komunikat
- Aleksandra Wołoszyn-Banaś (Samorządowy Ośrodek Kultury w Jarczowie, Gminny Ośrodek Kultury w Narolu), Nagrania dokumentalne jako źródło wiedzy w pracy z zespołami regionalnymi
- dr Arleta Nawrocka-Wysocka (Instytut Sztuki PAN, Zakład Muzykologii, Pracownia Etnomuzykologii), Drugie życie melodii kaliskich. Rola nagrań archiwalnych w pielęgnowaniu muzycznych tradycji regionu
- Aneta Franc (Urząd Miasta i Gminy Odolanów), Znaczenie badań archiwalnych w opracowaniu biogramów twórców ludowych na przykładzie gminy Odolanów
- Magdalena Dąbek (Instytut Sztuki PAN, Zbiory Fonograficzne), Ulma, Kochmański, Tejchma i inni. Muzyka i pieśni dawnej Markowej w kontekście współczesnych praktyk. Podsumowanie badań terenowych prowadzonych w latach 2022-2024
- prof. dr hab. Bożena Muszkalska (Uniwersytet Wrocławski, Instytut Muzykologii, Zakład Antropologii Muzycznej), Dźwięk i audiosfera jako przedmiot badań (etno)muzykologów)
- Anna Rutkowska (Archiwum Polskiego Radia SA), Syndrom lepkiej taśmy – studium przypadku
4. Ekskurs międzynarodowy
- prof. Iryna Dovhaliuk (Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki, Lwowska Narodowa Akademia Muzyczna im. Mykoły Łysenki), Dziedzictwo fonograficzne folklorystów ukraińskich. Metodologia badań, zbiory
- prof. Iryna Kłymenko (Ukraińska Narodowa Akademia Muzyczna, Kijów), Nagrania archiwalne i metody pracy z nimi w procesie mapowania melodii (z doświadczeń tworzenia Atlasu melodii obrzędowych Ukraińców w kontekście słowiańsko-bałtyckim)







