Skip to main content

Zakład Historii i Teorii Teatru

Badania naukowe nad teatrem, tańcem, dramatem, performansem prowadzone są w Zakładzie Historii i Teorii Teatru w odniesieniu do zjawisk historycznych i współczesnych w perspektywie społecznej, komparatystycznej, międzydyscyplinarnej. Obejmują prace dokumentacyjne i edytorskie, historię krytyki teatralnej, biografistykę, opracowania monograficzne i historyczne syntezy. Na obecną strukturę Zakładu Historii i Teorii Teatru składają się trzy pracownie oraz redakcja „Pamiętnika Teatralnego”. W ramach działalności naukowej realizowane są projekty badawcze, wydawnicze i seminaryjne.
Zakładem kieruje dr hab. Joanna Krakowska, prof. IS PAN.

Pracownia Teatru Współczesnego

W Pracowni Teatru Współczesnego prowadzone są wszechstronne badania teatru, tańca, dramaturgii i performansu XX i XXI wieku zarówno w perspektywie teoretycznej, jak i historycznej, analitycznej, komparatystycznej czy dokumentacyjnej. Badaczki zrzeszone w Pracowni mają w swoim dorobku monografie zjawisk artystycznych, biografie, prace leksykograficzne i encyklopedyczne, syntezy historyczne, książki eseistyczne, publikacje teoretyczne oraz szereg ważnych prac edytorskich i dokumentacyjnych. Przedsięwzięcia podejmowane w Pracowni mają często charakter międzydyscyplinarny i są realizowane we współpracy z innymi instytucjami badawczymi i artystycznymi. 
Na dorobek Pracowni realizowany we wspólpracy międzyinstytucjonalnej składają się między innymi:

  • Teatr publiczny. Przedstawienia – historia teatru polskiego w pięciu tomach (2016-2019), z których cztery są autorstwa badaczek z Pracowni Teatru Współczesnego: Ewy Partygi Wiek XIX. Przedstawienia; Krystyny Duniec Dwudziestolecie. Przedstawienia; Joanny Krakowskiej PRL. Przedstawienia i Demokracja. Przedstawienia.
  • HyPaTia. Kobieca Historia Polskiego Teatru. Feministyczny projekt badawczy – trzytomowa publikacja oraz baza internetowa hypatia.pl będące efektem grantu NPRH realizowanego w Instytucie Teatralnym w Warszawie (2012-2018) i kontynuowanego w Instytucie Sztuki PAN (od 2022);
  • Słownik tańca współczesnego, pod red. Małgorzaty Leyko i Joanny Szymajdy, przy współpracy Tomasza Ciesielskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2022.

 

KD prof. dr hab. Krystyna Duniec
vbn dr hab. Joanna Krakowska, prof. IS PAN
dk dr hab. Danuta Kuźnicka, prof. IS PAN
ep dr hab. Ewa Partyga, prof. IS PAN
bnm dr Agnieszka Sosnowska
mnb dr Joanna Szymajda
 
Pracownia Teatru Współczesnego - Archiwum Słownika Biograficznego Teatru Polskiego

Archiwum gromadzi materiały dotyczące biografii i działalności artystów teatru polskiego. Ma własne katalogi i kartoteki, m.in. katalog afiszów z różnych zbiorów w Polsce i ze Lwowa, kartoteki i materiały dotyczące zmarłych i żyjących ludzi teatru, kartoteki bibliograficzne (druki zwarte, archiwalia, czasopisma); kartotekę osobową i repertuarową wg "Kuriera Warszawskiego" z lat 1906-1939; kartoteki osobowe wg prasy prowincjonalnej z lat 1900- 1939; kartoteki ikonograficzne. Archiwum stworzyła redakcja "Słownika Biograficznego Teatru Polskiego", którego trzy tomy ukazały się w latach 1973, 1994 i 2017.

