Zakład Muzykologii, Pracownia Historii Muzyki
Redaktor naczelny serii wydawniczej Monumenta Musicae in Polonia
Telefon: +48 (22) 50 48 281
E-mail: barbara.przybyszewska-jarminska@ispan.pl
Ukończyła studia muzykologiczne na Uniwersytecie Warszawskim w 1981, od 1984 jest zatrudniona w Zakładzie Historii Muzyki (obecnie Zakład Muzykologii) Instytutu Sztuki PAN, gdzie doktoryzowała się w 1991 (praca doktorska wydana jako Kasper Förster junior. Tekst i muzyka w dialogach biblijnych, w serii «Studia Instytutu Sztuki PAN» I, Warszawa 1997) i uzyskała habilitację w 2003 (na podstawie książki The History of Music in Poland, vol. III: The Baroque, part 1: 1595-1696, trans. John Comber, Sutkowski Edition Warsaw 2002).
Od 1984 należy do redakcji serii wydawniczej Monumenta Musicae in Polonia, przez 20 lat jako sekretarz redakcji, od 2005 jako redaktor naczelny.
W latach 2006-2008 była równocześnie profesorem nadzwyczajnym w Zakładzie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego.
Od 2007 do 2015 była wiceprzewodniczącą Rady Naukowej IS PAN.
Od 2009 do 2018 była kierownikiem Zakładu Muzykologii i Pracowni Historii Muzyki IS PAN.
Od 2017 wykłada na Studiach Podyplomowych w IS PAN.
Prowadziła cykle wykładów w Katedrze Muzykologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, w Instytucie Literatury Polskiej i w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego oraz na Studium Doktoranckim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Od 2008 do 2020 roku wykładała i prowadziła seminarium doktorskie na Studium Doktoranckim w IS PAN. W latach 2013-2016 była jednym z polskich kierowników międzynarodowego projektu Music migrations in the early modern age: the meeting of the European East, West and South (HERA: Cultural Encounters). Przygotowała wydania kilkudziesięciu utworów autorstwa kompozytorów związanych z dworami polskich Wazów. Współpracuje jako konsultant z muzykami i zespołami wykonującymi muzykę dawną.
Należy do Rady Redakcyjnej kwartalnika „Muzyka” i „Musicologica Slovaca”, serii Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, Fontes Musicae in Polonia, Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura i Chiavi musicali.
Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich.
Zakres badań
- Historia muzyki XVI-XVII wieku w Rzeczypospolitej badanej w kontekście europejskim (zwłaszcza w relacjach z muzyką włoską i niemiecką)
- Teoria i praktyka edycji muzycznej
Wybór publikacji
Książki
- Kasper Förster junior. Tekst i muzyka w dialogach biblijnych (= Studia Instytutu Sztuki PAN). Warszawa 1997 Instytut Sztuki PAN
- The History of Music in Poland, vol. III: The Baroque, part 1: 1595-1696, trans. John Comber. Warsaw 2002 Sutkowski Edition Warsaw; w wersji polskojęzycznej jako Historia muzyki polskiej, t. III: Barok, część II: 1595-1696. Warszawa 2006 Sutkowski Edition Warsaw, e-book http://nck.pl/e-booki-multimedialne
- Muzyczne dwory polskich Wazów. Warszawa 2007 Wydawnictwo Naukowe Semper
- Muzyka pod patronatem polskich Wazów. Marcin Mielczewski. Warszawa 2011 Instytut Sztuki PAN
- Asprilio Pacelli: Sacrae cantiones. Edycja źródłowo-krytyczna. Wyd. Barbara Przybyszewska-Jarmińska (= Monumenta Musicae in Polonia, Collectanea musicae artis). Warszawa 2012 Instytut Sztuki PAN, Stowarzyszenie Liber Pro Arte
-
Marcin Mielczewski, Opera omnia, Seria / serie II: Katalog tematyczny utworów / A Thematic Catalogue of Works (Monumenta Musicae in Polonia), Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Warszawa 2013
-
Poland and Artistic Culture of Western Europe. 14th-20th Century, eds. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Lech Sokół (= Polish Studies – Transdisciplinary Perspectives 6, eds. Krzysztof Zajas / Jarosław Fazan), Frankfurt am Main 2014 Peter Lang Verlag
-
Marcin Mielczewski and Music under the Patronage of the Polish Vasas, trans. John Comber (Eastern European Studies in Musicology 3, ed. Maciej Gołąb), Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 2014
-
[Współautorstwo z: Kia Hedell, Alina Nowicka-Jeżowa, Elżbieta Teodorowicz-Hellman], Polonica muzyczne w Szwecji. Cztery tańce z repertuaru dworskiej kapeli Zygmunta III Wazy / Musical Polonica in Sweden. Four Dances from the Repertoire of Sigismund III Vasa’s Musical Ensemble (Stockholm Slavic Papers 25), Stockholm University, Stockholm 2014.
