UMO-2023/51/D/HS2/00497 Narodowe Centrum Nauki
731 334 zł
Podczas gdy większość ludzi uważa krucjaty za ciąg wojen religijnych o podbój Ziemi Świętej, mających miejsce w latach 1095-1291, historycy obecnie przyjmują taką definicję krucjat, która obejmuje również późniejsze przedsięwzięcia militarne z okresu późnego średniowieczu i wczesnego nowożytności. W latach 1453-1683 Imperium Osmańskie uważane było za głównego oponenta wypraw krzyżowych, a przesłanie krucjat stanowiło część szeroko zakrojonej propagandy w całej Europie, obejmującej również dzieła sztuki. Mimo że historycy i badacze krucjat uwzględniali w swoich rozważaniach sposób przedstawiania krucjat w sztukach wizualnych i literaturze, strona muzyczna była zasadniczo ignorowana. Jednocześnie muzykolodzy dawali pierwszeństwo badaniom nad muzyką w tradycyjnym okresie krucjat i nie brali pod uwagę tego, w jaki sposób historycy interpretowali późniejsze wyprawy. Głównym celem projektu „Krucjaty a muzyka” jest opracowanie pierwszego kompleksowego studium, integrującego retorykę krucjat z kulturą muzyczną późnośredniowiecznej i wczesnonowożytnej Europy. Koncentrując się na krucjatach przeciwko Imperium Osmańskiemu, projekt będzie szczegółowo opisywał w jaki sposób muzyka wpływała na przekonania dotyczące Turków, sławiła zwycięstwa militarne i promowała wyprawy krzyżowe wśród różnych warstw społecznych. Pod względem chronologicznym projekt skupi się na okresie od 1453 roku, daty upadku Konstantynopola, do 1683 roku, kiedy zwycięstwo obozu europejskiego w bitwie pod Wiedniem, pod dowództwem polskiego króla Jana III Sobieskiego, odwróciło losy ekspansji terytorialnej Osmanów w Europie. Projekt obejmie szeroki obszar geograficzny, ze szczególnym uwzględnieniem obszarów uznawanych za ważne w historii krucjat, zarówno ze względu na bliskość pól bitewnych, jak i ich znaczenie w kształtowaniu propagandy krucjatowej. Szczególna uwaga zostanie poświęcona regionom Europy Środkowej, takim jak obecne Czechy, Polska i Węgry, często marginalizowanych przez badaczy krucjat, a także muzykologów.