Skip to main content

Monumenta Musicae in Polonia - edycje źródłowo-krytyczne – kontynuacja.

Czas trwania
-
Nr i instytucja finansująca

NPRH/DN/SP/506936/2021/11 Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego

Budżet

1412528 zł

Kierownik
dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska

Celem projektu jest, po przeprowadzeniu prac badawczych, przygotowanie i opublikowanie w serii Monumenta Musicae in Polonia 10 tomów naukowych edycji źródłowo-krytycznych: traktatu muzycznego z XVI w. i kompozycji z XV-XIX w., należących do polskiego dziedzictwa kulturowego. Chodzi o traktat chorałowy Hortulus musices wykształconego w Krakowie dominikanina Marka z Płocka, opublikowanie Opera omnia Piotra z Grudziądza, kontynuację rozpoczętych już wydań dzieł wszystkich Marcina Mielczewskiego (dokończenie edycji koncertów kościelnych) i Feliksa Janiewicza (wydanie t. 3: Utwory kameralne i tym samym dokończenie edycji Opera omnia), pierwsze naukowe edycje: zbioru Harmonia sacra Andreasa Hakenbergera (Frankfurt 1617), dedykowanego królowi Zygmuntowi III Wazie, oraz, w ramach podserii Opera selecta, oper Józefa Elsnera (Sułtan Wampum) i Stanisława Moniuszki (Die Schweizerhütte i Nocleg w Apeninach). Wszystkie przygotowane w ramach projektu tomy, zawierające wstępy, edycje tekstu traktatu/partytur kompozycji, komentarze i tłumaczenia tekstów utworów z języka polskiego na angielski, a z języka niemieckiego i łaciny na język polski i angielski, zostaną opublikowane drukiem w ramach serii wydawniczej Monumenta Musicae in Polonia (w redakcji polskiej i angielskiej). Bezpośrednio po opublikowaniu poszczególnych tomów drukiem informacja o nich oraz fragmenty wstępów i edycji zostaną umieszczone na stronie internetowej Instytutu Sztuki PAN. Po upływie dwóch lat pdf-y całych tomów będą on line w wolnym dostępie. W miarę możliwości finansowych przygotowywane będą i zamieszczane na stronie internetowej partie poszczególnych instrumentów i śpiewaków w tzw. głosach, niezbędnych dla muzyków-wykonawców. Powstające w ramach realizacji projektu artykuły naukowe będą składane do druku i publikacji internetowych w prestiżowych (wysoko punktowanych) czasopismach muzykologicznych i teatrologicznych.