dr hab. Tadeusz Zadrożny
Zbiory Specjalne, Biblioteka hrabiego Leopolda Cicognary
Telefon: +48 (22) 50 48 255
E-mail: tadeusz.zadrozny@ispan.pl
Stopnie naukowe:
- magistra teologii historii sztuki sakralnej – 1983, Akademia Teologii Katolickiej; Kościół popauliński św. Ludwika we Włodawie - charakterystyka i geneza architektury
- doktora nauk humanistycznych – 2005, Instytut Sztuki PAN; Świątynia Jerozolimska jako idea: niektóre aspekty wpływu na architekturę sakralną (XVI-XVIII)
Studia uzupełniające i staże:
- zaoczne podyplomowe studia neolatynistyczne – 1986-1987, Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny
- podyplomowe stacjonarne studia doktoranckie – 1988-1992, Instytut Sztuki PAN w Warszawie
- międzynarodowy program szkoleniowy dla bibliotekarzy sztuki – od stycznia 1994 do lipca 1994, Mortenson Center i Graduate School of Library and Information Science, University of Illinois at Urbana-Champaign, Illinois, USA
Przebieg pracy zawodowej:
- Biblioteka Instytutu Sztuki PAN, od marca 1983 do września 1996
- Zbiory Specjalne Instytutu Sztuki PAN, od października 1996 do chwili obecnej, kustosz zbioru mikrofisz ze starych druków z Biblioteki hr. Leopolda Cicognary – źródła do teorii i dziejów sztuki oraz rozwoju tradycji antycznej
Zakres badań
- Straty wojenne polskich zbiorów artystycznych poniesione w wyniku drugiej wojny światowej, rozpatrywane w aspekcie metodologii i rozwoju badań nad dziejami sztuki, formowania kryteriów wartościowania dzieł sztuki, koncepcji muzeum sztuki dawnej, ówczesnej teorii i standardów konserwacji – m.in. program badawczy Kunszt grabieżcy. Polskie zbiory artystyczne i zabytki kulturalne w planach i działaniach funkcjonariuszy III Rzeszy i władz okupacyjnych odpowiedzialnych za ich „spis”, „zabezpieczenie” i „ochronę” w Generalnym Gubernatorstwie w latach 1939-1945
- Dzieje nowożytnej architektury sakralnej w aspekcie rozwoju programów ideowych miejsc kultu religijnego – m.in. przygotowanie do druku monografii Świątynia Jerozolimska jako idea
- Źródła do dziejów teorii sztuki nowożytnej, ich recepcja i obecność w zbiorach polskich – m.in. opieka nad zbiorem źródeł zarchiwizowanych na mikrofiszach, programu Drukowane dzieła z zakresu dziejów i teorii sztuki oraz dziedzin pokrewnych w polskich historycznych kolekcjach bibliotecznych w wiekach od XVI do XVIII
Wybór publikacji
Książki
- Straty wojenne. Malarstwo obce. Obrazy olejne, pastele, akwarele utracone w latach 1939-1945 w granicach Polski po 1945 bez Ziem Zachodnich i Północnych, t. 1, oprac. M. Romanowska-Zadrożna, T. Zadrożny, wprowadzenie T. Zadrożny, Poznań 2000 (także w wersji angielskiej)
Artykuły
- Kościół popauliński świętego Ludwika we Włodawie - charakterystyka i geneza architektury, „Studia Theologica Varsaviensia” 1985, nr1, s. 219-270
- Dei templum est, Dei structura est, Dei aedificatio est, czyli o niektórych aspektach recepcji idei Świątyni Jerozolimskiej w nowożytnej architekturze sakralnej, [w:] Jerozolima w kulturze europejskiej, red. P. Paszkiewicz, T. Zadrożny, Warszawa 1997, s. 407-419
- Biblioteka hrabiego Leopolda Cicognary. Bezcenne źródła do dziejów sztuki i tradycji antycznej w Instytucie Sztuki PAN, „Biuletyn Historii Sztuki” 59: 1997, nr 3-4, s. 238-250
- Terms which Antonio Possevino Used to Describe Architecture in His Bibliotheca Selecta de Ratione Studiorum, [w:] Art - Ritual – Religion, Warszawa 2003, s. 165-179
- Straty muzeów i kolekcji artystycznych Warszawy w latach 1939-1945, [w:] Straty Warszawy 1939-1945. Raport (współautor K. Ajewski), red. W. Fałkowski, Warszawa 2005, s. 565-607
- Starotestamentowa geneza relacji między twórcami Kaplicy Zygmuntowskiej, królem i Berreccim, „Biuletyn Historii Sztuki” 67: 2005, nr 1-2, s. 9-57
Redakcje naukowe
- Jerozolima w kulturze europejskiej. Materiały z konferencji zorganizowanej w Instytucie Sztuki Polskiej Akademii Nauk w Warszawie w dniach 14-17 maja 1996 (wspólnie z P. Paszkiewiczem)