-
Marcin Mielczewski, Opera omnia, seria II, t. II: Koncerty wokalno-instrumentalne, cz. 1. Edycja źródłowo-krytyczna. Wyd. Barbara Przybyszewska-Jarmińska (= Monumenta Musicae in Polonia, Opera omnia), Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2018
-
Marcin Mielczewski, Opera omnia, seria II, t. II: Koncerty wokalno-instrumentalne, cz. 2. Edycja źródłowo-krytyczna. Wyd. Barbara Przybyszewska-Jarmińska (= Monumenta Musicae in Polonia, Opera omnia), Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, 2019
Artykuły i katalogi
- Kacper Förster jun. Zarys biografii i Katalog tematyczny utworów K. Förstera jun. , „Muzyka” 32: 1987, nr 3, s. 3-19 + wkładka, s. 3-82
- Tipi, forma e funzioni dei dialoghi latini di K. Förster jun. , [w:] Tradizione e stile. Atti del II Convegno Internazionale di Studi sul Tema: La musica sacra in area Lombardo-Padana nella seconda metà del'600, red. Alberto Colzani, Andrea Luppi, Maurizio Padoan, Como 1989, s. 211-219
- Recepcja repertuaru kapeli Władysława IV Wazy w Europie Środkowej i Północnej w świetle „Iudicium Cribri musici” Marka Scacchiego, „Barok” 1: 1994, nr 2, s. 95-102
- Ocalałe źródła do historii muzyki w Polsce XVII stulecia ze zbiorów dawnej Stadtbibliothek we Wrocławiu, „Muzyka” 39: 1994, nr 2, s. 3-10
- The Sacred Dramatic Dialogue in the XVIIth Century Poland. Facts and Suppositions, „Musica Iagellonica” 1: 1995, s. 7-21
- O jedność w różnorodności. Cztery religijne koncerty rondowe Marcina Mielczewskiego, „Muzyka” 42: 1997, nr 3, s. 5-26 (w wersji anglojęzycznej Towards Unity in Diversity: Four Religious Rondo Concerti by Marcin Mielczewski, „Polish Music Journal” 1.2.98; http://www.usc.edu/dept/polish music/PMJ/
- Muzyka i finanse. Nieznane źródła do dziejów życia muzycznego na dworze królewskim polskich Wazów, cz. I i II, „Muzyka” 44: 1999, nr 1, s. 83-100; nr 3, s. 83-92
- Marcin Mielczewski – życie i dorobek i Marcin Mielczewski – katalog tematyczny utworów, [w:] Marcin Mielczewski. Studia, red. Zygmunt M. Szweykowski, Kraków 1999, s. 7-26; 27-65
- Historia w źródłach muzycznych wyeksponowana i ukryta, czyli o siedemnastowiecznych mszach z rękopisów I-Rvat Capp. Sistina 107 oraz D-Bds Mus. 40073 wraz z PL-KJ Mus. 40300, „Muzyka” 47: 2002, nr 3-4, s. 45-61
- Muzycy z Cappella Giulia i z innych rzymskich zespołów muzycznych w Rzeczypospolitej czasów Wazów, „Muzyka” 49: 2004, nr 1, s. 33-52
- „Missa super Iniquos odio habui” – warszawska msza w formie echa Luki Marenzia? , „Muzyka” 49:2004 nr 3, s. 3-39; w wersji anglojęzycznej jako On the trail of Luca Marenzio's works composed in Poland: „Missa super Iniquos odio habui” , „De Musica” XI: „Nuove Pagine” 2, Astraia, Kraków 2012
- Z luterańskiego wyboru. Zachowany repertuar wokalno-instrumentalnej muzyki religijnej kapelistów polskich Wazów, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 3: 2004, s. 21–32; w wersji anglojęzycznej jako From the Luteran Selection: The Surviving Repertory of Vocal-Instrumental Religious Music of the Composers of the Polish Vasas, „Musicology Today” 2: 2005, s. 59–71, http://musicologytoday.hist.pl/