Archiwum prowadzą: mgr Grażyna Chmielewska i mgr Anna Jędrzejczyk, tel. (22) 50 48 225

GCH mgr Grażyna Chmielewska
AJ mgr Anna Jędrzejczyk
 

Tom I (Warszawa 1973, wyd. PWN) opracowany został na podstawie materiałów Stanisława Dąbrowskiego przez redakcję w składzie: Zbigniew Raszewski, Zbigniew Wilski, Maria Wosiek, Krystyna Zawadzka, Hanna Garlińska-Zembrzuska, przy współpracy Barbary Berger, Teresy Boguckiej, Jerzego Jackla, Edwarda Krasińskiego i Krystyny Skibińskiej. Zawiera biogramy ludzi polskiego teatru zawodowego, działających od 19 XI 1765, tj. od powstania sceny narodowej, a zmarłych do 31 XII 1965; weszli do niego także ci artyści, którzy rozpoczęli działalność teatralną przed 1 I 1900. W tomie umieszczono 6298 biogramów oraz 1001 ilustracji, w tym 67 wielobarwnych.

Tom II (Warszawa 1994, wyd. PWN) został napisany i opracowany przez zespół w składzie: Barbara Berger, Teresa Bogucka, Grażyna Chmielewska, Marianna Gdowska, Anna Jędrzejczyk, Małgorzata Komorowska, Zbigniew Wilski, Maria Wosiek i Krystyna Zawadzka. Obejmuje 2041 biogramów artystów teatru polskiego zmarłych od 1 I 1966 do 31 XII 1980 oraz debiutantów z lat 1900-1909. W tomie znalazło się 1137 ilustracji, w tym 31 wielobarwnych.

Tom III (Warszawa 2017, wyd. Instytutu Sztuki PAN), w dwóch woluminach (A-Ł i M-Ż), opracowany przez zespół Barbara Berger, Krystyna Büthner-Zawadzka, Grażyna Chmielewska, Anna Jędrzejczyk, Małgorzata Komorowska, zawiera blisko 2 tysiące biogramów artystów zmarłych w latach 1981–2000 oraz tych, którzy pojawili się na scenach w latach 1910–1939, a ich losy od wybuchu II wojny światowej pozostały nieznane i niektórym dopiero teraz udało się ustalić datę śmierci. Publikacja, podobnie jak poprzednie tomy, zawiera życiorysy aktorów (scen dramatycznych, lalkowych, kabaretowych), reżyserów, dyrektorów teatru, scenografów, śpiewaków, dyrygentów, tancerzy. Jest bogato ilustrowana - tym razem znalazły się w niej 1242 fotografie, w tym 40 wielobarwnych reprodukcji dzieł sztuki. Do biogramów dołączona jest nota dokumentacyjna składająca się z bibliografii i ikonografii. W bibliografii wymienione zostały podstawowe opracowania i źródła drukowane (druki zwarte), potem czasopisma, a po nich archiwalia. W ikonografii wyliczono wszystkie dzieła sztuki przedstawiające daną postać w malarstwie, rzeźbie, rysunku, grafice. Na końcu wymieniono ważniejsze zespoły fotografii. Tak jak w tomach poprzednich, w tekstach biogramów podano tylko tytuły sztuk bez autorów, a na końcu woluminu 2 umieszczono Wykaz tytułów utworów scenicznych z rozwiązaniem ich autorstwa. Tom III stanowi zwieńczenie  całej epoki historii polskiego teatru, blisko 250 lat, od powstania w 1765 sceny narodowej, do końca wieku XX. 

Pracownia Teatru Społecznego

Pracownia Teatru Społecznego powstała w 2018 roku jako przestrzeń realizacji grantu badawczego poświęconego Teatrowi Węgajty (2018-2024). W Pracowni prowadzone są badania nad teatrem praktykowanym w czasach i sytuacjach kryzysu przez grupy defaworyzowane i marginalizowane w trzech podstawowych obszarach: teatru wojennego, teatru w więzieniach oraz kobiecej historii teatru. Justyna Biernat bada teatr w trakcie II wojny światowej a w szczególności działalność artystyczno-edukacyjną i konspiracyjną Żydów w getcie w Tomaszowie Mazowieckim. Magdalena Hasiuk prowadzi badania nad teatrem tworzonym w polskich więzieniach, ze szczególnym uwzględnieniem Kolektywu Kobietostan. Katarzyna Kułakowska pracuje nad poszerzaniem polskiej teatrologii o perspektywę feministyczną. Kieruje grantem zespołowym HyPaTia. Kobieca Historia Teatru Polskiego. Ważnym obszarem zainteresowań badawczych Pracowni jest także teatr devised.

