Wykaz obejmuje wszystkie znane źródła muzyki polifonicznej do około 1500 roku, a także rękopisy późniejsze, zawierające starszy repertuar sięgający co najmniej XV wieku. Uwzględniono zabytki zachowane w bibliotekach polskich, bez względu na ich proweniencję, w tym również źródła zaginione. Opisem objęto 82 zabytki z 23 bibliotek. Wykaz nie ma jednak charakteru zamkniętego: będzie aktualizowany, zwłaszcza w zakresie bieżącej bibliografii oraz źródeł, których opis nie jest jeszcze kompletny. Uwagi proszę kierować na adres: pawel.gancarczyk@ispan.pl.
Spis treści
Schemat opisu źródła
Opis źródeł zawiera: 1) siglum RISM; 2) adres biblioteczny (miejsce przechowywania oraz sygnatura); 3) kwalifikację źródła i jego opis fizyczny (materiał, wymiary kart, objętość); 4) wskazanie na miejsce polifonii w rękopisie i rodzaj użytej notacji; 5) proweniencję, informację o zidentyfikowanych skryptorach i datowanie; 6) wybraną bibliografię, z podziałem na katalogi i opracowania (uwzględniono przede wszystkim pozycje najnowsze lub najistotniejsze dla interpretacji źródła).
Wykaz bibliotek i sigla
Cieszyn
PL-Cb - Książnica Cieszyńska
Gdańsk
PL-GD - Biblioteka Gdańska Polskiej Akademii Nauk
Gniezno
PL-GNd - Archiwum Archidiecezjalne
Kielce
PL-Kl - Biblioteka Seminarium Duchownego
Kórnik
PL-KÓ - Biblioteka Polskiej Akademii Nauk
Kraków
PL-Kb - Biblioteka Prowincji oo. Bernardynów
PL-Kc - Biblioteka Czartoryskich
PL-Kd - Archiwum Polskiej Prowincji oo. Dominikanów
PL-Kj - Biblioteka Jagiellońska
PL-Kk - Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej
PL-Kklar - Biblioteka Klasztoru św. Andrzeja PP. Klarysek
PL-Kp - Biblioteka Naukowa PAU i PAN
Pelplin
PL- PE - Biblioteka Seminarium Duchownego
Poznań
PL-Pa - Archiwum Archidiecezjalne
PL-Pr - Biblioteka Publiczna im. Raczyńskich
PL-Pu - Biblioteka Uniwersytecka
Stary Sącz
PL-STk - Biblioteka Klasztoru św. Kingi PP. Klarysek
Tarnów
PL-TAm - Muzeum Diecezjalne
Warszawa
PL-Wn - Biblioteka Narodowa
PL-Wu - Biblioteka Uniwersytecka
Wrocław
PL-WRk - Biblioteka Kapitulna
PL-WRu - Biblioteka Uniwersytecka
PL-WRzno - Biblioteka Zakładu Narodowego im. Ossolińskich
Wykaz źródeł
PL-Cb DD I 28
Cieszyn, Książnica Cieszyńska, DD I 28;
graduał; pergamin, 660 x 443 mm, 189 fol.;
polifonia na s. 169 (olim fol. 62r), notacja chorałowa, oraz na s. 352–354 (olim fol. 152v–154v), notacja menzuralna biała;
Małopolska (Tyniec, klasztor benedyktynów?), pocz. XVI w. (przed 1526).
Kat.: RISM B IV4 [= PL-C]; CC I [= CiesOZB 28].
Lit.: Gołos, Elementy menzuralne; Perz, Sources, Facsimiles [= C]; Perz, Sources, Transcriptions.
PL-GD 1965
Gdańsk, Polska Akademia Nauk - Biblioteka Gdańska, Ms. 1965;
kodeks o różnej zawartości; papier, 210 x 150 mm, 275 fol.;
polifonia na fol. 49v–50r, notacja menzuralna biała;
Gdańsk? (skryptor: Johannes Rasoris de Nydenburgh), 1473 (wpis muzyczny).
Kat.: Günther, Katalog III.
Lit.: Gancarczyk, Kodeksy menzuralne; Gancarczyk, Rękopis 1965.
PL-GD 2013
Gdańsk, Polska Akademia Nauk - Biblioteka Gdańska, Ms. 2013;
kodeks o zawartości niemuzycznej; papier, 300 x 210 mm, 191 fol.; polifonia na fol. 191v, notacja chorałowa z elementami notacji menzuralnej; Gdańsk, 2. ćwierć XV w. Kat. Günther, Katalog III. Lit. Gancarczyk-Watkowski, Gdański przekaz.