- „Nowa Jutrzenko kraju sarmackiego”. Hymn o błogosławionym Stanisławie Kostce z zapoznanego druku z 1632 roku, „Barok” 12: 2005, nr 1, s. 33–48
- Die Überlieferung der geistlichen Musik von Marcin Mielczewski († 1651) in Schlesien, Mähren und Sachsen, „Ständige Konferenz Mitteldeutsche Barockmusik in Sachsen, Sachsen-Anhalt und Thüringen e.V. Jahrbuch” 2004 [wyd. 2005], s. 261–271
- Włoskie wesela arcyksiążąt z Grazu a początki opery w Polsce, „Muzyka” 50: 2005, nr 3, s. 3–27
- Odpisy oraz opracowania kompozycji Marcina Mielczewskiego i innych muzyków polskich Wazów w siedemnastowiecznej kolekcji muzykaliów kościoła św. Marii Magdaleny we Wrocławiu, „Muzyka” 51: 2006, nr 1–2, s. 117-146
- Musik protestantischer Kreise in der Forschung polnischer Musikwissenschaftler nach 1989. Publikationenübersicht, „Barock” (Deutsch-polnische Kulturkontakte im 16.-18. Jahrhundert. Sondernummer), Warschau 2006, s. 258-270
- Italian „Schools” of Polychorality from the Perspective of the Courts of the Polish Vasas and the Austrian Habsburgs, „Musicology Today” 2006 (Poland in Europe: Musical Sources - Repertoire - Style), s. 53-74, http://musicologytoday.hist.pl/
- “Dramma per Musica” at the Court of the Polish Vasa Kings in the Accounts of Foreign Visitors, w: Italian Opera in Central Europe 1614-1780. Vol. 3: Opera Subjects and European Relationships, eds. Norbert Dubowy, Corinna Herr, Alina Żórawska –Witkowska, in conjunction with Dorothea Schröder, Berlin 2007, s. 205-217
- Musiken på Vasadynastiernas hov (1587-1668) och dess mottagande i Sverige [Music at the Royal Court of the „Polish“ Vasas (1587-1668) and Its Reception in Sweden], „Barock” (Specialnummer), Warszawa 2007, s. 111-125
- Rękopiśmienna księga partytur D-W Cod. Guelf. 34.7 Aug. 2o jako źródło muzyki instrumentalnej Franciszka Liliusa oraz innych twórców związanych w XVII wieku z Rzeczpospolitą, „Muzyka” 53: 2008, nr 4, s. 139-150
- Moja droga na Śląsk, w: Muzyczne oblicza Śląska. Materiały z konferencji Wrocław 19.06.2008, red. Agnieszka Drożdżewska, Grzegorz Joachimiak, Wrocław-Lublin 2008, s.13-17
- Muzika pri dvorach Reèi Pospolitoï XVII st. Potreba èi rozkiš?, w: Studìï Mistoctovocnavèi, è. 3 (23) Muzika pri dvorach Reèi Pospolitoï XVII st. Potreba èi rozkiš?, w: Studìï Mistoctovocnavèi, è. 3 (23), Kjïv 2008 (wyd. 2009), s. 44-55
- „Taniec polski” w siedemnastowiecznych przekazach literackich, w: Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Piotrowi Poźniakowi w 70. rocznicę urodzin, red. Zofia Fabiańska, Jakub Kubieniec, Andrzej Sitarz, Piotr Wilk, Kraków 2009, s. 227-239
- The Careers of Italian Musicians Employed by the Polish Vasa Kings (1587-1668), “Musicology Today” 6: 2009, s. 26-43
- Kompozytorzy krytykami. Pytając o motywacje uczestników słynnych sporów wokół siedemnastowiecznej „musica moderna”, w: Krytyka muzyczna. Teoria, historia, współczesność, red. Michał Bristiger, Rafał Ciesielski, Jolanta Guzy-Pasiak, Barbara Literska, Zielona Góra 2009, s. 43-53
- Niezauważona „Fantazja” na 4 instrumenty Francesca Maffona. Rękopis GB-Och Mus. 372-376 jako ślad misji dyplomatycznej Pawła Działyńskiego do królowej Anglii Elżbiety I w 1597 roku?, „Polski Rocznik Muzykologiczny” 7: 2009, s. 103-122.
