Zakład Historii i Teorii Teatru - kierowniczka
Pracownia Teatru Współczesnego - kierowniczka
tel. (48 22) 504 82 00 w. 227
tel. kom. (48) 602 500 832
email: jotkrak@gmail.com
Absolwentka filologii angielskiej Uniwersytetu Warszawskiego (1988), wice-naczelna miesięcznika "Dialog", wykładowczyni Akademii Teatralnej.
Zajmuje się historią teatru współczesnego, teatrem i dramatem politycznym, performansem queerowym i amerykańską awangardą oraz przemianami społecznymi znajdującymi odbicie w sztuce współczesnej. Kieruje feministycznym projektem badawczym HyPaTia. Historia polskiego teatru finansowanym w ramach NPRH i prowadzonym w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego. Także w Instytucie Teatralnym prowadziła projekt Teatr publiczny. Przedstawienia (2012-2016). Uczestniczy w grancie Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego.
Przełożyła z angielskiego biografię Idy Kamińskiej Moje życie, mój teatr (1995); tłumaczyła między innymi teksty Susan Sontag, Richarda Schechnera, Ariela Dorfmana.
W latach 1996-2016 współprowadziła Oficynę Wydawniczą Errata, specjalizującą się w wydawaniu książek teatrologicznych i literaturoznawczych.
Jako uczestniczka teatralnego kolektywu jest współautorką dwóch spektakli Kantor Downtown (Teatr Polski w Bydgoszczy, 2015) i Pogarda (Komuna //Warszawa, 2016).
Jest członkinią jury Nagrody Literackiej Nike.
WYBRANE PUBLIKACJE:
Książki:
Monografie autorskie:
• PRL. Przedstawienia, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Państwowy Instytut Wydawniczy, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2016 (Nagroda im. Jerzego Giedroycia).
• Mikołajska. Teatr i PRL, WAB, Warszawa 2011 (nominacja do Nagrody Nike oraz Gryfia i do Nagrody Historycznej im. Kazimierza Moczarskiego).
• Soc, sex i historia, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2014. [Współautorka: Krystyna Duniec] (nagroda w Konkursie Fundacji Kultury)
• Soc i sex, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2009. [Współautorka: Krystyna Duniec]
Monografie zbiorowe:
• Pośród spraw publicznych i teatralnych. Marcie Fik - przyjaciele, koledzy, uczniowie, pod redakcją Joanny Krakowskiej i Marii Napiontkowej, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 1998.
• Teatr drugiego obiegu. Materiały do kroniki teatru stanu wojennego, opracowanie i redakcja Joanna Krakowska i Marek Waszkiel, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2000.
• Aktor teoretyczny, pod redakcją Joanny Krakowskiej, Instytut Sztuki PAN, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2002.
• Teatr. Rekonstrukcje, pod redakcją Joanny Krakowskiej, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2004.
• Theatre After the Change, vol. 1-2, edited by Attila Szabó, Joanna Krakowska, Creativ Media, Budapest 2011.
• Platform. East European Performing Arts Companion, edited by Joanna Krakowska and Daria Odija, Instytut Adama Mickiewicza, Centrum Kultury w Lublinie, Instytut Sztuki PAN, Lublin-Warszawa 2016.
Antologie dramatów:
• (A)Pollonia. Twenty-First Century Polish Drama and Texts for the Stage, edited by Krystyna Duniec, Joanna Klass, and Joanna Krakowska, Seagull Books – In Performance, 2014.
• Transfer! Teksty dla teatru, antologia pod redakcją Joanny Krakowskiej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2015.
• Personen. Neue Theaterstücke aus Polen, Herausgegeben von Joanna Krakowska und Andreas Volk, Theater der Zeit, Berlin 2016.
Inne książki:
• Szpakowska. Na siedemdziesięciolecie, redakcja Agata Chałupnik, Justyna Jaworska, Justyna Kowalska-Leder, Joanna Krakowska, Iwona Kurz, Errata, Warszawa 2010.
• Outsiderka. Rozmowy z Małgorzatą Szpakowską, rozmawiają: Agata Chałupnik, Justyna Jaworska, Justyna Kowalska-Leder, Joanna Krakowska, Iwona Kurz, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2013.
Wybrane artykuły:
• Postać sceniczna jako tekst, "Teatr" nr 11-12/1989.
• Ida Kamińska - polski los żydowskiej aktorki, "Dialog" nr 3/1994.
• Od teorii do dokumentacji - o filmowej rejestracji przedstawienia teatralnego, "Kwartalnik Filmowy" nr 6/1994.
