Zakład Muzykologii
Kierownik Pracowni Etnomuzykologii, Polska Pieśń i Muzyka Ludowa
Telefon: +48 (22) 50 48 289
Etnomuzykolog, pieśniarka. Adiunkt w Zakładzie Muzykologii ISPAN (od 2012), kierowniczka Pracowni Etnomuzykologii ISPAN (od 2017).
Koordynatorka Pracowni Muzyki Tradycyjnej Instytutu Muzyki i Tańca (2015-2017). Współzałożycielka i członkini Zarządu Stowarzyszenia „Polskie Seminarium Etnomuzykologiczne” (2012, od 2017 – prezes PSE). Absolwentka Liceum Muzycznego im. W. Lutosławskiego w Białymstoku (1996 – dyplom w klasie fortepianu i wokalistyki) oraz studiów magisterskich w Instytucie Muzykologii UW (1996-2001, praca mgr pt. U podstaw komunikacji dźwiękowej. Na podstawie wielogłosowości szopskiej; promotor: prof. A. Czekanowska, recenzenci: prof. K. Wrocławski, prof. P. Dahlig). Studia doktoranckie w Instytucie Muzykologii KUL zwieńczone obroną dysertacji pt.: Tradycyjna kultura muzyczna mniejszości katolickiej w Bułgarii (2002-2006; promotor: prof. A. Czekanowska; recenzenci: prof. P. Dahlig, prof. A. Zoła). Stypendystka w Instytucie Tradycji Ludowej na Uniwersytecie w Tampere w Finlandii (1999/2000). Wykładowczyni w Zakładzie Etnomuzykologii i Hymnologii Instytutu Muzykologii KUL (2002-2005). Współpracowniczka Zbiorów Fonograficznych ISPAN (2001-2007). Wykłady gościnne: Instytut Slawistyki Zachodniej i Południowej UW (2007-2010); Podyplomowe Studia Etnomuzykologiczne w Instytucie Muzykologii UW (2009-2016), Podyplomowe Studia Zarządzania Kulturą w Instytucie Badań Literackich PAN (2009-2012), Podyplomowe Studia „Historia sztuki. Muzyka. Teatr i Film” w Instytucie Sztuki PAN (od 2017); Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, Wydz. III Instrumentalny, spec. Jazz i World Music (od 2017); Podyplomowe Studium Muzyki Tradycyjnej w Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach (inicjatorka i współtwórczyni tych studiów, od 2018). W latach 2007-2015 współpracowniczka Muzeum Powstania Warszawskiego (idea, opracowanie merytoryczno-muzyczne i koordynacja cyklicznego wydarzenia „Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki”). Członkini Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego Oddziału Warszawskiego (od 2012) oraz Związku Kompozytorów Polskich Sekcji Muzykologów (od 2013). Jurorka przeglądów muzyki tradycyjnej i folkowej w Polsce: Konkurs Gry na Instrumentach Pasterskich im. Kazimierza Uszyńskiego w Ciechanowcu; Dni Kultury Kurpiowskiej w Nowogrodzie; „Podlaskie ziołami pachnące”; Turniej Muzyków Prawdziwych w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie; Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym oraz konkursu PR II Polskiego Radia (RCKL) „Fonogram Źródeł”.
Dyskografia: Zespół Polski „Kolędy Polskie Znane i Zapomniane” (1997), Goście z Nizin „Gościniec” (2000), Sarakina „Sarakina” (2001), Swoją Drogą „art.pl” (2004), Sine Nomine „Chamber Music – Anna Jastrzębska” (2005), Swoją Drogą & Disguise „Polish Rock&Roll” (2005), Village Kollektiv „Motion Rootz Experimental” (2006), Lao Che „Gospel” (2008), Frutti di Mare „Frutti di Mare“ (2008), Village Kollektiv „EP” (2009), Maria Pomianowska & Friends „Chopin on 5 Continents” (2009), Mosaic „Ludowawa” (2010), Ars Nova „Tabulatura łowicka (WTM)” (2010), Transglobal Underground „Gethering of Strengers” (2010), Zespół Polski „Chopin et la musique traditionnelle. La Folle Journee” (2010), Mosaic „A my do Betlejem. Koncert live” (2010), Village Kollektiv „Subvillage Sound” (2011), „Etnofonie Kurpiowskie. Tribute to Szymanowski and Skierkowski” (2011), Pablopavo i Praczas „Głodne Kawałki” (2011), „Balkan & Jewish Inspirations” (2011), Bartłomiej Gliniak „Deceived (Oszukane). Original Motion Picture Soundtrack” (2013), Sabionetta „Podobieństwo żywota krześcijańskiego” (2013), Contento Core „KurPieśni”, dyr. Maria Piotrowska-Bogalecka (2016), Warsaw Afrobeat Orchestra „Men is Enough” (2017). Nagrody i wyróżnienia: 2000 – I nagroda na festiwalu Mikołajki Folkowe w Lublinie (Sarakina); 2001 – III nagroda na festiwalu Polskiego Radia Nowa Tradycja (Sarakina); 2002 – Grand Prix na festiwalu Nowa Tradycja (Swoją Drogą); 2007 – II nagroda na festiwalu Nowa Tradycja (Kapela do Szymanowskiego); Folkowy Fonogram Roku2001 (Sarakina); Folkowy Fonogram Roku 2004 (Swoją Drogą); nominacja do nagrody Fryderyk 2004 (Swoją Drogą); nominacja do nagrody Fryderyk 2007 (Village Kollektiv); Folkowy Fonogram Roku 2007 I nominacja (Village Kollektiv); nominacja do nagrody Fryderyk 2010 (Ars Nova); 2011 – wyróżnienie Złoty Liść Retro za publikację Śpiewnik dawnej Warszawy; nominacja do nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej 2011 („Etnofonie Kurpiowskie”), Nagroda Związku Kurpiów „Kurpik” 2012 za promowanie kultury regionu, 2015 – tytuł Honorowego Obywatela Gminy Kadzidło
Zainteresowania badawcze:
- ludowe tradycje muzyczne Bułgarii i Polski
- style i techniki wokalne w tradycyjnym śpiewie ludowym
- aspekt brzmieniowy w badaniach etnomuzykologicznych – teoria i praktyka
- muzyka folkowa i World Music w Polsce
Książki:
- Mój śpiewnik powstańczy. Pieśni Powstania Warszawskiego. Warszawa: Muzeum Powstania Warszawskiego 2008
- Śpiewnik dawnej Warszawy. Warszawa: Muzeum Powstania Warszawskiego 2012
- Bułgarzy Katolicy. Tradycyjna kultura muzyczna diaspory. Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2012
Redakcje i współredakcje:
- Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca 2014
- Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i materiały. Podlasie. T. 1 i 2. Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2011
- Polska pieśń i muzyka ludowa. Źródła i materiały. Podlasie. T. 1-4. Warszawa: Instytut Sztuki PAN 2017
- Śpiew tradycyjny – modele edukacji. Doświadczenia serbskie i polskie. Lublin: Warsztaty Kultury 2018
- „Etnomuzykologia Polska” – czasopismo Stowarzyszenia Polskie Seminarium Etnomuzykologiczne, czasopismo dostępne online.
Artykuły:
- National Identity and the Distinctiveness of the Musical Culture among the Bulgarian Catholic Minority. W: Manifold Identities: Studies on Music and Minorities. Red. A. Czekanowska, U. Hemetek, G. Lechleitner, I. Naroditskaya), London: Cambridge Scholars Press 2004
- Wielogłosowość szopska – struktura i brzmienie. „Przegląd Muzykologiczny” (2), Warszawa 2004
- Folk – kontynuacje, inspiracje, interpretacje. W: Suplement do podręcznika Jadwigi Sobieskiej. Materiały do nauki polskiego folkloru muzycznego. Red. P. Dahlig. Warszawa: Centrum Edukacji Artystycznej 2006
- Wskrzeszona tradycja – rzecz o fideli płockiej. W: Odkrywanie tradycji Mazowsza. Instrumentarium cz. I, Warszawa: Mazowieckie Centrum Kultury i Sztuki 2008
- Musical Traditions among the Bulgarian Catholics. Sources, Transmission and Performance Expression, W: Traditional Musical Cultures in Central-Eastern Europe. Red. P. Dahlig, Warszawa: Towarzystwo Naukowe Warszawskie, Instytut Muzykologii UW, Instytut Sztuki PAN 2009, s. 227-240
- Традиционните песнопения на българските католици. Между sacrum и profanum. „Български Фолклор” кн. 2, София 2011
- O fenomenie śpiewu kurpiowskiego – na podstawie zbiorów ks. Władysława Skierkowskiego, archiwalnych zapisów dźwiękowych oraz rzeczywistości zastanej. Myszyniec: Urząd Gminy 2011
- Raport dotyczący Konwencji UNESCO w sprawie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego z 2003 roku Art. 2 pkt. 2b „Sztuki widowiskowe” (2012), artykuł dostępny online.
