Zakład Historii Sztuk Plastycznych,
Pracownia Polskiej Sztuki Współczesnej
Telefon: +48 (22) 50 48 229
E-mail: anna.szablowska@ispan.pl
Studia z historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim ukończyła w 1984 r. (praca magisterska: Twórczość Feliksa Jabłczyńskiego, promotor: prof. dr hab. Andrzej Jakimowicz).
Od 1986 r. zatrudniona w Instytucie Sztuki PAN (w Archiwum Fotografii i Rysunków Pomiarowych, od 1997 w Pracowni Polskiej Sztuki Współczesnej.
2001 otrzymała stopień doktora nauk humanistycznych (dysertacja: Tadeusz Gronowski sztuka plakatu i reklamy, promotor: prof. dr hab. Irena Huml).
W 1996 i 2002 r. otrzymała stypendia rządu francuskiego.
Dokumentuje i opracowuje kolekcje polskiego plakatu znajdujące się poza granicami kraju: m.in.: Lwów (Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego), Paryż (Biblioteka Polska), Moskwa (Muzeum im. A. Puszkina), Chicago (Muzeum Polskie).
Zakres badań
- Historia plakatu i reklamy artystycznej XIX i XX w.
- Związki polsko-francuskie w zakresie sztuki użytkowej
Wybór publikacji
Książki
- Tadeusz Gronowski. Sztuka plakatu i reklamy, Warszawa 2005
- Plakat polski ze zbiorów Muzeum Etnografii i Przemysłu Artystycznego Instytutu Narodoznawstwa Narodowej Akademii Nauk Ukrainy we Lwowie, Warszawa, 2009 (publikacja dwujęzyczna).
Artykuły
- Grafika Feliksa Jabłczyńskiego, „Biuletyn Historii Sztuki” 56: 1994, nr 1-2, s. 27-42
- Tadeusz Gronowski. Różne wcielenia Art Déco, „Biuletyn Historii Sztuki” 58: 1996, nr 1-2, s. 83-96
- Pana Tadeusza podróże do Paryża, „Art & Business” 1998, nr 6, s. 52-56
- Tadeusz Gronowski (1894-1990) pionier polskiego plakatu, „2 + 3D”, 2001, nr 1, s. 32-37
- Fotografia Adama Bienia, „Dagerotyp”, 2005, nr 14, s. 39-48
- Ugrupowanie „Rytm”, a grafika użytkowa na przykładzie twórczości Tadeusza Gronowskiego, [w:] W kręgu „Rytmu”. Sztuka polska lat dwudziestych, red. K. Nowakowska-Sito, Warszawa 2006, s. 71-89
- Antoni Cierplikowski. Król fryzjerów, fryzjer królów, [w:] Fryzjer w trumnie (Katalog wystawy. Królikarnia, Oddział Muzeum Narodowego w Warszawie, 5 lipca-27 sierpnia 2006), Warszawa 2006, s. 10-29
- Tadeusz Gronowski – nestor polskiego plakatu reklamowego, [w:] Almanach Galerii Plakatu AMS, Warszawa-Gdańsk 2006
- Między Wisłą a Sekwaną. Art déco w twórczości Tadeusza Gronowskiego, [w:] Polskie Art déco. Materiały sesji naukowej w Muzeum Mazowieckim w Płocku, Płock 2006, s. 21-45
- „L’art de la rue” – dział reklamy na wystawie paryskiej 1925 roku, [w:] Wystawa paryska 1925. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 16-17 listopada 2005 roku, red. J. Sosnowska, Warszawa 2007, s. 186-206
- Polska szkoła plakatu – chluba PRL-u. Sława i zapomnienie?, [w:] Sława i zapomnienie. Studia z historii sztuki XVIII-XX wieku, red. D. Konstantynow, Warszawa 2008, s. 353-374
- Pol’s’ka škola plakata, [w:] Studiï Mistectovoznavèi, è. 3 (23), Kijïv 2008, s. 118-127
- Tadeusz Gronowski – twórca polskiego plakatu reklamowego, [w:] Pierwsze półwiecze polskiego plakatu 1900-1950, red. P. Rudziński, Lublin 2009, s.127-147
- Pałac Reklamy na Wystawie „Sztuka i Technika w Życiu Współczesnym” w 1937 roku [w:] Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa 22-23 października 2007, pod red. J. Sosnowskiej, Warszawa 2009, s. 233-246
- Propaganda wizualna Powszechnej Wystawy Krajowej [w:] „Biuletyn Historii Sztuki” 2009 nr 4, Warszawa, s. 529-547
- Antonie de Paris, „Gazeta Paryska” 2009 nr 13, novembre- janvier 2009/2010, nr 14, février-avril 2010, nr 15 (mai-julliet) 2010, tłum. I. Willard, Paryż 2009/2010, s. 18-19