• "Dialogus de Passione" Kazimierza Dejmka, "Dialog" nr 5/1995.
• Shakespeare's Paradoxical Victory: the 1990s, "Theatre Research International" vol. 21 number 2/1996.
• Teatr w krzywym zwierciadle dokumentacji filmowej, "Dialog" nr 4/1997.
• Siostra, siostry, siostrzeństwo, [współautorka: Krystyna Duniec], "Dialog" nr 10/1999.
• Król Lear czyli współczucie, "Dialog" nr 9/2001.
• Beznadzieja, [współautorka: Krystyna Duniec], "Dialog" nr 12/2001.
• Polish theatre, [w:] The Continuum Companion to Twentieth Century Theatre, ed. C. Chambers, Continuum, London-New York 2002.
• "La Tempete" de Warlikowski, "Le Theatre en Pologne" nr 3-4/2003.
• "Burza" czyli zdobycie władzy, "Dialog" nr 4/2003.
• Teatr z Wałęsą w klapie, "Gazeta Wyborcza" z 13 sierpnia 2005.
• Teatr na lewo, [współautorka: Krystyna Duniec], "Res Publica Nowa" nr 2/2006.
• "Anioły w Ameryce", czyli ustanawianie uniwersalizmu, "Dialog" nr 9/2007.
• Cztery "Wesela" i rząd, "Dialog" nr 3/2008.
• Męski urok Fritza Hochwaldera, "Pogranicza" nr 5/2008.
• Pozoriste nalevo, [współautorka: Krystyna Duniec], "Scena" Novi Sad nr 2-3/2008.
• Eurydyka. Halina Mikołajska w Krakowie, "Pamiętnik Teatralny" z. 3-4/2008.
• Październik, czyli "Wesele", "Dialog" nr 7-8/2009.
• Książki Zygmunta Hübnera, "Teatr" nr 5/2009.
• Upiory, gnidy i anioły, "Dialog" nr 7-8/ 2010.
• Rozczapierzanie i cwał, [współautorka: Krystyna Duniec], "Dialog" nr 10/2010.
• Historia teatru polskiego. Vademecum zdrowia i urody, [współautorka: Krystyna Duniec], "Didaskalia" nr 96, 2010.
• Trans -Sfer. Dyskurs intymny w sferze publicznej, [współautorka: Krystyna Duniec], "Didaskalia" nr 100, 2010.
• Czy teatr w Polsce Ludowej był antysocjalistyczny?, w: Etos życia-etos sztuki, red. M Leyko, Łódź 2010.
• What Happend to Our Class, [współautorka: Krystyna Duniec], w: Memory of the Shoah, red. A. Zajdler-Janiszewska, Łódź 2010.
• "Nasza klasa", czyli słuszna sprawa, w: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętniania, Officyna, Łódź 2011, s. 931-942. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• Historia teatru polskiego. Vademecum zdrowia i urody, w: Nowe historie. Ustanawianie historii, red. Agata Adamiecka-Sitek, Dorota Buchwald, Instytut Teatralny, Warszawa 2011, s. 111-116. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• Fear, Denial, Repression, in: Theatre After the Change, vol. 1, edited by Attila Szabó, Joanna Krakowska, Creativ Media, Budapest 2011, s. 125-130.
• Osoba prywatna, w: Aktor. Niepewna tożsamość, pod red. Krystyny Duniec, Errata, Warszawa 2011, s. 90-102.
• Kontrabanda i teatr, którego nie było, w: Wojna i postpamięć, pod red. Zbigniewa Majchrowskiego i Wojciecha Owczarskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2011, s. 145-156.
• Kres męskości, w: Inna scena. Koniec męskości? Konstrukcje męskiej tożsamości w polskim dramacie i teatrze w perspektywie gender i queer, pod red. Agaty Adamieckiej-Sitek, Doroty Buchwald, Instytut Teatralny, Warszawa 2011, s. 193-198. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• Pokolenie – biografia zbiorowa, w: Nowe historie. Nowe biografie, pod red. Agaty Adamieckiej-Sitek, Doroty Buchwald, Instytut Teatralny, Warszawa 2011, s. 145-150. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• Polskie kino. Obywatel a Służba Bezpieczeństwa, "Kwartalnik Filmowy" 2012, nr 77-78, s. 223-243. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• Obca kraina, "Kwartalnik Filmowy" 2012, nr 77-78, s. 323-326.