-
Wojciech Dembołęcki, Andrzej Chyliński, Vincenzo Scapitta et al. Franciscan Musicians in the Polish-Lithuanian Commonwealth in the 17th Century, w: Musicologie sans frontieres / Muzikologija bez granica / Musicology without Frontiers. Svečani zbornik za Stanislava Tuksara / Essays in Honour of Stanislav Tuksar, red. Ivano Cavallini, Harry White (Muzikološki zbornici 13), Croatian Musicological Society, Zagreb 2010, s. 97-112.
-
The Role of Heinrich Schütz and Silesian Musicians in the dissemination of the Repertoire of the Polish Royal Chapel led by Marco Scacchi in Silesia, Saxony and Thuringia, “Schütz Jahrbuch” 2010, s. 17-28.
-
On the Musical Relations between Gdańsk and Wrocław during the Seventeenth Century. Crato Bütner's “O quanta in coelis laetitia” dedicated to the Wrocław Council, w: Musica Baltica. The Music Culture of Baltic Cities in Modern Time / Musikkultur der Ostseestädte in der Neuzeit, red. Jolanta Woźniak, Gdańsk 2010, s. 289-303.
-
Źródła do dziejów muzyki na dworach polskich Wazów ze zbiorów Zamku Skokloster (Szwecja), „Muzyka” 56: 2011 nr 2, s. 3-15.
- O muzycznych i teatralnych doświadczeniach Michała Kazimierza Radziwiłła podczas jego pobytu w Italii w latach 1677-1678 raz jeszcze, „Res facta nova” XII 2011, s. 125-137, http://www.resfactanova.pl/archiwum.html#numer_21
- Vincenzo Scapitta da Valenza i inni. O franciszkańskich muzykach związanych z patronatem polskich Wazów, „Polski Rocznik Muzykologiczny” IX 2011 (Na stulecie polskiej muzykologii), s. 59-75
- Nieznane fakty do biografii Jakuba Kremberga i jego rodziny z archiwaliów warszawskich, „Muzyka” 57: 2012 nr 3, s. 225-230
- Influssi italiani sulla musica policorale di Marcin Mielczewski, compositore polacco della prima metà del Seicento, w: La musica policorale in Italia e nell’Europa centro-orientale fra Cinque e Seicento / Polychoral Music in Italy and in Central-Eastern Europe at the Turn of the Seventeenth Century, red. Aleksandra Patalas - Marina Toffetti, Edizione Fondazione Levi, Venezia 2012, s. 399-411
- Muzyczne kontakty dworów polskich Wazów i austriackich Habsburgów w świetle dawniejszych i nowych badań, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska”, Sectio L Artes, IX,1 2011 (wyd. 2012), s. 45-58
- An overlooked fantasia for instrumental ensemble by Francesco Maffon. GB-Och MS Mus. 372-376 as a vestige of Pawel Działyński's diplomatic mission to England in 1597?, w: The Musical Heritage of the Jagiellonian Era, eds. Paweł Gancarczyk, Agnieszka Leszczyńska, Warszawa 2012, s. 169-187
- Muzyczne kontakty dworu królewskiego polskich Wazów z Rzymem w świetle dawniejszych i nowych badań, „De Musica” / „Diagonali” I 2012, ok. 84.000 znaków ze spacjami http://www.demusica.pl
- Relacje nuncjuszy w Polsce w XVI-XVII wieku - źródło do badań historii muzyki, w: Nuncjatura Apostolska w Rzeczypospolitej, red. Teresa Chynczewska-Hennel, Katarzyna Wiszowata-Walczak, Uniwersytet Białostocki, Białystok 2012, s. 273-280
- Historia muzyki w Pierwszej Rzeczypospolitej w ujęciach muzykologów z doświadczeniem braku niepodległości, w: Perspektywa (post)kolonialna w kulturze, w serii Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Teatr. Sztuka. Kultura, t. 4, red. Ewa Partyga, Joanna M. Sosnowska, Tadeusz Zadrożny, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2012, s. 167-183
- Jan Szolc Wolfowicz i instrumenty na jego obrazie „Trójca Święta” (1594), w: Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800. Źródła – problemy – interpretacje, w serii Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, t. I, red. Paweł Gancarczyk (przy współpracy Dominiki Grabiec), Instytut Sztuki PAN, Stowarzyszenie Liber Pro Arte, Warszawa 2012, s. 21-33
