Skip to main content
Le Brun

André Le Brun „pierwszy rzeźbiarz” króla Stanisława Augusta, t. I i II

Autorzy

Katarzyna Mikocka-Rachubowa

Rok wydania
2010
ISBN
978-83-89101-92-1
Cena
120.00zł

Warszawa 2010 Instytut Sztuki PAN

Charakter sztuki Le Bruna postrzegano dotychczas jako wynik wpływów współczesnej mu rzeźby francuskiej oraz sztuki antyku i późnobarokowej rzeźby rzymskiej. Nie zauważono jednak związków między jego twórczością a sztuką francuską epoki Ludwika XIV, czyli wcześniejszego o niemal wiek okresu drugiej połowy XVII i początków XVIII wieku. O ile bowiem stronę formalną dzieł artysty odnieść można do sztuki mu współczesnej, to zakres podejmowanych przez niego tematów, a szczególnie repertuar wzorów, z jakich korzystał, miały swoje źródła w tamtych, dosyć mu odległych czasach.
Przyczyn tych analogii należy upatrywać w dominującym w latach paryskiej edukacji Le Bruna na francuskiej scenie artystycznej renesansie epoki Ludwika XIV. Ówczesny program oficjalnego mecenatu we Francji inspirowany był świadomą chęcią odnowienia chwały owego grand siècle’u, po którym nastąpiły czasy dekadencji, za jakie uważano lata około połowy XVIII wieku. Charakterystyczne zjawisko odrodzenia stylu Ludwika XIV oraz nawrót do klasycyzmu jego czasów powodowały, że z nostalgią spoglądano ku wielkim osiągnięciom sztuki tamtego okresu. Łączył się z tym wielki autorytet starożytności, ugruntowany we Francji w początkach XVII, a około połowy XVIII stulecia nadal zachowujący aktualność. Tendencje te znalazły odbicie w programach szkół, których wychowankiem był André Le Brun, i w tym kontekście należałoby postrzegać związki między jego twórczością a dziełami francuskiej sztuki drugiej połowy XVII i początków XVIII wieku, takimi jak projektowane przez „pierwszego malarza” Ludwika XIV, Charles’a Le Bruna, a wykonywane przez „pierwszego rzeźbiarza” króla, François Girardona, dekoracje Luwru czy rzeźby zdobiące rezydencję w Wersalu, a może także relacje ze sztuką antyku.
Książka, licząca w sumie 912 stron, została podzielona na dwa tomy, z których pierwszy traktuje o życiu i twórczości artysty, a drugi jest rozumowanym katalogiem jego dzieł rzeźbiarskich i rysunkowych, obejmującym 240 rzeźb: posągów, grup, popiersi, głów, statuetek i medalionów wykonanych przez Le Bruna w marmurze białym, brązie, terakocie, gipsie i stiuku oraz 118 rysunków artysty kreślonych przeważnie sangwiną albo brunatnym tuszem i lawowanych bistrem. Całość uzupełnia 610 ilustracji oraz bogata bibliografia.