• Kartoteka, czyli Bohaterka, "Pamiętnik Teatralny" 2013, z. 3-4, s. 47-78.
• Mesjanizm oświecony, "Kultura Współczesna" 2010, nr 4, s. 177-188.
• Trans –Sfer. Dyskurs intymny w sferze publicznej, "Didaskalia" 2010, nr 100, s.52-55. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• Wojna na narracje, "Dialog" 2011, nr 11, s. 8-43. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• Nie opłakali ich?, "Didaskalia" 2011, nr 105, s. 2-9. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• Żyleta, getto i głos wolny, "Dialog" 2011, nr 5, s. 15-22.
• Ja chórem, "Dialog" 2012, nr 1, s. 43-51. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• Soc, sex i historia, "Didaskalia" 2012, nr 112, s. 37-44. [Współautorka: Krystyna Duniec.]
• W pustyni i w puszczy, czyli okupacja, "Dialog" 2012, nr 3, s. 142-153.
• Meir Ezofowicz, czyli Żydzi, "Diadaskalia" nr 113, 2013, s. 55-64.
• Polski teatr arcydzieł, "Dialog" 2014, nr 1, s. 5-15.
• Czarnuchy, "Dialog" 2014, nr 4, s. 74-93.
• Osoby. Nowojorska scena queerowa, "Diadaskalia" nr 123, 2014, s. 22-43.
• Jill Godmilow. Solidarna, "Dialog" 2015, nr 4, s. 190-198.
• Teatr publiczny. Konflikt czy konsens, "Dialog" 2015, nr 11, s. 15-25.
• Straszne kobiety, "Dialog" 2015, nr 3, s. 90-95.
• Znów ten renesans, "Dialog" 2015, nr 7-8, s. 86-89.
• Idea, której nie ma, "Dialog" 2015, nr 12, s. 242-247.
• Personen - neue Theaterstucke aus Polen, "Dialog. Deutsch-Polnisches Magazin" 2016, nr 2, s. 84-88.
• Uniwersytet. Performanse oporu od Poobijanego Jeźdźca do Jej Perfekcyjności, w: 1968/PRL/Teatr, pod red. Agaty Adamieckiej-Sitek, Marcina Kościelniaka, Grzegorza Niziołka, Instytut Teatralny, Warszawa 2016, s. 329-346.
• Why Does Theatre Need War? Why Do Historians Need Theatre? Images of War and the Subject of Occupation in Polish Theatre After 1945, in: World War II and Two Occupations. Dilemmas of Polish Memory, edited by Anna Wolff-Powęska, Piotr Forecki, Peter Lang Edition, Frankfurt Am Main 2016, s. 237-248.
• Po co wojna teatrowi? Po co teatr historykom? Obrazy wojny i tematy okupacyjne w polskim teatrze po 1945 roku, w: "Fikcyjna rzeczywistość". Codzienność, światy przeżywane i pamięć niemieckiej okupacji w Polsce, pod red. Roberta Traby, Katarzyny Woniak, Anny Wolff-Powęskiej, Instytut Studiów Politycznych PAN, Centrum Badań Historycznych PAN w Berlinie, Warszawa-Berlin 2016, s. 17-192.
• Independent, Alternative, Experimental, Underground?, w: Platform. East European Performing Arts Dictionary, edited by Joanna Krakowska and Daria Odija, Instytut Adama Mickiewicza, Centrum Kultury w Lublinie, Instytut Sztuki PAN, Lublin-Warszawa 2016, s. 248-257.
• Rozdziały: Cmentarz i Obóz, w: Ślady Holokaustu w imaginarium kultury polskiej, pod red. Justyny Kowalskiej-Leder i in., Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2017, s. 103-140, s. 275-318.
• Formy i nonkonformy, w: Delfin w malinach. Snobizmy i obyczaje ostatniej dekady, pod red. Łukasza Najdera i zespołu "Dwutygodnika", Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2017, s. 166-178.
Wstępy i posłowia w tomach autorskich lub zbiorowych:
• Politics of Disillusionment (afterword), in: Noi practici in spectacolului din Europa de Est / New Performing Arts Proctices in Eastern Europe, edited by Iulia Popovici, Cartier, Bukareszt 2014, s. 428-436.
• Demi(d)ramy, posłowie w: Paweł Demirski Parafrazy, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010, s. 476-480.
• Puzyna, czyli coś więcej, wstęp w: Konstanty Puzyna Czasem coś żywego. Teksty najważniejsze, redakcja Małgorzata Szpakowska, Agora, Warszawa 2015, s. 5-15.