logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Zbiory
  • Zbiory Specjalne i Dokumentacja Teatru  
    • Dokumentacja teatralna
    • Biblioteka Hrabiego Leopolda Cicognary
    • Sichergestellte Kunstwerke
  • Zbiory Fonograficzne  
    • Charakterystyka zbiorów
    • Wydawnictwa
    • Projekty
    • Badania terenowe
    • Katalog online
    • Polska pieśń i muzyka ludowa
    • Wsparcie instytucji nauki i kultury
    • Praktyki studenckie
    • Bibliografia
    • Linki
  • Zbiory fotografii i rysunków pomiarowych  
    • Pracownia Fotograficzna i Digitalizacyjna  
      • Archiwum cyfrowe
Zbiory Fonograficzne (dawne Archiwum Fonograficzne im. M. Sobieskiego)

dr Jacek Jackowski – kierownik
mgr Anna Rutkowska
mgr Maciej Królikowski
Magdalena Bill-Kunce

 
Współpraca: dr Weronika Grozdew-Kołacińska, dr Arleta Nawrocka-Wysocka, mgr Barbara Śnieżek (Polska pieśń i muzyka ludowa)

 

Współpraca przy realizacji aktualnych projektów i grantów:

mgr Magdalena Dąbek

dr Ewelina Grygier

mgr Magdalena Jackowska

mgr Marta Kramicz-Wierzgała

Justyna Słomiana

dr Maria Szymańska-Ilnata

Urszula Świątek

 

Współpracowali z nami:

Angelika Fierka

mgr Paulina Książek

mgr Justyna Kusto

mgr Kaja Maćko-Gieszcz

mgr Agnieszka Nagnajewicz

mgr Anastasia Niakrasava

Bartosz Niedźwiecki

mgr Teresa Nowak

mgr Kamila Pozimka

mgr Anna Walkowiak

mgr Katarzyna Wińska

 

 

 

 

Kontakt:
Zbiory Fonograficzne, zbiory.fono@ispan.pl, tel. (22) 50 48 275
Jacek Jackowski, jacek.jackowski@ispan.pl, tel. (22) 50 48 253

 


 

 


 

Prosimy szanownych Interesantów o wcześniejsze umawianie się telefonicznie bądź poprzez pocztę elektroniczną.

Regulamin udostępniania Zbiorów Fonograficznych IS PAN

 


 

W Zbiorach Fonograficznych istnieje możliwość odbycia obowiązkowych praktyk w ramach zajęć uniwersyteckich. Mile widziani są w szczególności studenci muzykologii, etnologii i antropologii kulturowej, językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz uczelni muzycznych. Praktyki odbywać można indywidualnie bądź grupowo. Zainteresowanych zachęcamy do kontaktu; zob. Praktyki studenckie.

 


 

Zbiory Fonograficzne IS PAN -

najstarsza kolekcja nagrań dźwiękowych polskiej muzyki tradycyjnej.

 

Historia kolekcji sięga dwudziestolecia międzywojennego oraz powojennej działalności Jadwigi i Mariana Sobieskich na polu dokumentacji fonograficznej polskiego folkloru muzycznego. W archiwum zgromadzone są dokumentalne nagrania dźwiękowe polskiego folkloru - muzyczne i słowne (pieśni, utwory instrumentalne, teksty mówione, wywiady, widowiska obrzędowe) a także bogata dokumentacja prac prowadzonych w terenie - odręczne zapisy melodii i tekstów, dzienniki pracy, wywiady, opisy obrzędów i zwyczajów. Dokumentacja ilustruje muzykę tradycyjną wszystkich regionów etnograficznych naszego kraju, a także muzykę i pieśni mniejszości etnicznych w Polsce. Część zbiorów stanowi również kolekcja nagrań wideofonicznych. Archiwum posiada też niewielki zbiór instrumentów ludowych. Zbiory są nadal powiększane o rejestracje dźwiękowe i audiowizualne realizowane w terenie. Kolekcja jest dostępna dla wszystkich - można z niej korzystać na miejscu. Nagrania nie są wypożyczane.