- Kukeri. Tradycje bułgarskich maskarad. „Teatralium. Malarstwo, literatura, teatr”, red. D. Stanosz, Katowice: Muzeum Śląskie 2015
- Tradycyjny śpiew kurpiowski w aspekcie brzmieniowym i wykonawczym. W: Źródło wiecznie bijące. Ludowe pieśni kurpiowskie w polskiej liryce wokalnej. Materiały z XIV sesji naukowej z cyklu „Polska liryka wokalna w aspekcie wykonawczym”. Red. Elżbieta Grodzka-Łopuszyńska, Katowice: Akademia Muzyczna im. K. Szymanowskiego 2013
- Źródła muzycznej kultury religijnej diaspory katolickiej w Bułgarii. „Polski rocznik muzykologiczny” 2013, t. XI, s. 161-174
- Les Mystere des Voix Bulgares. W: 48. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans „Viaggio in Italia”, 6-15.09.2013 [omówienie programu koncertu], s. 82-87
- Годината на Оскар Колберг в Полша. „Български Фолклор” кн. 4, София 2014
- Audytywna analiza brzmienia oraz „solfeż barwy” w badaniach etnomuzykologicznych nad polskim śpiewem tradycyjnym. „Muzyka” 2014 nr 3, s. 145-166
- Katia Michajłowa: Dziad wędrowny w kulturze ludowej Słowian. „Muzyka” 2014 nr 3, s. 189-194
- Myśli i dzieło Oskara Kolberga jako inspiracja dla współczesnego etnomuzykologa. „LUD” 2014
- Barwa głosu jako kryterium konstruowania koncepcji stylu – do badań nad ludowym śpiewem tradycyjnym w Polsce. W: Etnomuzykologia na przełomie tysiącleci: historia, teoria, metodologia / Eтнoмyзикoлoгiя нa злaмi тиcячoлiть: icтopiя, тeopiя, мeтoдoлoгiя. Red. Z. J. Przerembski. Wrocław-Lwów: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2015, s. 31-44
- Българската народна музика в полските eтномузиковедски изследвания. W: Третия международен конгрес по българистика, 23–26 май 2013г. Общество и култура. Сравнителна етнология. Red. Ани Истаткова-Иванова. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“ 2015, s. 141-154
- Rok Kolberga w Polsce – nowoczesne świętowanie na tradycyjną nutę. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca 2015, artykuł dostępny online.
- Tajemnicze głosy. Duch bułgarskiej pieśni. W: 51. Międzynarodowy Festiwal im. A. Markowskiego Wratislavia Cantans „Europa Cantans”, 3-17.09.2016 [omówienie programu koncertu Les Mystere des Voix Bulgares i Giovanniego Sollimy], s. 229-231, 281-282
- W stronę etnomuzykologii stosowanej – Pracownia Muzyki Tradycyjnej IMiT. „Łódzkie Studia Etnologiczne”. Tom LV 2016, s. 140-150, artykuł dostępny online.
- Wokół muzyki tradycyjnej dwa lata po Roku Oskara Kolberga. Warszawa: Instytut Muzyki i Tańca 2016, artykuł dostępny online.
- „Do tańca i do różańca” – funkcje muzyki tradycyjnej dziś. „Kultura Enter” 2016/10 nr 74, http://kulturaenter.pl/article/retradycja-do-tanca-i-do-rozanca-funkcje-muzyki-tradycyjnej-dzis/
- Tomasz Nowak: Taniec narodowy w polskim kanonie kultury. Źródła, geneza, przemiany. Rozprawa z kanonem. „Pismo Folkowe” 3/2017 nr 130, artykuł dostępny online.
- Dziedzictwo tradycji muzycznych w Bułgarii – świadomość i praktyka. „Dziedzictwo Kulturowe Wsi” 1/2017, s. 59-69
- Ogólnopolski Festiwal Kapel i Śpiewaków Ludowych – tradycja i nowoczesność – cele, adresaci, formuła. W: Festiwale, konkursy, przeglądy a ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Red. K. Smyk i A.W. Brzezińska. Lublin 2018
- Muzyka tradycyjna i folkowa w Polsce – dialog międzykulturowy vs hermetyzacja swojskości. „Łódzkie Studia Etnograficzne” LVII/2018, s. 29–40