Zakład Historii Sztuk Plastycznych
Pracownia Słownika Architektów Polskich
Telefon: +48 (22) 50 48 240
E-mail: dariusz.konstantynow@ispan.pl
Studia z historii sztuki ukończył w Instytucie Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom u prof. Wiesława Juszczaka, 1987). Od 1987 r. pracuje w Instytucie Sztuki PAN, gdzie uzyskał stopień doktora historii sztuki (promotor prof. Wiesław Juszczak, 2004).
Zakres badań
- Historia życia artystycznego w 2. połowie XIX i 1. połowie XX w., ze szczególnym uwzględnieniem związków między sztuką a ideologiami społeczno-politycznymi
Wybór publikacji
Książki
- Wileńskie Towarzystwo Artystów Plastyków 1920-1939, Warszawa 2006
Artykuły
- Prie „Vilniaus Mokyklos” menines ideologijos saltiniu. Ludomiro Slendzinskio metai Peterburge, „Krantai. Meno kulturos zurnalas” [Wilno] 1992, nr 40/42, s. 13-16
- Pomnik Józefa Piłsudskiego w Wilnie, „Biuletyn Historii Sztuki” 56: 1993, nr 2-3, s. 103-120
- Petersburskie lata Ludomira Sleńdzińskiego i Felicjana Szczęsnego Kowarskiego, [w:] Między Polską a światem. Od średniowiecza po lata II wojny światowej, red. M. Morka, P. Paszkiewicz, Warszawa 1993, s. 128-132
- „Czego uczą ikony?” Rosyjska krytyka artystyczna lat dziesiątych XX w. wobec tradycji ruskiego malarstwa ikonowego, [w:] Przed Wielkim Jutrem. Sztuka 1905-1918. Materiały sesji Stowarzyszenia Historyków Sztuki, Warszawa, październik 1990, Warszawa 1993, s. 227-237
- Vilniaus „Sv. Luko cechas” (1927-1933): veikla ir ideolgija, „Menotyra. Studies of Art. Iskustwowiedienije” [Wilno], 1994, nr 2, s. 102-106
- Polityczne uwarunkowania recepcji wystaw malarstwa rosyjskiego w Warszawie w 2. połowie XIX wieku, [w:] Kultura i polityka. Wpływ polityki rusyfikacyjnej na kulturę zachodnich rubieży Imperium Rosyjskiego 1772-1915, red. D. Konstantynów, P. Paszkiewicz, Warszawa 1994, s. 203-222
- „Dziecię Apollina” epoki pozytywizmu, [w:] Życie artysty. Problemy biografiki artystycznej, red. M. Poprzęcka, Warszawa 1995, s. 141-153
- „Światło z Północy”. Recepcja sztuki skandynawskiej w kręgu rosyjskich modernistów, „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa” 50: 1996, nr 3-4, s. 162-170
- „Pictor classicus sum”. O autoportrecie Aleksandra Jakowlewa (1917), [w:] Wizerunek artysty. Studia z dziejów sztuki XIX i XX wieku, red. M. Kitowska-Łysiak, P. Kosiewski, Lublin 1996, s. 85-103
- Light from the North. The reception of Scandinavian Art. in the Circle of Russian Modernists, [w:] Totenmesse. Modernism in the Culture of Northern and Central Europe, ed. P. Paszkiewicz, Warsaw 1996, s. 169-185
- Wileński „Cech św. Łukasza” (1927-1933) i jego ideologia, [w:] Nacjonalizm w sztuce i historii sztuki 1789-1950. Materiały z konferencji zorganizowanej przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk i Stowarzyszenie Historyków Sztuki w dniach 5-7 grudnia 1995 w Warszawie, red. D. Konstantynów, R. Pasieczny, P. Paszkiewicz, Warszawa 1998, s. 199-209
- Drogi sztuki współczesnej i ruskie malarstwo ikonowe”. Wokół wczesnych poglądów Nikołaja Punina, „Biuletyn Historii Sztuki” 60: 1998, nr 1-2, s. 103-120
- „The most responsible sculpture of the last twenty years”: Vera Mukhina's The Worker and Collective-Farm Woman (1937), [w:] Art and Politics, ed. F. Ames-Lewis, P. Paszkiewicz, Warsaw 1999, s. 141-152
- Wystawy Pochodni Nerona Henryka Siemiradzkiego w Petersburgu (1877) i Moskwie (1879), „Biuletyn Historii Sztuki” 62: 2000, nr 3-4, s. 437-460
- El Obreo y la mujer de la granja colectiva de Vera Mukhina, 1937, „Historia, Antropologia y Feutes Orales” [Barcelona], 2001, vol. 26, s. 23-36
- „Apoteoza idei obronności państwa” na ekranie: Płomienne serca Romualda Gantkowskiego (1937), [w:] Sztuka i władza, red. D. Konstantynów, R. Pasieczny, P. Paszkiewicz, Warszawa 2001, s. 157-170
- Sztuka i „geniusz merkantylizmu”. O warszawskim Salonie Sztuk Pięknych Józefa Ungra (1879-1882), [w:] Mowa i moc obrazów. Prace dedykowane Profesor Marii Poprzęckiej, Warszawa 2005, s. 373-381
- Fotografia w życiu artystycznym międzywojennego Wilna, „Rocznik Historii Sztuki” 31: 2006, s. 143-152
- „Mistrz nasz Matejko” i antysemici, „Kwartalnik Historii Żydów” 2007, nr 2 (222), s. 164-198
- Dekoracje Dworca Głównego w Warszawie. O sztuce monumentalnej końca lat trzydziestych XX wieku, Biuletyn Historii Sztuki, R. LXIX: 2007, s. 73-106
- Fotografia w życiu artystycznym międzywojennego Wilna, w: Vilniaus Fotografijos Mokykla. Testinumo Ir Strategiju Problemos, Vilnius 2008, s. 93-110
- „Gmach dziesięciolecia sztuki polskiej”. Pałac Sztuki na Powszechnej Wystawie Krajowej w Poznaniu, Biuletyn Historii Sztuki, R. LXXI: 2009, s. 565-500
- Żydzi i architektura (z perspektywy polskiego nacjonalizmu lat trzydziestych XX wieku), Kwartalnik Historii Żydów 2009, nr 4 (232)
- On the Reception of Soviet Art in Poland in the 1930s, Centropa [New York] 2010, nr 1, s. 31-45
- Sztuka w międzywojennym Krzemieńcu, w: Kolonia artystyczna w Krzemieńcu nad Ikwą. Oprac. W. Odorowski, D. Seweryn-Puchalska, kat. wyst. Muzeum Nadwiślańskie w Kazimierzu Dolnym, 2010, s. 11-29