Pracownia odpowiada za Archiwum Teatru Węgajty.

 

gtg dr Justyna Biernat
Magdalena Hasiuk dr Magdalena Hasiuk
hhhh dr Katarzyna Kułakowska
 
Pracownia Teatru Dawnego

W Pracowni Teatru Dawnego prowadzone są badania nad polską recepcją dzieł Shakespeare’a i Molière’a, dziejami scen staropolskich oraz życiem teatralnym na dawnych Kresach. Z Pracownią związani byli także wybitni historycy teatru dwudziestowiecznego: prof. dr hab. Edward Krasiński (do końca 2022 roku) oraz prof. dr hab. Lidia Kuchtówna (zm. 13 kwietnia 2023 roku).

 

ghy dr hab. Patryk Kencki
JK prof. dr hab. Jarosław Komorowski
 

SEMINARIUM HISTORYCZNOTEATRALNE

W ramach Pracowni Teatru Dawnego działa otwarte Seminarium Historycznoteatralne prowadzone przez dra hab. Patryka Kenckiego, poświęcone historii teatru ze szczególnym uwzględnieniem dziejów spolszczeń dramatycznych. Spotkania seminaryjne odbywają się w wybrane środy o godzinie 19.00 w formule online. Osoby zainteresowane uczestnictwem proszone są o przesłanie takiego życzenia drogą mailową na adres: patryk.kencki@ispan.pl

FORUM TEATROLOGICZNE

Przy Pracowni Teatru Dawnego działa również Forum Teatrologiczne złożone z historyków teatru, literatury, muzyki i pedagogiki. W ramach działalności Forum organizowany jest cykl Kolokwiów Teatralnych. 
Lista osób uczestniczących w Forum Teatrologicznym.

„Pamiętnik Teatralny”

„Pamiętnik Teatralny” to recenzowane, dwujęzyczne polsko-angielskie czasopismo naukowe poświęcone historii i historiografii teatru, dramatu oraz widowisk. Kwartalnik podejmuje przede wszystkim tematy związane z szeroko rozumianą kulturą teatralną (ze szczególnym uwzględnieniem Polski), otwarty jest na różne konteksty studiów nad teatrem, dramatem i performansem oraz na interdyscyplinarne ujęcia. Wśród różnorodnych metodologicznie publikacji są także artykuły naukowe wykorzystujące materiały archiwalne i edycje źródeł. „Pamiętnik Teatralny” publikuje również bloki tematyczne oraz problemowe recenzje książek teatrologicznych. 
Więcej na stronie czasopisma

 

fff dr Anna Chojnacka
SG dr Stanisław Godlewski
vbn dr hab. Joanna Krakowska, prof. IS PAN
MM mgr Mateusz Masłowski
nnn dr Emilia Olechnowicz
 
Historia Zakładu 

Badania teatrologiczne w Państwowym Instytucie Sztuki zapoczątkował  w 1953 roku jego ówczesny dyrektor, prof. Juliusz Starzyński, który powołał do życia Sekcję Teatru pod kierownictwem Leona Schillera, przekształconą dwa lata później w Zakład Historii i Teorii Teatru. Wśród osób zatrudnionych i związanych z Zakładem w jego siedemdziesięcioletniej historii byli między innymi: Olga Bieńka, Marta Fik, Bohdan Korzeniewski, Barbara Król-Kaczorowska, Edward Krasiński, Lidia Kuchtówna, Stanisław Marczak-Oborski, Maria Napiontkowa, Zbigniew Raszewski, Grzegorz Sinko, Tadeusz Sivert, Lech Sokół, Jerzy Timoszewicz, Marek Waszkiel, Karyna Wierzbicka, Zbigniew Wilski, Krystyna Zawadzka. 

