Zakład Historii i Teorii Teatru
Pracownia Komparatystyki
tel.: +48 (22) 50 48 227
mail: joanna.kocemba@ispan.pl
teatrolożka i kulturoznawczyni, absolwentka Uniwersytetu Łódzkiego, w Instytucie Sztuki PAN prowadzi badania nad historią Teatru Węgajty, przygotowuje doktorat na temat teatru partycypacyjnego w Instytucie Kultury Polskiej UW, współpracuje z Zespołem Animacji Kultury IKP UW, jest członkinią zespołu Studiów Podyplomowych Pedagogika Teatru i wykładowczynią na tych studiach, jako animatorka kultury współpracuje z Łódzkim Stowarzyszeniem Inicjatyw Miejskich „Topografie”, jest członkinią Polskiego Towarzystwa Badań Teatralnych.
Projekty badawcze
Teatr Węgajty – 35 lat teatru antropologicznego i poszukiwań społeczno-kulturowych,
członkini zespołu w grancie Sonata Bis nr 2017/26/E/HS2/00357 Narodowego Centrum Nauki, realizowanym w Instytucie Sztuki PAN, 2018-2023.
Najważniejsze publikacje Teatr jest zaangażowany społecznie [w:] „Nowy rocznik teatralny”, nr 4/2014.
Spektakl polskiej wsi [w:] „mała kultura współczesna”, nr 4/2015.
Relacja między wyborem estetycznym a politycznym w performansach metapolitycznych, politycznych i parapolitycznych [w:] „Refleksje” 11/2015.
Kultura zezwoleń wobec kultury dostępu. Między interesem publicznym a prywatnym [w:] „Kultura współczesna” 1/2016.
Folklor we współczesnym polskim teatrze niezależnym [w:] „Literatura ludowa” 1/2016.
Materialność spektaklu teatru w Internecie i teatru internetowego [w:] „Humanistyka XXI wieku. Rocznik doktorantów Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego” nr 1/2016.
Demokratyzacja instytucji krytyki teatralnej wskutek upowszechnienia Internetu [w:] „Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Witelona w Legnicy”, nr 22/2017.
Aktywny/bierny. Teatr Forum jako teatr partycypacyjny [w:] „Maska. Magazyn antropologiczno-społeczno-kulturowy”, nr 34/2017
Możliwości współbycia [w:] „Didaskalia”, nr 135, październik 2016.
Więcej niż manifesty obecności? [w:] „Teatr”, nr 1/2017.
Autorstwo w Teatrze Węgajty. Archiwum [w:] „Konferencja”, nr 1/2017.
Na niby i naprawdę [w:] „Teatr”, nr 4/2017.
Czynny udział w konferencjach naukowych (wybór) Rola muzyki w działaniach teatralnych Teatru Wiejskiego Węgajty i Stowarzyszenia Teatralnego Chorea, „Dźwięki kultury”, Uniwersytet w Białymstoku, 22.04.2013.
Building the narration of local identity seen in the actions of Węgajty Theatre and Borussia Foundation in the region of Warmia, “Imagined Central European Geographies. Towards the Contemporary Politics of Location”, Tybinga (Niemcy), 29.04.-1.05.2016.
Teatr osób niepełnosprawnych, kiedy włącza a kiedy wyklucza, „Kultura wykluczenia? Choroba jako wykluczenie”, Kraków, 13-15.11.2015.
Demokratyzacja instytucji krytyki teatralnej wskutek upowszechnienia Internetu, „Kultura i (sub)kultury w dobie Internetu”, Legnica, 13.05.2016.
Teatr alternatywny w XXI wieku. Zmierzch czy rozkwit, „Koniec końców. Powroty i początki” (konferencja z cyklu „Humanistyka XXI wieku”), Warszawa, 22-23.01.2016.
Politically engaged participatory theatre, „Censorhip, politics and oppression”, Uniwersytet Gdański, 11-12.03.2017.
Participatory theatre and local identity. Rafał Urbacki activities in Upper Silesia, “Indigenous Expressions of Culture. Canadian and Polish Upper Silesian Persprectives”, Uniwersytet Śląski, Sosnowiec, 26-28.04.2017.
Politically engaged participatory theatre in the public space, „Coordinate System Forum”, International Cultural Project Butterbrot, Berlin, 20-21.05.2017.
Participatory theatre: possibilities of division, “Politics and Community Engagement in Doctoral Theatre Research”, Janáček Academy of Music and Performing Arts in Brno (Czech Republic), 3-4.11.2017.