 

Historia zbiorów

Początki najstarszej kolekcji dokumentalnych nagrań dźwiękowych polskiej muzyki tradycyjnej związane są z powojenną działalnością Jadwigi i Mariana Sobieskich. Byli oni wychowankami prof. Łucjana Kamieńskiego (1885-1964) – inicjatora systematycznego dokumentowania polskiej pieśni i muzyki ludowej w postaci nagrań dźwiękowych i już w czasie studiów dokonywali rejestracji fonograficznych.

 

Pierwsze regularne kolekcje powstałe w dwudziestoleciu międzywojennym tworzyły nagrania utrwalone na wałkach woskowych zapisywanych przy pomocy fonografu Edisona oraz na miękkich płytach. W 1930 r., z inicjatywy wspomnianego wyżej Ł. Kamieńskiego, powstało na Uniwersytecie Poznańskim Regionalne Archiwum Fonograficzne – pierwsza tego typu placówka w Polsce, gromadząca nagrania polskiego folkloru muzycznego. W archiwum tym, do wybuchu drugiej wojny światowej, zgromadzono ponad 4000 fonogramów. Niezależnie od ośrodka poznańskiego rozwijała się od 1934 r. w Warszawie druga placówka gromadząca nagrania muzyki tradycyjnej z terenów Polski – Centralne Archiwum Fonograficzne, działające w strukturach Biblioteki Narodowej. Bezcenne kolekcje obu archiwów, liczące w sumie ponad 24 tysiące nagrań i zapisów pieśni, uległy rozproszeniu i zniszczeniu podczas drugiej wojny światowej.

 

Po wojnie dzieło prof. Kamieńskiego kontynuowali Jadwiga i Marian Sobiescy. W sierpniu 1945 r. dokonano pierwszych, powojennych rejestracji muzyki ludowej na miękkich płytach typu Decelith. Do 1950 r. stworzono bezcenny zbiór nagrań liczący 420 płyt. Jednak trzonem dzisiejszej kolekcji Instytutu Sztuki PAN są nagrania zarejestrowane w latach 1950-1954 podczas ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego (AZFM), finansowanej przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, a przeprowadzonej przez ówczesny Państwowy Instytut Sztuki we współpracy z Polskim Radiem. Stworzono wówczas imponujący zbiór nagrań muzyki tradycyjnej z obszaru niemal całej Polski.

 

Dokumentacja w ramach AZFM miała na celu utrwalenie jak najpełniejszego obrazu tradycyjnej muzyki polskiej już w fazie jej postępującego zaniku. Była to bezprecedensowa, największa i jedyna tego typu akcja dokumentacyjna w Polsce, angażująca ponad trzysta osób: badaczy, dokumentalistów i innych pracowników. Choć w 1954 r. oficjalnie zakończono projekt (nagrano do tego czasu w przybliżeniu 46 tys. utworów na ok. 2000 taśm magnetofonowych), ekipy terenowe działały jeszcze do 1957 r. Po zakończeniu AZFM M. Sobieski organizował studenckie obozy folklorystyczne, w ramach których dokonywano nagrań zwłaszcza tam, gdzie nie dotarły wcześniej ekipy terenowe Akcji.

 

Kolekcja przez lata była wzbogacana nagraniami pracowników Instytutu, m.in. Jana Sadownika, Anny Szałaśnej, Piotra Dahliga. Obecnie nadal prowadzone są badania terenowe a zasób archiwum powiększa się również o depozyty lub kopie z innych kolekcji. Nagrania posłużyły (i nadal są w tym celu wykorzystywane) jako muzyczny materiał źródłowy do przygotowania i wydania licznych opracowań naukowych, popularno-naukowych, antologii pieśni, śpiewników, podręczników oraz płyt z muzyką. Zasadniczym celem tworzenia zbioru było stworzenie naukowego laboratorium, warsztatu pracy i bazy badawczej dla naukowców – zwłaszcza etnomuzykologów, dialektologów, polonistów, etnologów. Choć zbiór miał dostarczać materiału badawczego i porównawczego dla szerokiego grona naukowców, jego twórcom – Jadwidze i Marianowi Sobieskim – od początku przyświecała idea popularyzacji archiwalnego materiału dźwiękowego w szerszych kręgach odbiorców.
 

Przeczytaj także o charakterystyce Zbiorów Fonograficznych IS PAN.

 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

© 2023 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl