Zakład Muzykologii / Pracownia Historii Muzyki
Department of Musicology / History of Music Section
Katalog Źródeł Muzycznych w Polsce / Catalog of Musical Sources
Telefon: (22) 50 48 238
E-mail: dominika.grabiec@ispan.pl
Nota biograficzna | Biographical Note |
|
Dominika Grabiec ukończyła muzykologię (2007, nagroda im. Zofii Lissy za najlepszą pracę magisterską) oraz italianistykę (2011) na Uniwersytecie Warszawskim, a także Podyplomowe Studia Formacji Biblijnej na Wydziale Teologicznym UKSW (2015). Była stypendystką Ministra Edukacji Narodowej (2005/06) oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (2006/07). W 2017 r. uzyskała stopień doktora w Instytucie Sztuki PAN na podstawie dysertacji pt. Przedstawienia Pasji w malarstwie włoskim od XIII do XV w. Próba interpretacji symboliki trąb i rogów. Od 2008 r. zatrudniona w Zakładzie Muzykologii IS PAN, w zespole Katalogu Źródeł Muzycznych. W latach 2016–2017 współpracowała z Instytutem Muzykologii UW w ramach projektu Repertuar muzyczny Towarzystwa Jezusowego w Rzeczpospolitej Obojga Narodów (1565–1773), a od 2017 r. jest członkiem zespołu badawczego Manuscripta.pl przy Instytucie Historii Nauki PAN. Uczestniczyła w konferencjach naukowych we Włoszech, Austrii, Czechach i Słowacji, Portugalii. Współorganizowała konferencje międzynarodowe: „Music and Propaganda in the Visual Arts” (Warszawa 2012), „Repertuar muzyczny Towarzystwa Jezusowego w Rzeczpospolitej Obojga Narodów (1565–1773): źródła –- edycje – katalogowanie” (Warszawa 2016) i „Uniwersalizm i partykularyzm jezuickiej kultury artystycznej konteksty – tradycja – źródła” (Warszawa 2017) oraz trzy konferencje krajowe poświęcone ikonografii muzycznej. Brała też udział w międzynarodowych projektach: Kultura muzyczna na polsko-słowackim pograniczu (2010–2012) oraz Kultura muzyczna Śląska do 1741 roku z perspektywy polskiej i czeskiej (2010–2011). |
Dominika Grabiec is Professor Assistant in the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, Department of Musicology. She studied musicology, as well as Italian language and culture at the University of Warsaw, and also Postgraduate Biblical Formation Studies at the Cardinal Stefan Wyszyński University in Warsaw. Her main areas of research are the musical iconography, as well as late medieval and post-Tridentine liturgical books, especially Dominican plainchant manuscripts. Recently she published a book on the musical instruments motifs in the Passion of Christ scenes in Trecento painting (Instrumenty muzyczne w scenach Męki Pańskiej w malarstwie Italii od połowy XIII do połowy XV wieku, Warszawa 2021). |
Zakres badań / Research Interests
- źródła liturgiczno-muzyczne z epoki potrydenckiej oraz późnego średniowiecza / late medieval and post-Tridentine plainchant sources
- teologia muzyki, związki muzyki i sacrum / theology of music
- ikonografia muzyczna / musical iconogaphy
Wybrane publikacje / Selected publications
Książki / Books
- Instrumenty muzyczne w scenach Męki Pańskiej w malarstwie Italii od połowy XIII do połowy XV wieku, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2021 (Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, t. 4), ss. 200
Redakcje naukowe / Scientific editing
- Music, Politics and Ideology in the Visual Arts, red. Paweł Gancarczyk i Dominika Grabiec, Instytut Sztuki PAN, Stowarzyszenie Liber Pro Arte, Warszawa 2015 (Ikonografia muzyczna. Studia i materiały, t. 3), ss. 167
