Zakład Muzykologii, Pracownia Etnomuzykologii / Department of Musicology, Ethnomusicology Laboratory
Polska Pieśń i Muzyka Ludowa / Polish Folk Song and Music
Etnomuzykolog, muzyk. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dyrygentury chóralnej (2016). Ukończyła studia podyplomowe dla managerów kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (2016), Marketing i public relations na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach (2017) oraz studia podyplomowe zakresie prawa finansowego i rachunkowości budżetowej w administracji publicznej w Wyższej Szkole Humanitas w Sosnowcu (2018).
Uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych w Instytucie Nauk o Kulturze Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2023), realizując interdyscyplinarne studia doktoranckie o profilu kulturoznawczo-artystycznym, jako stypendystka grantu NCBiR Humanistyka bez granic. Pracę doktorską pn. "Tradycje muzyczne Zagłębia Dąbrowskiego we współczesnych praktykach kulturowych mieszkańców regionu i ofertach artystycznych lokalnych instytucji kultury" przygotowała pod kierunkiem dr hab. Dobrosławy Wężowicz-Ziółkowskiej, prof. UŚ.
Uczestniczyła w następujących wymianach akademickich: Slezka Univerzita (Opava, 2020), Research Centre for the Humanities Institute for Musicology (Budapest, 2021).
Od 2020 roku współpracuje jako wykonawca merytoryczny z Muzeum "Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie" przy wieloetapowym projekcie pn. Digitalizacja zbiorów prof. dr. hab. Adolfa Dygacza. W latach 2022–2023 była jego koordynatorką. Współautorka i kuratorka wystawy czasowej "Życie jako pieśń. Z teki prof. Adolfa Dygacza" (2020–2021). Autorka monografii "Skończone powstanie, złożona już broń...Zbiór pieśni powstańczych z archiwum Adolfa Dygacza" (2021) i redaktorka tematyczna "Rocznika »Muzeum Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie«".
Stypendystka Prezydenta Miasta Będzina w dziedzinie kultury (2014), Starosty Powiatu Będzińskiego (2014), JM Rektora Uniwersytetu Śląskiego dla najlepszych doktorantów (2020/2021, 2021/2022), Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w kategorii twórczość ludowa (2020), Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS (2021), a także laureatka Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego (2022) w dziedzinie kultury za "popularyzację dorobku Adolfa Dygacza oraz osiągnięcia w dziedzinie cyfryzacji". W ramach stypendium MKiDN zrealizowała projekt Etnograficzna podróż Adolfa Dygacza i utworzyła stronę internetową popularyzującą dorobek tego folklorysty (www.adolfdygacz.pl).
Zaangażowana w lokalne przedsięwzięcia promujące folklor muzyczny Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska. Współautorka lekcji regionalnych w projekcie Wyśpiewana tradycja – zespoły śpiewacze Zagłębia Dąbrowskiego (2020). Prowadziła zajęcia pn. folklor polski w ramach kierunku kulturoznawstwo na Wydziale Humanistycznym Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach (2019–2022).
Członkini Polskiego Towarzystwa Ludoznawczego (oddział śląski).
Zainteresowania badawcze
- ludowe tradycje muzyczne Zagłębia Dąbrowskiego i Górnego Śląska
- aspekty brzmieniowe (auditory turn) w badaniach etnomuzykologicznych
- zagadnienia związane z digitalizacją i archiwizacją źródeł pisanych oraz dokumentów dźwiękowych
Wybór publikacji
Książki
- Skończone powstanie, złożona już broń. Zbiór pieśni z archiwum Adolfa Dygacza, Monografie i Materiały Muzeum "Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie", red. A. Przybyła-Dumin, t. 18, Chorzów 2021.
Artykuły
- Hashtag folk. On the topic of transformations of traditional folk music in Poland, "International Journal of Multidiscipinary and Current Educational Research", vol. 4/4, 2022, pp. 44–56.
- Wirus Zenek. Próba analizy memetycznego fenomenu twórczości Zenona Martyniuka, "Kwartalnik Młodych Muzykologów", nr 49 (2/2021), s. 25–50.
- Pionierskie kierunki badawcze Adolfa Dygacza, "Rocznik Muzeum Górnośląski Park Etnograficzny w Chorzowie", nr 9 (2021), s. 46–65.
- Historia pieśnią pisana. Pieśni powstańcze w zbiorach Adolfa Dygacza, "Literatura Ludowa", 65 (2021), nr 1, s. 37–53.
- Zpráva o projektu: Czeskie pieśni w zbiorach Adolfa Dygacza, ,"Acta Historica Universi-tatis Silesianae Opaviensis", nr 13/2020.
- (Nie)odkryty folklor muzyczny Zagłębia Dąbrowskiego. O pamiątkach jakie pozostawił nam prof. dr. hab. Adolf Dygacz, "Dziedzictwo Kulturowe Wsi", nr 4/2020, s. 99–105.
- Digitalizacja archiwów folklorystycznych – kryzys tradycji czy nowe życie w sieci? Przykład zbiorów Adolfa Dygacza, "Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ", nr 4/2020, s. 71–89.
- Muzyczne aplikacje mobilne jako przestrzeń mediacji pomiędzy sektorem kultury i oświaty, "Media i społeczeństwo", nr 12/2020, s. 52–65.
- Rok Stanisława Moniuszki w smartfonie - wykorzystanie aplikacji mobilnych w edukacji ogólnomuzycznej oraz promocji wizerunku i twórczości kompozytora, w: Muzyka w kontekście pedagogicznym, społecznym i kulturowym, red. E. Nidecka, J. Wąsacz-Krztoń, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów 2020, t. 2, s. 86–97.
- Folklor muzyczny na obszarze pogranicznym – przykład Zagłębia Dąbrowskiego, w: Na pograniczach. Instytucje i ludzie pogranicza, red. R. Lipelt, Uczelnia Państwowa im. J. Grodka w Sanoku; Polskie Towarzystwo Historyczne, Sanok 2019, s. 171–186.
- Wychowanie muzyczne jako praktyka memetyczna, "Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ", nr 43/2019, s. 77–102.
- Memetyka a pedagogika muzyczna. O pokrewnych teoriach naśladownictwa, "Teksty z ulicy. Zeszyt memetyczny", nr 20/2019, s. 141–161.