W Zakładzie powstawały zarówno monografie indywidualne oraz publikacje zbiorowe, jak i serie wydawnicze: Dzieje teatru polskiegoStudia i do dziejów teatru polskiegoStudia komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN. Publikowano także wydawnictwa ciągłe. W latach 1961-2013 ukazywał się Almanach Sceny Polskiej, wydawnictwo o charakterze dokumentacyjnym, gromadzące i porządkujące informacje o życiu teatralnym w Polsce. W latach 1999-2007 wydawany był teatrologiczny biuletyn informacyjny „Rzeczy Teatralne”. W ramach Zakładu działała pracownia Słownika Biograficznego Teatru Polskiego, którego trzy monumentalne tomy ukazały się kolejno w latach 1973, 1994 i 2017. Obecnie Archiwum SBTP stanowi część Pracowni Teatru Współczesnego.

Studia Komparatystyczne Instytutu Sztuki PAN - seria wydawnicza
logo sk

Redakcja naukowa:
prof. dr hab. Lech Sokół
dr hab. Ewa Partyga, prof. IS PAN

Komitet Naukowy:
dr hab. Zbigniew Benedyktowicz, prof. IS PAN; prof. dr hab. Krystyna Duniec; prof. dr hab. Małgorzata Omilanowska; dr hab. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, prof. IS PAN; prof. dr hab. Joanna Sosnowska

Interdyscyplinarna seria wydawnicza STUDIA KOMPARATYSTYCZNE INSTYTUTU SZTUKI PAN. TEATR. SZTUKA. KULTURA została stworzona jako miejsce spotkań i dialogu różnych stylów myślenia o kulturowo uwarunkowanych, dawnych i współczesnych, formach ekspresji artystycznej i praktykach artystycznych. Seria ma być przestrzenią żywej rozmowy o kulturze i sztuce, w której słyszalne będą rozmaite języki współczesnej humanistyki. Komparatystyczny charakter serii oznacza zobowiązanie, by poszukiwanie tego, co wspólne, przybierało formę mediacji i nie przekreśliło różnic decydujących o wielogłosowości kultury.

Wszystkie tomy zakwalifikowane przez redakcję i komitet do publikacji w ramach serii wydawniczej są następnie recenzowane przez zewnętrznych ekspertów, wśród których w latach 2010-2017 znaleźli się m.in. prof. Dobrochna Ratajczakowa, prof. Małgorzata Leyko, prof. Małgorzata Sugiera, prof. Anna Markowska, prof. Jerzy Miziołek, prof. Andrzej Z. Makowiecki, prof. Zbigniew Solski, prof. Jacek Kopciński.

W latach 2010-2017 ukazały się tomy:

Życie Księgi. Biblia a dramat i teatr współczesny, pod red. Ewy Partygi i Marii Prussak, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2010. [spis treści

Niebezpieczne związki. Dramat, teatr i kultura popularna, pod red. Ewy Partygi i Piotra Morawskiego, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2010. [spis treści]

Aktor. Niepewna tożsamość, pod red. Krystyny Duniec, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2012.

Perspektywa (postkolonialna) w kulturze, pod red. Ewy Partygi, Joanny M. Sosnowskiej i Tadeusza Zadrożnego, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2012. [spis treści

Nihilizm i nowoczesność, pod red. Ewy Partygi i Michała Januszkiewicza, ze wstępem Michała Januszkiewicza, Lecha Sokoła i Mateusza Wernera, Oficyna Wydawnicza Errata, Warszawa 2012. [spis treści

Teatr wobec filmu. Film wobec teatru, pod red. Ewy Partygi i Grzegorza Nadgrodkiewicza, Oficyna Wydawnicza Errata Warszawa 2015. [spis treści

Ukryta teologia - otwarte pytania, pod red. Lecha Sokoła i Antoniego Wincha, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2017. [PDF]
 

Almanach Sceny Polskiej - wydawnictwo ciągłe

„Almanach Sceny Polskiej” ukazywał się do roku 2013. Wydano 49 roczników obejmujących sezony od 1959/1960 do 2007/2008. Było to wydawnictwo ciągłe o charakterze dokumentacyjnym. Każdy tom rocznika gromadził i porządkował informacje o życiu teatralnym w kraju i działalności polskich artystów w jednym sezonie. Materiał podzielony był na trzy główne części: dokumentację, szkolnictwo i kronikę.