- „Applausus musicalis” (Braniewo 1615) Severina Möllera. O szczątkowo zachowanym jedynym znanym zbiorze małogłosowych koncertów kościelnych wydanym w Rzeczypospolitej, „Muzyka” 57: 2012 nr 3, s. 25-34
- Marcin Mielczewski (d. 1651) and Alberik Mazák (1609–1661): a Silesian Perspective, w: The Musical Culture of Silesia before 1742. New Contexts – New Perspectives, eds. Paweł Gancarczyk, Lenka Hlávková, Remigiusz Pośpiech (Eastern European Studies in Musicology 1, ed. by Maciej Gołąb), Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 2013, s. 201-214
- Marcin Mielczewski in the Light of recently discovered Sources, “Musicologica Istropolitana” X-XI, 2011-2012, wyd. 2013 (Univeristas Comeniana, Facultas Philosophica, Bratislava), s. 95-104
- The Music-Related Contacts of Polish Vasas’ Royal Courts with Rome and Vienna, w: Poland and Artistic Culture of Western Europe. 14th-20th Century, eds. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Lech Sokół (Polish Studies – Transdisciplinary Perspectives 6, eds. Krzysztof Zajas / Jarosław Fazan), Peter Lang Verlag, Frankfurt am Main 2014, s. 157-203
- Alfonso Selvatici. Zapomniany maestro di cappella Jana III Sobieskiego, „Diagonali” 3/2015, http://www.demusica.pl
- Patrząc na Rzym. Muzyczny patronat biskupów polskich (u schyłku XVI i w początkach XVII wieku), „Diagonali” 3/2015
- Music in Poland under Bishops’ Patronage at the Turn of the 17th Century, w: Italian Music in Central-Eastern Europe. Around Mikołaj Zieleński's «Offertoria» and «Communiones» (1611), eds. Tomasz Jeż, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Marina Toffetti, Venezia, Edizioni Fondazione Levi, 2015, s. 13-29
- Monumenta Musicae in Polonia”: plany założenia serii i początkowe lata jej realizacji, „Muzyka” LX 2015 nr 3, s. 51-65.
- „Cantiones sacrae” (RISM 16021) z dedykacją Ferdinanda di Lasso dla Zygmunta III Wazy. Prezent nie na czasie?, w: Ars musica and its contexts in medieval and early modern culture, Essays in honour of Elżbieta Witkowska-Zaremba, red. Paweł Gancarczyk, Warszawa: Liber Pro Arte, 2016, s. 439-457
- El Dorado or Exile? The Gains and Losses of Italian Musicians Active at the Courts of Polish Kings in the 17th Century, w: Glazbene migracije u rano moderno doba: ljudi, tržišta, obrasci i stilovi / Music Migrations in the Early Modern Age: People, Market, Patterns and Styles, red. Vjera Katalinić, Zagreb: Croatian Musicological Society, 2016 (Muzikološki Zbornici / Musicological Proceedings, 18), s. 131-141
- Syntetyczne ujęcia historii muzyki polskiej publikowane w pierwszej połowie XX wieku, w: Sto lat muzykologii polskiej. Historia – Teraźniejszość - Perspektywy, red. Dagmara Łopatowska-Romsvik, Aleksandra Patalas, Kraków: Musica Iagellonica 2016, s.133-150
- Migratory and Traveling Musicians at the Polish Royal Courts in the 17th Century. The case of Kaspar Förster the Younger, w: Musicians’ Mobility and Music Migrations in Early Modern Europe. Biographical Patterns and Cultural Exchanges, eds. Gesa zur Nieden, Berthold Over (Mainz Historical Cultural Sciences), Bielefeld: Transcript Verlag 2016, s. 135-149
- Music Repertory in the Seventeenth-Century Commonwealth of Poland and Lithuania. Import, Production, Export, w: Music Migration in the Early Modern Age: Centres and Peripheries - People, Works, Styles, Paths of Dissemination and Influence, eds. Jolanta Guzy-Pasiak and Aneta Markuszewska, Warszawa: Liber Pro Arte, 2016, s. 173-182.
