Zakład Historii i Teorii Teatru - adiunkt / assistant professor
"Pamiętnik Teatralny" - redaktor / senior editor
Telefon: +48 (22) 50 48 227
E-mail: emilia.olechnowicz@ispan.pl
Nota biograficzna | Biographical note |
Absolwentka Uniwersytetu Jagiellońskiego (historia sztuki i filmoznawstwo) oraz studium doktoranckiego w Instytucie Sztuki PAN. Doktor nauk humanistycznych na podstawie rozprawy doktorskiej Maski Karola I. Angielskie widowiska dworskie i teologia polityczna, pod kierunkiem prof. dr hab. Wiesława Juszczaka. Laureatka nagrody im. Szczęsnego Dettloffa (2013). Współpracuje z Kolegium Artes Liberales Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie prowadzi konwersatorium „Szekspirowskie ciała”. |
A graduate of the Jagiellonian University (art history and film studies) and Post-Graduate Studies at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences, she holds a doctoral degree in the humanities, based on the dissertation Maski Karola I. Angielskie widowiska dworskie i teologia polityczna [“The Masques of Charles I. English court spectacles and political theology”], written under prof. dr hab. Wiesław Juszczak. She is a laureate of the Szczęsny Dettloff Award of 2013. Dr Emilia Olechnowicz collaborates with the Artes Liberales College at the University of Warsaw, where she has been teaching a seminar titled “Shakespearean Bodies.” |
Zakres badań | Field of research |
|
|
Projekty badawcze / Research grants
- "Rex nunquam moritur": Comparative Approaches to Political Theologies from the Middle Ages to the Present, udział w grancie NPRH, http://rexnunquammoritur.al.uw.edu.pl/
WYBRANE PUBLIKACJE / SELECTED PUBLICATIONS
Monografia
- Maski Karola I. Angielskie widowiska dworskie i teologia polityczna, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2014. [Nagroda im. Szczęsnego Dettloffa (2013)]
Artykuły i rozprawy
- „Ryszard II to ja”. Teoria dwóch ciał króla i elżbietańska praktyka polityczna, „Civitas. Studia Z Filozofii Polityki”, 26, 2020, s. 71–99, https://doi.org/10.35757/CIV.2020.26.03
- Spektakl suwerenności: uroczystości koronacyjne królowej Elżbiety I, "Pamiętnik Teatralny" 2018 nr 4, s. 5–33, https://doi.org/10.36744/pt.256
- Thomas Browne: kolekcjonowanie niewidzialnego, [w:] Ukryta teologia - otwarte pytania, pod red. L. Sokoła i A. Wincha, ISPAN, Warszawa 2017.
- The Queen's Two Faces: The Portraiture of Elisabeth I of England, [w:] Premodern Kingship and Contemporary Political Power, Amsterdam University Press, Amsterdam 2017.
- Miasto złudzeń, czyli Auden czyta Shakespeare'a, "Zeszyty Literackie" nr 138 (2017 nr 2).
- Theatrum anatomicum. Ciało jako widowisko, [w:] Medycyna w teatrze, pod red. M. Ganczara i K. Rutkowskiego, Homini, Kraków 2017.
- Żyć nad otchłanią, w pełni ją akceptując". O dziennikach Jacka Sempolińskiego, [w:] Jacek Sempoliński: obrazy patrzące, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Kraków 2017.
- I własnych cierpień pozostaję królem". Dwa Ciała Króla i druga teatralogia Shakespeare'a (Ryszard II, część pierwsza i druga Henryka IV, Henryk V), "Konteksty" 2016 nr 3-4.
- Pałac łazienkowski i republika marzeń Stanisława Augusta, [w:] Władza i architektura. Rezydencje monarchów i siedziby władz państwowych w Europie - formy i funkcje, pod red. P. Delesa i A. Czarnieckiej, Arx Regia, Warszawa 2016.
- "Śmierci i krwi widowisko". Szekspirowski Tytus Andronikus w filmowej adaptacji Julie Taymor, [w:] Film wobec teatru - teatr wobec filmu, pod red. E. Partygi i G. Nadgrodkiewicza, IS PAN< Warszawa 2015.