Artykuły / Selected articles
- "Offertoria” Szymona Ferdynanda Lechleitnera z muzykaliów Biblioteki Wyższego Seminarium Duchownego w Sandomierzu, Przegląd Muzykologiczny 6: 2006, s. 17-63
- Działalność pedagogiczna Karola Kurpińskiego (1785-1857), Teka Historyka 2007, nr 30-31, s. 267-276
- Nowa identyfikacja staropolskich pieśni religijnych wykorzystanych przez G. G. Gorczyckiego w „Missa Paschalis” – uwagi do artykułu Remigiusza Pośpiecha, Muzyka 54: 2009 nr 2, s. 123-126
- Tematy muzyczne w programie ikonograficznym barokowego kościoła św. Mikołaja w Gąsawie, Przegląd muzykologiczny 8: 2011 s. 27-66
- Muzyka w rajskim ogrodzie. Il Paradiso degli Alberti Giovanniego Gherardiego da Prato, [w:] Muzyka w ogrodzie - ogród w muzyce, red. Sławomira Żerańska-Kominek, Słowo obraz terytoria, Gdańsk 2011, s. 133-152
- Musical motifs in Christ’s Passion: The Mocking of Christ from the Holy Trinity Chapel at LublinCastle, and miniatures from the Cracovian Dominican meditations (ca. 1532), tłum. Zofia Weaver, [w:] The Musical Heritage of the Jagiellonian Era, red. Paweł Gancarczyk, Agnieszka Leszczyńska. Instytut Sztuki PAN, Uniwersytet Warszawski, Biblioteka Narodowa, Warszawa 2012, s. 29-37
- Muzyka piekieł i idea męki słuchu w polskiej sztuce i literaturze religijnej XVI-XVIII wieku, w: Czas Apokalipsy. Koniec dziejów w kulturze od późnego średniowiecza do współczesności, red. Kamil Kopania, Fundacja „Ars Auro Prior”, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2012, s. 281-287
- Instrument muzyczny jako element Arma Christi w późnośredniowiecznych przedstawieniach Męża Boleści, [w:] Perspektywy ikonografii muzyczne w Polsce: źródła – konteksty – interpretacje (= Ikonografia muzyczna. Studia i materiały 1), red. Paweł Gancarczyk. Warszawa 2012 IS PAN, Liber Pro Arte, s. 147-158
- Seventeenth-century chant manuscripts held at Warsaw University of Warsaw Library in the context of Bernardine musical culture, tłum. Zofia Weaver, [w:] Interdisciplinary Studies in Musicology, t. 11, 2012, red. Alina Mądry, Magdalena Walter-Mazur, s. 143-154
- „Ave Maris Stella” Szymona Ferdynanda Lechleitnera ze zbioru muzykaliów po klasztorze pijarów w Podolińcu, Muzyka 57: 2012 nr 3 s. 233-246
- The Motif of „Deafening with Trumpets” in Central European Passion Iconography, the Religious Renewal Movement „Devotio moderna” and Reform of the Begging Monastic Orders, tłum. Zofia Weaver, [w:] The Musical Culture of Silesia before 1742. New Contexts – New Perspectives, eds. Paweł Gancarczyk, Lenka Hlávková-Mráčková, Remigiusz Pośpiech (= Eastern European Studies in Musicology 1). Frankfurt am Main 2013 Peter Lang, ss. 307-315
- Le contexte historique, culturel et politique des monuments de Chopin et leur rôle dans la création d'un mythe national, w: Imago Musicae 26: 2013, s. 137-172.
- "Planctus Duo de Flagella[ti]one D[o]m[in]us" br. Wawrzyńca od św. Rozalii - dwie nieznane pieśni pasyjne w języku polskim ze zbioru muzykaliów po klasztorach pijarów w Podolińcu i św. Jurze na Słowacji, Muzyka 59: 2014 nr 4 s. 125-132
-
"Formularz Mszy o Koronie cierniowej z fragmentu graduału 12497 IV ze zbiorów Biblioteki Narodowej w Warszawie", [w:] Textus et pictura I. Średniowieczny kodeks rękopiśmienny jako nośnik treści, znaczeń i wartości estetycznych, red. Monika Jakubek-Raczkowska i Marta Czyżak, Toruń 2019, s. 21-31.
