Skip to main content
Die postindustriele stadt gemeinsame kulturerbe wspólne dziedzictwo

Die postindustrielle Stadt und ihr Erbe im 21. Jahrhundert. Schutz – Erhaltung – Revitalisierung / Miasto postindustrialne i jego dziedzictwo w XXI wieku. Ochrona – konserwacja – rewitalizacja

Autorzy

Krzysztof Stefański, Paul Zalewski (red.)

Rok wydania
2021
ISBN
978-83-66519-35-0
Cena
40.00zł

seria DAS GEMEINSAME KULTURERBE – WSPÓLNE DZIEDZICTWO, t. 13
red. serii/series ed. by Małgorzata Omilanowska

NAKŁAD WYCZERPANY

redakcja tomu / Herausgeber des Bandes: Krzysztof Stefański, Paul Zalewski
Instytut Sztuki PAN, Instytut Histori Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, Warszawa 2021

Na tom trzynasty serii Das Gemeinsame Kulturerbe / Wspólne Dziedzictwo złożyły się materiały 25. Konferencji Grupy Roboczej Polskich i Niemieckich Historyków Sztuki i Konserwatorów zabytków w Łodzi (11-14.10.2017). Przygotowując program konferencji wybrano kilka tematów z szerokiego spektrum zagadnień dotyczących przeszłości i teraźniejszości dziedzictwa kulturowego epoki przemysłowej. Odzwierciedlały one dwa podstawowe sposoby podejścia do zaproponowanej tematyki, a mianowicie z jednej strony badania historyczne, z drugiej konkretne działania dotyczące spuścizny:
– architektura miast przemysłowych, jej cechy stylistyczne i funkcjonalne
– dziedzictwo artystyczne miast przemysłowych w dzisiejszej perspektywie badawczej, nowe interpretacje
– przemysł i technologia, między afirmacją a odrzuceniem
– wzornictwo przemysłowe z uwzględnieniem innowacji technologicznych
– dziedzictwo postindustrialne jako źródło współczesnych inspiracji
– rewitalizacja obszarów postindustrialnych i terenów zdegradowanych
– znaczenie architektury i urbanistyki epoki przemysłowej w kontekście dzisiejszego rozwoju miast
– adaptacje obiektów i zespołów postindustrialnych na cele instytucji kultury i funkcje mieszkalne
– konserwacja i adaptacja zabytkowych wnętrz
Autorzy poświęcili uwagę głównie tematom związanym z terenem Niemiec i Polski, ale znalazło się także miejsce na prezentację problemów dotyczących Argentyny, Estonii, Włoch i Szwajcarii. 

Grupa Robocza Niemieckich i Polskich Historyków Sztuki i Konserwatorów zadecydowała, że doskonałym miejscem obrad dla konferencji poświęconej temu tematowi będzie Łódź – miasto, które w XIX wieku gwałtownie rozwinęło się w wiodący ośrodek przemysłowy, a jednocześnie stało się interesującym przypadkiem współistnienia różnych grup narodowościowych i wyznaniowych. Konferencję zorganizowało łódzkie Centralne Muzeum Włókiennictwa wraz z Katedrą (obecnie Instytutem) Historii Sztuki Uniwersytetu Łódzkiego, przy udziale miejscowego oddziału Stowarzyszenia Historyków Sztuki. Europejski Uniwersytet Viadrina we Frankfurcie nad Odrą uzyskał od komisarza rządu federalnego Niemiec ds. kultury i mediów odpowiednie fundusze, które wsparły organizację spotkania. Druk niniejszego tomu pokonferencyjnego był możliwy dzięki subwencji Federalnego Instytutu Kultury i Historii Niemców w Europie Wschodniej (Bundesinstitut für Kultur und Geschichte der Deutschen im östlichen Europa) w Oldenburgu, a przede wszystkim dzięki „Hermann Reemtsma Stiftung” z Hamburga. Redakcję tekstów koordynowała Katedra Zabytkoznawstwa Uniwersytetu Europejskiego Viadrina. Nad finalnym drukiem w wydawnictwie Instytutu Sztuki PAN w Warszawie czuwały wspomniane wyżej zakłady naukowe z Uniwersytetu Łódzkiego i Uniwersytetu Viadrina.