e-mail: zofia.smolarska@ispan.pl
Nota biograficzna
Absolwentka Wydziału Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, doktora nauk humanistycznych w dyscplinie nauk o sztuce na podstawie rozprawy Ekologie teatru. Analiza relacyjna teatru z perspektywy rzemieślników teatralnych (IS PAN). W latach 2016-2022 asystentka a następnie adiunkta w Akademii Teatralnej w Warszawie. Członkini redakcji "Polish Theatre Journal" (2016-2020) i miesięcznika "Teatr" (2016-2017), członkini Rady Naukowej "Theatre Forum. An International Journal for Innovative Performance" (2017-2018). Pracowała także w redakcjach "Humanities" oraz "Social Sciences" wyd. MDPI (Multidisciplinary Digital Publishing Institute). W latach 2016-2020 wiceprezeska Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych. Pracowała jako wokalistka, asystentka reżyserek i reżyserów, dramaturżka, performerka oraz instruktorka teatralna.
Zakres badań
- współczesne rzemiosło teatralne
- sztuka partycypacyjna
- sztuka dokumentalna
- procesy twórcze i produkcyjne w teatrze
- socjologia sztuki i edukacji artystycznej
- kultury regeneracyjne
PROJEKTY, GRANTY I STYPENDIA BADAWCZE
- "Między sztuką a badaniem naukowym. Ewaluacja działalności artystycznej w systemach ewaluacji nauki"; kierownik projektu: dr Kamila Lewandowska, w zespole dr hab. Emanuel Kulczycki; grant Narodowego Centrum Nauki 2019/35/D/HS5/00009.
- Junior Fellowship w Institute for Humane Sciences w Wiedniu; projekt "Ethical Moments in Making Theatre. Reclaiming Józef Tischner’s Philosophy for Performance Studies" (2019)
- Stypendium Twórcze Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2016)
- Stypendia Artystyczne w m.st. Warszawy (2016 i 2012)
- „Europejskie Szlaki Kultury” - projekt badawczo-popularyzatorski Fundacji „Sztuka Media Film” z grantu Narodowego Centrum Kultury (2015)
- „Badania/Produkcja. Taniec w procesie artykulacji”; projekt Instytutu Muzyki i Tańca oraz Fundacji Burdąg (2014)
- „Contemporary Central European Theatre: Document/ary versus Postmemory”; projekt International Alternative Culture Center oraz Open Society Archives w Central European University w Budapeszcie (2012/2013)
WYBRANE PUBLIKACJE
Monografia autorska
„Rimini Protokoll. Ślepe uliczki teatru partycypacyjnego”, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, Instytut Teatralny Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Warszawa 2017
Artykuły w wydawnictwach zbiorowych
- „O tych, którzy chcą pamiętać i o tych, którzy nie mogą zapomnieć. Pamięć i historia pogranicza zachodniego w polsko-niemieckich projektach teatralnych”, Teatr – Literatura – Media. O polsko-niemieckich oddziaływaniach w sferze kultury po 1989 roku, red. Małgorzata Leyko, Artur Pełka, Primum Verbum, Łódz 2013
- „Ciągłość i zerwanie. O Życiu codziennym po Wielkiej Rewolucji.Dwa (1991)”, A.R. Akademia Ruchu. Teatr, red. Tomasz Plata, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego, Instytut Sztuk Performatywnych, Warszawa 2015
- „W służbie teatru-prototypu. Przyczynek do dziejów Państwowego Liceum Techniki Teatralnej”, Rzemiosło teatru. Etos – Profesje – Materia, red. Agata Dąbek, Wanda Świątkowska, Teatr Łaźnia Nowa i Księgarnia Akademicka, Kraków 2015
- „Sztuki uczące Wojtka Ziemilskiego, czyli post ‑teatr po polsku”, Post-teatr i jego sojusznicy, red. Tomasz Plata, Akademia Teatralna w Warszawie oraz Instytut Teatralny Zbigniewa Raszewskiego, Warszawa 2018
- „Od teatru przemiany do teatru przemocy i z powrotem”, Bezkarnie. Etyka w teatrze, red. Waldemar Rapior, Scena Robocza, Poznań 2019
- „Towards Sustainable Change. Craftsmanship in Polish Puppet Theatres – an Ecosophical Perspective”, Puppet theatre in XXI century, red. Karol Suszczyński, Marzenna Wiśniewska, Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Filia w Białymstoku, Białystok 2019
- „Dialogues Behind the Scenes. Ethical Moments in Making Theatre”, Imagining the Human: Perspectives from Art, Philosophy, and Law. IWM Junior Visiting Fellows’ Conferences, Vol. 37, red. Kateřina Kočí, Institute for Humane Sciences, Wiedeń 2019