-
Bizantyńsko-ruskie sceny Naigrawania w kolegiacie w Wiślicy oraz w kaplicy Świętej Trójcy na Zamku Królewskim w Lublinie w świetle aktualnych badań i interpretacji, Muzyka 65: 2020 nr 2, s. 147-177.
-
„Polski przekład Ars et praxis musica Zygmunta Lauksmina z 1798 roku i problemy nauczania śpiewu chorałowego na ziemiach polskich w XVII i XVIII wieku”, Muzyka 66: 2021 nr 1, s. 81-104
-
„Tradycja i innowacja – Suplement do Antyfonarza ze zbiorów Archiwum Klasztoru ss. Bernardynek w Krakowie jako unikatowy przykład rękopisu-wycinanki z przełomu XIX i XX wieku”, [w:] Szary Kruk, red. Aleksander Baliński, Biblioteka Gdańska PAN, Wydział Grafiki ASP w Gdańsku, Gdańsk 2020 (Drukowane piękno, t. III), s. 120-133 (w druku)
-
„XVI-wieczny lwowski sekwencjarz dominikański sygn. 5L z Archiwum Polskiej Prowincji oo. Dominikanów w Krakowie – problemy kodykologiczne i repertuarowe”, [w:] Textus et pictura. Średniowieczny kodeks rękopiśmienny jako przedmiot badań interdyscyplinarnych, red. Monika Jakubek-Raczkowska i Marta Czyżak, Wydaw. UMK, Toruń 2022, s. 185-207 (Studia nad skryptorium i spuścizną rękopiśmienną średniowiecza, t. 3) (w druku)
Recenzje naukowe / Book Reviews
- Prospettive di iconografia musicale. Red. Nicoletta Guidobaldi. Milano 2007 Mimesis Edizioni, Muzyka 55: 2010 nr 1 s. 110-115
- Maciej Jochymczyk: Pietas & Musica. Damian Stachowicz SchP – życie i twórczość w kontekście epoki, Musica Iagellonica, Kraków 2009, Muzyka 55: 2010 nr 1 s. 115-120
- Roberto Melini: Suoni sotto la cenere. La musica nell’antica area vesuviana, Edizioni Flavius, Pompei 2008, Muzyka 55: 2010 nr 2 s. 139-143
- Zbigniew Skowron: Myśl muzyczna Jeana-Jacques’a Rousseau, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2010, Muzyka 56: 2011 nr 4 s. 127-134
- Agnieszka Łuciuk-Wojczuk, Muzykoterapia w procesie odzyskiwania zdrowia przez pacjentów z chorobami oknologicznymi, Akademia Muzyczna w Krakowie 2010, ISBN 978-83-87182-92-2, Muzyka 57: 2012 nr 4 s. 115-120.
- Muzyka wobec poezji i nauczania Karola Wojtyły i Jana Pawła II, Seria pod redakcją Teresy Maleckiej i Kingi Kiwały, Akademia Muzyczna w Krakowie. Tom I: Karol Wojtyła – Jan Paweł II. Muzyka. Antologia tekstów, Wybór i opracowanie: Dariusz Radziechowski, Kraków 2011, ISBN 978-83-62743-07-0. Tom II: Utwory. Inspiracje, interpretacje. Studia pod redakcją Teresy Maleckiej i Kingi Kiwały, Akademia Muzyczna w Krakowie, Kraków 2011, ISBN 978-83-62743-08-7, Muzyka 58:2013 nr 1 s. 112-118.