Dokumentacja obejmowała wszystkie zawodowe teatry muzyczne, dramatyczne i lalkowe działające w Polsce. Podawano także ich adresy, telefony, skład dyrekcji i zespołów artystycznych, premiery (z tytułem oryginalnym, nazwiskiem tłumacza, reżysera, scenografa, choreografa, kompozytora, obsadą, datą premiery oraz liczbą spektakli i widzów), a także sztuki pozostające w repertuarze. „Almanach” odnotowywał też placówki działające na zasadzie impresaryjnej.

W części poświęconej szkolnictwu przedstawiano wyższe szkoły teatralne i studia działające przy teatrach. Znaleźć tam można skład władz uczelni, listy wykładowców i absolwentów, informacje o liczbie słuchaczy na poszczególnych latach oraz o reżyserskich i aktorskich spektaklach dyplomowych. Dział zamykał wykaz adeptów, którzy przystąpili do egzaminów eksternistycznych i uzyskali uprawnienia zawodowe.

Kronika rejestrowała jubileusze teatrów i indywidualne – artystów, sesje naukowe, zjazdy, promocje książek, festiwale wystawy oraz przyznawane nagrody artystyczne. Zawierała również biogramy zmarłych w danym sezonie ludzi teatru – aktorów, reżyserów, scenografów, choreografów, kierowników literackich i badaczy teatru.

„Almanach” powstawał we współpracy z teatrami i szkołami teatralnymi. Redakcja korzystała też ze zbiorów Instytutu Sztuki (Pracowni Dokumentacji Teatru oraz katalogów i kartotek Słownika biograficznego teatru polskiego) i Dokumentacji Teatralnej w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego, a wcześniej Dokumentacji Teatralnej ZASP.

HISTORIA

O dokumentacji działalności teatralnej w formie almanachów obejmujących jeden sezon myślano już w latach międzywojennych. W 1925 z inicjatywy Związku Artystów Scen Polskich w Warszawie powstał Polski Instytut Teatrologiczny. W jego planach znalazł się m.in. „Almanach” pod redakcją Władysława Zawistowskiego, ówczesnego redaktora „Sceny Polskiej”. Pomysł nie został zrealizowany. Po wojnie powrócił do niego Edward Csató, redaktor „Teatru”. W 1958 skompletował zespół. Pierwszy tom wydawnictwa, zawierający dokumentację sezonu 1959/60, ukazał się w 1961. Csato zredagował osiem tomów „Almanachu”. Następnie redaktorami naczelnymi byli: Jerzy Koenig (t. IX), Stanisław Marczak-Oborski (t. X) i Kazimierz Andrzej Wysiński (t. XI-XXVII). Od początku wydawnictwo związane było z Instytutem Sztuki, którego pracownicy stanowili i stanowią trzon zespołu redakcyjnego. Do 1989 „Almanach wydawał WAiF (t. I-XXVI). Tom XXVII (z dokumentacją sezonu 1985/86) ukazał się nakładem PWNu w 1993. Od 1993 wydawcą „Almanachu” był Instytut Sztuki. Do 2013 rocznik wychodził pod redakcją Anny Chojnackiej.

W latach 1998-2001 w Instytucie Sztuki realizowany był projekt badawczy zatytułowany „Almanach Sceny Polskiej 1944-1959”, finansowany przez KBN. W efekcie powstała brakująca dokumentacja piętnastu powojennych sezonów teatralnych, od 1944/45 do 1959/59. „Almanach Sceny Polskiej 1944-1959” jest dostępny w Bibliotece Instytutu Sztuki, w Instytucie Teatralnym oraz w PWSFTViT w Łodzi, a niebawem także w Repozytorium IS PAN w postaci cyfrowej.