- „Teatr oświecony. Erwina Axera Listy ze sceny”, Kto to był Erwin Axer?, red. Paweł Płoski, Michał Smolis, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, Warszawa 2019
- „Maszyna czy organizm”, Maszyneria teatru, red. Ewelina Radecka, Joanna Zdebska-Schmidt, Muzeum Historyczne Miasta Krakowa, Kraków 2022
Artykuły recenzowane w czasopismach
- „Jak bliska ciału aktora reforma?”, Performer nr 7/2013
- „Anything goes. O performatywnym aspekcie chodzenia i biegania po mieście”, Rzut. Kwartalnik architektoniczny nr 5/2014
- „Ślepe uliczki teatru dokumentalnego. Situation Rooms jako performans organizacyjny”, Didaskalia nr 119/2014, przedruk w Svět a divadlo nr 2/2014
- „Życie w sztuce”, Dialog nr 9/2014
- „Dom jako maszyna do strzelania”, Rzut. Kwartalnik architektoniczny nr 8/2015
- „Uczeni rzemieślnicy”, Teatr nr 7-8/2015
- „W szklanej kuli. Teatr publiczny oczami rzemieślników teatralnych”, Teatr nr 10/2016
- „Blind Alleys in Documentary Theatre: An Analysis of the Production Process of Situation Rooms, the Multiplayer Video Piece by the Rimini Protokoll Collective”, Polish Theatre Journal nr 2/2016
- „Institutional Gastroscopy: Publicly Funded Theatre in Poland, Diagnosed by Its Craftspeople”, Polish Theatre Journal nr 1-2/2017
- „In Search of a Fragile Balance: On "The Infinite Story by Artur Palyga”, Theatre Forum nr 50/2017
- „Towards New Forms of Participatory Theatre”, Theatre Forum nr 53/2017
- „Artistic quality and consensus decision-making: On reviewing panels in the performing arts”, International Journal of Media & Cultural Politics nr 2/2020 - razem z Kamilą Lewandowską
- „Striving for Consensus: How Panels Evaluate Artistic Productions”, Qualitative Sociology nr 43/2020 - razem z Kamilą Lewandowską
- „Artyści wobec kultury audytu. Wpływ systemu ewaluacji nauki na uczelnie artystyczne”, Nauka nr 3/2022 - razem z Kamilą Lewandowską i Emanuelem Kulczyckim
Teksty krytyczne
- „W poszukiwaniu całości”, dwutygodnik.com nr 9/2014
- „Kobiety w Konkursie, lecz poza tematem. Paradoksy werdyktu XXII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej”, Teatr nr 11/2016
- „Doświadczenie prekaryjnej lektury. Recenzja książki Artysta w pracy Bojany Kunst”, Teatr nr 1/2017
- „Dismantling Our Own Language: Justyna Lipko-Konieczna and Justyna Sobczyk in Conversation with Zofia Smolarska”, Polish Theatre Journal nr 1-2/2017
- „O trudnej sztuce zarządzania pracą rąk w teatrze – rozmowa z Elżbietą Zajączkowską, rzemieślnikiem teatralnym”, Zarządzanie w Kulturze nr 3/2017
- „Theatre – a romantic fortress or a civic society?”, IWMpost nr 123 – Spring/Summer 2019
- „Directoras en Polonia. La revolución susurrada”, ADE Teatro nr 174, Enero-Marzo 2019
- „Over twee realismen in het hedendaagse Poolse theater”, E-tcetera nr 160, 18 mai 2020
Biographical note
A graduate of The Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art in Warsaw (Theatre Studies), she holds a doctoral degree in humanities (discipline of art studies), based on the dissertation Ecologies of Theatre. Relational Analysis of Theatre from the Craftsmen’s Perspective (Institute of Arts, Polish Academy of Sciences). From 2016 to 2022 she worked as an assistant professor and associate professor at The Aleksander Zelwerowicz National Academy of Dramatic Art. She was a member of the editorial boards of “Polish Theatre Journal” (2016-2020) and “Theatre” monthly (2016-2017), as well as a member of the advisory board of "Theatre Forum. An International Journal for Innovative Performance” (2017-2018). Before joining IS PAN she worked as an editorial assistant for peer-reviewed open access journals “Humanities”, “Social Sciences” and “International Journal of Environmental Research and Public Health” at MDPI. From 2016 to 2020 she served as a vice-president of The Polish Society for Theatre Research. She used to work as a singer, director’s assistant, dramaturge, performer, and theatre instructor.
Field of research
- contemporary theatre crafts
- participatory art
- documentary art
- creative and production processes in theatre
- sociology of art and art schools
- regenerative cultures