-
ks. Jacek Bramorski: Pieśń nowa człowieka nowego. Teologiczno-moralne aspekty muzyki w świetle myśli Josepha Ratzingera – Benedykta XVI”, Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Gdańsk 2012, ISBN 978-83-933415-3-5, Muzyka 58: 2013 nr 2 s. 116-121
-
Jana Kalinayová-Bartová: Hudba v stredovekom výtvarnom umení na Slovensku, Slovenské národné múzeum – Hudobné múzeum, Bratislava 2011, ISBN 978-80-8060-266-6, Muzyka 58: 2013 nr 2 s. 99-103.
-
Tomasz Jeż: Kultura muzyczna jezuitów na Śląsku i ziemi kłodzkiej (1581-1776), Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, Warszawa 2013, w: Archivum Historicum Societatis Iesu, LXXXIII/165 2014 I s. 235-239
-
Music and Consciousness. Philosophical, Psychologica, and Cultural Perspectives, red. David Clarke, Eric Clarke, Oxford University Press, New York 2011, ISBN 978-0-19-955379-2, ss.384, Muzyka 60: 2015 nr 1 s. 117-124.
-
Życie muzyczne w klasztorach dominikańskich w dawnej Rzeczpospolitej, red. Aleksandra Patalas, Kraków 2016, ss. 584, ISBN 987-83-7099-213-2, w: Muzyka ” 2017 nr 4, s. 161–169
-
Musical Imaginations. Interdisciplinary Perspectives on Creativity, Performance, and Perceptions, ed. by David Hargreaves, Dorothy Miell, Raymond Macdonald, Oxford University Press, New York 2012, Muzyka , nr 2/2018, s. 113-125.
- Grubinger Drums ‘n’ chant (Martin Grubinger – perkusja, Mnisi z opactwa benedyktyńskiego w Münsterschwarzach - śpiew, dyr. Godehard Joppich) Deutsche Grammophon 000289 477 8797 6 (2010), w: Ruch Muzyczny nr 1/2011, s. 42.
- „Voices” Chant from Avignon. Siostry Benedyktynki z klasztoru Notre Dame de l’Annonciation, Dyr. Claude Pateau, Decca 2010, w:Ruch Muzyczny nr 5 /2011, s. 42– 43.
- Muzykalia Łańcuckie – Koncerty. Krumpholtz VI Koncert na harfę op. 9, Conti I Koncert na skrzypce Es-dur, Zumsteeg Koncert na wiolonczelę A-dur Joanna Supranowicz harfa, Tomasz Strahl wiolonczela, Robert Naściszewski skrzypce, Rzeszowska Orkiestra Kameralna, dyr. Grzegorz Oliwa Dux 0785 (2010), w: Ruch Muzyczny nr 11/2011, s. 41.
- Mikołaj Zieleński Opera Omnia vol. 2 „Offertoria Totius Anni 1611” Collegium Zieleński, dyr. Stanisław Gałoński, DUX 0786 (2010); Mikołaj Zieleński Opera Omnia vol. 4 „Communiones Totius Anni 1611” Emma Kirkby, Joel Frederiksen, Zygmunt Magiera, Łukasz Motkowicz, Andrzej Białko, Susi Ferfoglia, Collegium Zieleński, dyr. Stanisław Gałoński, DUX 0819 (2010) w: Ruch Muzyczny rok LV, nr 16/17, 7 sierpnia 2011, ss. 57– 58.
- Missa Octava Hans Leo Hassler, Octava Ensemble, kier. artystyczny: Zygmunt Magiera, DUX 0750 (2011), w:Ruch Muzyczny nr 19/2011, ss. 41– 42.
- Musica Sacromontana vol. 5 Zeidler M., Gembalski, Gassmann, Koperski, J. Gembalski, Orkiestra Barokowa Accademia dell’Arcadia, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Zespół Kameralny Laudate Dominum, w: Ruch Muzyczny nr 20/2011, 2 października, s. 41.
