Zakład Historii Sztuki / Department of the History of Fine Arts – adiunkt / assistant professor
Biuletyn Historii Sztuki [Bulletin of Art History] – zastępca redaktora naczelnego/ deputy editor-in-chief
Telefon: +48 (22) 50 48 236
E-mail: joanna.stacewicz-podlipska@ispan.pl; joanna.stacewicz@gmail.com
ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4504-1546
Nota biograficzna | Biographical note | |
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego (historia sztuki, dyplom summa cum laude) oraz studium doktoranckiego w Instytucie Sztuki PAN. Doktor nauk humanistycznych w dyscyplinie nauki o sztuce. Adiunkt w Zakładzie Historii Sztuki Instytutu Sztuki PAN. Współlaureatka nagrody im. prof. dr. Jerzego Z. Łozińskiego. Laureatka stypendiów naukowych oraz członkini zespołów badawczych w ramach grantów NPRH finansowanych przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Członkini Rady Naukowej Instytutu Sztuki PAN. Zastępca redaktora naczelnego Biuletynu Historii Sztuki. |
A graduate of the University of Warsaw (art history, diploma summa cum laude) and doctoral studies at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, she holds PhD in the humanities. Assistant professor at the Department of the History of Fine Arts of the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. She is a co-laureate of the Professor Dr. Jerzy Z. Łoziński Prize and was awarded scholarships, granted by University of Warsaw, Polish Academy of Sciences and Minister of National Education. She worked on the projects conducted in the framework of the National Programme for the Development of the Humanities as instituted by the Ministry of Science and Higher Education. Member of the Academic Board of the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. Deputy editor-in-chief of Biuletyn Historii Sztuki [Bulletin of Art History]. |
|
Zakres badań | Fields of research | |
|
|
|
Wykształcenie | Education | |
|
|
|
Zatrudnienie | Academic empoyment | |
|
|
|
Przebieg aktywności naukowej | Professional activities | |
|
|
|
Doświadczenie dydaktyczne | Teaching experience | |
Uniwersytet Warszawski, Instytut Historii Sztuki Studia licencjackie:
Studia magisterskie:
Collegium Civitas, Historia Sztuki. Perspektywa społeczna i polityczna Studia podyplomowe:
|
University of Warsaw, Institute of Art History Undergraduate courses:
Graduate courses:
Post-Graduate course:
|
|
Projekty badawcze | Research grants | |
|
|
|
Nagrody, stypendia i wyróżnienia | Awards, scholarships and honours | |
|
|
|
Członkostwo w stowarzyszeniach naukowych | Membership and service | |
|
|
Wybrane publikacje / selected publications
Książki / Books
- Przed i po ”Wielkim Jutrze?” Zachęta i wystawy scenografii [Before and after ”The Great Tomorrow?” Zachęta Gallery and the exhibitions of scenography]. Warszawa: Zachęta – Narodowa Galeria Sztuki, Instytut Sztuki PAN, 2019.
- ”Ja byłam wolny ptak”. O życiu i sztuce Teresy Roszkowskiej [”I was free as a bird:” on the life and art of Teresa Roszkowska]. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
Tomy pod redakcją i opracowania źródłowe / Edited volumes
- ”Światła na wszystkie strony”. Prace ofiarowane Profesor Lidii Kuchtównie [”Lights in all directions:” the works dedicated to Professor Lidia Kuchtówna], redakcja Joanna Stacewicz-Podlipska, Ewa Partyga. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2019.
- Polskie życie artystyczne w latach 1944–1960, t. 5: Rok 1951 [Polish Artistic Life Between 1944–1960, vol. 5: 1951], redakcja naczelna Anna Wierzbicka, redakcja i opracowanie Katarzyna Anna Kesling, Joanna Stacewicz-Podlipska. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2014.
- Polskie życie artystyczne w latach 1944–1960, t. 1: Lata 1944–1947 [Polish Artistic Life Between 1944–1960, vol. 1: 1944–1947], redakcja naczelna Anna Wierzbicka, redakcja i opracowanie Barbara Wojciechowska, Grażyna Klukowska, Katarzyna Anna Kesling, Anna Agnieszka Szablowska, Anna Wiszniewska, Joanna Stacewicz-Podlipska. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
Artykuły i rozprawy / Articles and chapters:
- ”Very Up-to-Date Theatre Exhibition” Between a Crisis of Concepts and Kairos. W Crisis: The Avant-Garde and Modernism in Critical Modes, redakcja Sascha Bru, Kate Kangaslahti, Li Lin, Iveta Slavkova, David Ayers, 147–166. Berlin, Boston: De Gruyter, 2022.https://doi.org/10.1515/9783110773637-008
- В «театральном театре» Тересы Рошковской. Тринадцать вопросов и двенадцать ответов [In Teresa Roszkowska's "theatrical theater". Thirteen questions and twelve answers]. W Польская художественная культура в историческом и современном контексте [Polish artistic culture in a historical and contemporary context], redakcja Светлов Игорь Евгеньевич, Люба Ивона, 246–282. Москва: Гнозис, 2021.
- ”«Carissimo Kurek», czyli o braterstwach awangardy [”Carissimo Kurek,” or on the Fellowship of Avant-Gardes]”. Pamiętnik Teatralny 67, nr 3 (2018): 205–212. https://doi.org/10.36744/pt.434
- ”«Tam przemówi do mnie dusza Wołynia?» Scenografia polityki na Targach Wołyńskich w Równem w 1934 [”There the Spirit of Volhynia Will Speak to Me?” The Political Setting of the Volhynian Fair Held in Równe in 1934]”. Konteksty. Polska Sztuka Ludowa 71, nr 3 (2017): 225–237. https://czasopisma.ispan.pl/index.php/k/issue/view/29/12
- ”Formy, farsze i prawa syntezy czyli «chemia związków jakości teatralnych» według Witkacego [Forms, Stuffings and Laws of Synthesis, or ”the Chemistry of Theatrical Quality Complexes” According to Witkacy]”. Pamiętnik Teatralny 65, nr 4 (2016): 71–90.