- Habsburg queens of Poland and music at the Polish royal court at the end of 16th and in the 17th centuries, „Arti musices” 47/1-2, s. 7-25
- Music-related contacts between the courts of the Polish King and the Archdukes of Inner Austria and the dissemination of ‘musica moderna’ in Central and East-Central Europe, “De musica disserenda” XIII/1-2 (2017), s. 223-233
- The Beginnings of Small-Scale Sacred Concerto in the Commonwealth of Poland and Lithuania, „Musicologica Istropolitana” XIII (2017), s. 25-38.
- “The Swedish Mission” of Adam Steinhallen and Two Other Priest from Collegium Germanicum and Its Impact on Music at the Court of Sigismund III Vasa in the Late 16th and Early 17th Century, w: Universalia et Particularia. Ars et praxis Societatis Jesu in Polonia, red. Bogna Bohdanowicz, Tomasz Jeż, Warszawa 2018 (Fontes Musicae in Polonia, B/III), s. 63-82.
- Sources on the history of music at theccourts of the Polish Vasas preserved in the Skokloster castle (Sweden), w: Studies on the reception of Italian music in central-eastern Europe in the 16th and 17th century, red. Marina Toffetti, Kraków, Musica Iagellonica, 2018, s. 121-136.
- On the trail of Luca Marenzio’s work composed in Poland: “Missa super Iniquos odio habui”, w: Studies on the reception of Italian music in central-eastern Europe in the 16th and 17th century, red. Marina Toffetti, Kraków, Musica Iagellonica, 2018, s. 137-172.
- The Reception of Music Composed in the Commonwealth of Poland and Lithuania in the 17th Century in the Countries to the South, w: The Musical Sources of Spiš / Zips and Central Europe, red. Janka Petőczová. Bratislava: Ústav hudobnej vedy SAV, 2018, s. 33-43.
- Przed europejską podróżą z lat 1624–1625. Młodzieńcze doświadczenia muzyczno-teatralne i baletowe królewicza Władysława Zygmunta Wazy, „Barok. Historia – Literatura – Sztuka” 26/1 (2019), s. 17–31.
- To be a musician or a priest? The dilemmas of immigrants in the Polish royal music chapel during the seventeenth century, w: Glazbena, migracije I europska kultura. Svečani zbornik za Vjeru Katalinić / Music, migrations and European culture. Essays in honour of Vjera Katalinić, red. Ivano Cavallini, Jolanta Guzy-Pasiak, Harry White (Muzikolaški Zbornici / Musicological Proceedings 22), Zagreb 2020, s. 431-441.
- Informacje ze źródeł augustiańskich o życiu muzycznym w warszawskim kościele św. Marcina w XVII wieku oraz o działających w tym czasie muzykach królewskich, „Muzyka” LXV 2020 nr 2, s. 25-61.
- [współautor Leszek Jarmiński], Hymn Omni die dic Mariae w kontekście zabiegów z początków XVII wieku o kanonizację Kazimierza Jagiellończyka, „Muzyka” LXVII 2022 nr 3, s. 3-32.
Ponadto
- Edycje 42 partytur utworów Kaspara Förstera jun., Franciszka Liliusa, Marcina Mielczewskiego i Marca Scacchiego, kilkadziesiąt haseł w encyklopediach polskich i zagranicznych, liczne recenzje książkowe (głównie w kwartalniku „Muzyka”).
-