- O Magnum Mysterium, Męski Zespół Woklany Gregorianum, dyr. Berenika Jozajtis, Warszawa MMXI, w:Ruch Muzyczny nr 6/2012, s. 43
- Siewiński. Requiem, Staropolska msza żałobna, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Adam Myrczek recytacja, Zespół Instrumentów Historycznych Parnassus, dtr. Anna Szostak, DUX 0859 (2011), w: Ruch Muzyczny nr 14/2012, s. 42
- Recenzja CD: Fine knacks for ladies, Utwory Johna Dowlanda, Collegium Vocale Bydgoszcz w składzie: Patrycja Cywińska-Gacka, Janusz Cabała, Michał Zieliński i Łukasz Hermanowicz oraz Magdalena Tomsińska lutnia, Marcin Zalewski viola da gamba, CVB 006 (2012), w: Ruch Muzyczny nr 23/2012, s. 40
- Handel with Care, Lautten Compagney, Wolfgang Katschner, Georg Frederic Handel (1685-1759). Handel's vocal music in instrumental arrangements, Deutsche Harmonia Mundi 2012, Sony Music Entertainment 88697526952 w: Ruch Muzyczny nr 25/2012, s. 40
- Georg Philipp Telemann, Die Tageszeiten Cantata, Freiburger Vokalensemble, Collegium Musicum Freiburg, dyr. Wolfgang Schäfer, Harmonia Mundi, Freiburg 1988; Sony Music Entertainment Gmbh 2012, w:Ruch Muzyczny, nr 8/ 2013, s. 43
- Paweł Łukaszewski Musica Sacra 1: Symphony No. 2, Gaudium et Spes, Trinity Conceto, Sinfonietta, wykonawcy: Anna Mikołajczyk Niewiedział - sopran, Greg Banaszak - saksofon, Ravel Piano Duo, Podlaska Orkiestra i Chór Filharmonii Podlaskiej, dyr. Piotr Borkowski, 2012 DUX Recording Producers 0356; Musica Sacra 2: Veni Creator, Stabat Mater, Organ Concerto, wykonawcy: Waław Golonka - organy, Concerto Avenna, Polski Chór Kameralny "Schola Cantorum Gedanensis", dyr. Jan Łukaszewki, 2012 DUX Recording Producers 0367
- Musica Sacra 3: "Carols & Motets", Polski Chór Kameralny "Schola Cantorum Gedanensis", dyr. Jan Łukaszewski, 2012 DUX Recording Producers 0440, w: Ruch Muzyczny” nr 7/ 2013, s. 42–43.
- Johann Balthasar Christian Freislich (1687-1764) „Passio Christi” ze zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej (2 CD), wykonawcy: Goldberg Baroque Ensemble, Andrzej Mikołaj Szadejko; śpiewacy: Julia Kirchner, Ingrida Gapova, Joanna Szczucka, Franz Vitzthum, Georg Poplutz, Virgil Hartinger, Daniel Oleksy, Marek Rzepka, Ekkehard Abele, Grzegorz Wolański 2012 Sarton Records 007-8-1, w: „Ruch Muzyczny” 9/2013, s. 40.Musica Gratulatoria. Muzyka na ceremonie ślubne z wrocławskich druków z XVI i XVII wieku, Ars Cantus, kier. Tomasz Dobrzański, Narodowe Forum Muzyki 16, Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans 2012; Petrus Wilhelmi de Grudencz. Muzyka XV wieku, Ars Cantus, kier. Tomasz Dobrzański, 2009 Wratislavia Cantans, 2010 Luna, w: Ruch Muzyczny 10/2013, s. 42
- Paweł Łukaszewski: Musica Sacra 4: Missa de Maria a Magdala (missa bremgartensis), na sopran, baryton, chór i orkiestrę symfoniczną (2010). Tekst: ks. Sylwester J. Kwiatkowski, Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska – sopran, Tomasz Sadownik – baryton, Chór Akademii Techniczno-Humanistycznej w Bielsku Białej, Śląska Orkiestra Kameralna, dyr. Jan Borowski, DUX 0944, 2013, w: Ruch Muzyczny nr 19/2013, s. 50.