- ”Budowanie (z) siebie. Małgorzata Szczęśniak i indywidualizacja «przestrzeni doświadczenia» we współczesnej scenografii [Building (of) Oneself: Małgorzata Szczęśniak and Individualization of ”Space of Experience” in Contemporary Set Design]”. W Odsłony współczesnej scenografii. Problemy – sylwetki – rozmowy [Contemporary Stage Design: Problems – Silhouettes – Conversations], redakcja Katarzyna Fazan, Agnieszka Marszałek, Jadwiga Rożek-Sieraczyńska, 213–221. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2016.
- ”«Nic do patrzenia?» Odys i inni [”Nothing to Look At?” Odysseus and Others]”. Pamiętnik Teatralny 64, nr 3-4 (2015): 220–257.
- ”Pokora i przekora: Teresy Roszkowskiej «nawiązywanie kontaktu ze sztuką zagranicą» [Humility and Contrariness: Teresa Roszkowska’s ”Making Contact with Art Abroad”]”. W Sztuka Europy Wschodniej: Искусство Bосточной Европы: Art of Eastern Europe, t. 3, redakcja Jerzy Malinowski, Irina Gavrash, Dominik Ziarkowski, 383–390. Warszawa-Toruń: Polski Instytut Studiów nad Sztuką Świata / Polish Institute of World Art Studies, 2015.
- ”Puenta w «Świecie Jutra». O nowojorskich występach Polskiego Baletu Reprezentacyjnego [The Punch Line in the ”World of Tomorrow:” On the New York Performances of the Polish Representative Ballet]”. W Międzynarodowa wystawa ”Świat Jutra”, Nowy Jork 1939. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 23–24.11.2009 [1939 New York World’s Fair: Conference Proceedings, Institute of Art, Polish Academy of Sciences, Warsaw, 23–24.11.2009], redakcja Joanna M. Sosnowska, 230–242. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2012.
- ”Adam Kilian. Afirmacja piękna, radości i formy [Adam Kilian: Affirmation o Beauty, Joy and Form]”. W Adam Kilian. Fascynacje [Adam Kilian. Fascinations], redakcja Aleksandra Rembowska, 207–218. Warszawa: Teatr Lalka, 2015.
- ”«W filmie to nigdy nie wiadomo…» Teresy Roszkowskiej bitwy o kadr [”You Never Know in Film…” Teresa Roszkowska’s Battle for a Film Frame]”. Kwartalnik Filmowy, nr 74 (2011): 166–185.
- ”Opera ze «znakiem fabrycznym» Schillera. Teresy Roszkowskiej i Aleksandra Bardiniego spotkania «na planie partytury» [Opera with Schiller’s ”Brand” on it: Teresa Roszkowska’a and Aleksander Bardini’s meetings on ”the Score Level”]”. Pamiętnik Teatralny 59, nr 3-4 (2010): 368–296.
- ”Szczęśliwy filmowiec czyli «Edison» znad Wisły [The Happy Filmmaker, or ”Edison” from Somewhere on the Vistula]”. Kwartalnik Filmowy, nr 71-72 (2010): 291–305.
- ”HollyWooden Heart. Filmowa kariera Elvisa Presleya [HollyWooden Heart. Elvis Presley’s Film Career]”. Kwartalnik Filmowy, nr 66 (2009): 108–126.
- ”«Przemiłe poselstwo» w Teatrze Mogador – paryski debiut Polskiego Baletu Reprezentacyjnego [”Very Pleasant Envoy” at the Mogador Theatre: Paris Debut of the Polish Representative Ballet]”. W Wystawa paryska 1937. Materiały z sesji naukowej Instytutu Sztuki PAN, Warszawa, 22–23.10.2007 [International Exposition of Art and Technology in Modern Life, Paris 1937: Conference Proceedings, Institute of Art, Polish Academy of Sciences, Warsaw, 22–23.10.2007], redakcja Joanna M. Sosnowska, 222–232. Warszawa: Instytut Sztuki PAN, 2009.
- ”«Już jestem taka rogata». Scenografia Teresy Roszkowskiej w pierwszej powojennej dekadzie [”I’m Such a Wild One:” Teresa Roszkowska’s Scenography in the First Post-War Decade]”. Pamiętnik Teatralny 57, nr 3-4 (2008): 360–381.
- ”Film i telewizja w twórczości Jana Marcina Szancera [Film and TV in Jan Marcin Szancer’s Work]”. Kwartalnik Filmowy, nr 57-58 (2007): 332–354.
Recenzje / Reviews:
- ”Myśli i znaki. Symboliczne światy Jerzego Juka Kowarskiego [Thoughts and Signs: The Symbolic Worlds of Jerzy Juk Kowarski]”. Recenzja Zabawy w teatr [Playing with Theatre], redakcja Dorota Buchwald, Ewa Dąbek-Derda, Jerzy Juk Kowarski. Teatr, nr 3 (2013): 81–83.
- ”Ślady po (nie)obecnym. W bestiarium Małgorzaty Szczęśniak [Traces of the (not) present. In Małgorzata Szczęśniak’s bestiary]”. Recenzja wystawy Pojawia się i znika. Archeologia scenografii Małgorzaty Szczęśniak [Appears and disappears: Archeology of Stage Design by Małgorzata Szczęśniak]”, Teatr Nowy w Warszawie, 12.07–31.08.2013. Teatr, nr 11 (2013): 42–44.