- Thomas Browne - między racjonalnym a hermetycznym, [w:] Światło i ciemność, t. VII, pod red. M. Rzeczyckiej i I. Trzcińskiej, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. Gdańsk.
- Palladianizm i powrót Złotego Wieku, [w:] Metodologia, metoda i terminologia grafiki i rysunku. Teoria i praktyka, pod red.Joanny Talbierskiej, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 2015
- "Widok na zawsze utraconej ojczyzny", "Konteksty" 2014 nr 3-4.
- .Bezcielesne widowisko. Maska weselna w "Burzy" Shakespeare'a, "Pamiętnik Teatralny" 2014 z. 3.
- Pośmiertne życie antyku. Medycejskie intermezza z 1589 roku, „Konteksty” 2011 nr 2-3 [numer monograficzny poświęcony Aby Warburgowi].
- Wong Kar-wai. Nie ma rajów innych niż raj utracony [w:] Autorzy kina azjatyckiego, pod red. Alicji Helman i Agnieszki Kamrowskiej, Rabid ,Kraków 2010.
- Jan Lebenstein: figury i capriccia. Rozmowa z Piotrem Kłoczowskim, „Zeszyty Literackie” 2010 nr 3.
- Potęga iluzji – iluzja potęgi. O angielskich widowiskach dworskich, [w:] Sztuka w kręgu władzy. Materiały LVII Ogólnopolskiej Sesji Naukowej Stowarzyszenia Historyków Sztuki, pod red. E Pileckiej, Katarzyny Kluczwajd, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa 2009.
- Teatr władzy, teatr życia, „Zeszyty Literackie” 2009 nr 2.
- Melancholia władzy, „Książki w Tygodniku” 2008 nr 43, „Tygodnik Powszechny”, 26 października 2008 [recenzja książki Kochanki i królowe Benedetty Craveri].
- Król nigdy nie umiera, „Książki w Tygodniku” 2008 nr 27, „Tygodnik Powszechny”, 6 lipca 2008 [recenzja książki Dwa ciała króla Ernsta Kantorowicza)].
- Gérard Corbiau. Muzyka kameralna, [w:] Autorzy kina europejskiego, tom IV, pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa, Rabid, Kraków 2008.
- François Ozon. Między realnym a wyobrażonym, [w:] Autorzy kina europejskiego, tom V, pod red. Alicji Helman i Andrzeja Pitrusa, Rabid, Kraków 2009.
- Tkać pamięć, „Studia Filmoznawcze” nr 28 (2007).
- 2046: związek smutku i ostentacji, „Kwartalnik Filmowy” nr 51 (2005).
- Pamięć Prospera, „Twórczość” 2005 nr 11.
Prace redakcyjne i edytorskie
- Józef Czapski, Listy o sztuce, Znak, Kraków [w przygotowaniu].
- Jacek Sempoliński,A me stesso. Drogi i rozstaje twórczości. Wypisy z dzienników 1999-2008, IS PAN, Warszawa 2016.
- Łazienki Królewskie. Nowe świadectwa – nowe znaczenia, Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawa 2013.
- Roberto Calasso, Pobieżne spojrzenie, Muzeum Łazienki Królewskie, Warszawa 2013.
- Bohdan Paczowski, Spojrzenia, Czysty Warsztat, Gdańsk 2013.
- Wybrane strony z dzienników Józefa Czapskiego, 2 tomy, Instytut Dokumentacji i Studiów nad Literaturą Polską,Warszawa 2010.
- Herbert. Studia i dokumenty, Instytut Dokumentacji i Studiów nad Literaturą Polską, Warszawa 2008.
Przekłady
- Roberto Calasso, Altana Baudelaire’a [wspólnie ze Stanisławem Kasprzysiakiem], Czuły Barbarzyńca, Warszawa 2017.
- Thomas Browne, Traktat o urnach – fragmenty, „Zeszyty Literackie” 2012 nr 2.