PL-GD 2153a
Gdańsk, Polska Akademia Nauk - Biblioteka Gdańska, Ms. 2153a;
fragmenty muzyczne; papier, 282–285 x 202 mm, 2 fol.;
notacja menzuralna czarna i biała;
Oliwa?, Śląsk?, 2. ćwierć XV w.
Kat.: Günther, Katalog III.
Lit.: Zwolińska, Fragmente mit mehrstimmiger Musik; Zwolińska, Musica mensuralis [= GdA 2153]; Gancarczyk, A New Fragment.
PL-GD 2315
Gdańsk, Polska Akademia Nauk - Biblioteka Gdańska, Ms. 2315 (zaginiony);
kodeks o różnej zawartości; papier, 230 x 150 mm, brak informacji o liczbie fol.;
polifonia na fol. 222r i 223v (+ karta nie objęta foliacją po fol. 223), notacja menzuralna czarna;
Gdańsk?, połowa XV w.
Kat.: –.
Lit.: Avenary, Kompozycje muzyczne; Cuthbert, The Nuremberg.
PL-GNd Inc. 18
Gniezno, Archiwum Archidiecezjalne, Inc. 18;
marginalia rękopiśmienne w inkunabule (Boethius: De consolatione philosophiae, Norymberga 1495); papier, in quarto, brak informacji o liczbie fol.;
polifonia na fol. B1r, B2bis v, B4r, B7v, C8v, D4v, D5r, D8v, E1r–v, E5v, E8v, F3v–4v, F8v, G1r, G6v i na karcie ochronnej, notacja menzuralna biała;
Wielkopolska, pocz. XVI w.
Kat.: Formanowicz, Katalog inkunabułów.
Lit.: Wieczorek, Boezio e l’ode; Zwolińska, Musica mensuralis [= GnK 18].
PL-GNd Inc. 19e adl.
Gniezno, Archiwum Archidiecezjalne, Inc. 19e adl.;
marginalium rękopiśmienne w inkunabule (Ovidius: Epistola quam mittit Sapho ad Phaonem, Lipsk ca. 1492); papier, in quarto, brak informacji o liczbie fol.;
polifonia na fol. A1v, notacja menzuralna biała;
Wielkopolska, pocz. XVI w.
Kat.: Formanowicz, Katalog inkunabułów.
Lit.: Zwolińska, Musica mensuralis [= GnK 19e].
PL-GNd 200c adl.
Gniezno, Archiwum Archidiecezjalne, Ms. 200c adl.;
marginalium rękopiśmienne w starym druku (Laurentius Corvinus: Latinum ydeoma, Wrocław 1503 – współoprawny z rękopisami); papier, in quarto, brak informacji o liczbie fol.;
polifonia na fol. 258r, notacja menzuralna biała;
Wielkopolska?, pocz. XVI w.
Kat.: Formanowicz, Katalog druków.
Lit.: Zwolińska, Musica mensuralis [= GnK 200].
PL-KI RL 8
Kielce, Biblioteka Seminarium Duchownego, RL 8;
antyfonarz; pergamin, 655 x 505 mm, 217 fol.;
polifonia na fol. 26v, notacja chorałowa z elementami menzuralnymi;
Miechów (klasztor bożogrobców), 3. ćwierć XVI w.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-KIs].
Lit.: Sutkowski, Nieznane zabytki; Piwoński, Nieznany utwór; Piwoński, Antyfonarz bożogrobców; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= KiS RL 8].
PL-KÓ 801
Kórnik, Biblioteka Polskiej Akademii Nauk, Ms. 801 (olim D I);
kodeks o różnej zawartości, tzw. kodeks Działyńskich; papier, 205 x 156 mm, 374 fol.;
polifonia na fol. 114v–115r, notacja menzuralna biała;
Kraków (krąg uniwersytecki?), być może stworzony dla klasztoru benedyktynów św. Krzyża w Łysej Górze, po 1456 r. (wpis muzyczny).
Kat.: Zathey, Katalog; CC II [= KórnPAN 801].
Lit.: Szczepańska, Zabytki muzyki wielogłosowej; Perz, Opracowanie muzyczne; Perz, Sources, Facsimiles [= Kór 801; tamże starsza literatura]; Perz, Sources, Transcriptions; Gancarczyk, Kodeksy menzuralne.
PL-Kb RL 18
Kraków, Biblioteka Prowincji oo. Bernardynów, RL 18;
graduał; papier i pergamin, 385 x 285 mm, 56 fol.;
polifonia na fol. 1v–3v, notacja menzuralna czarna;
Kraków, pocz. XVI w.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-Kb18].
Lit.: Gołos, Badania i odkrycia; Gołos, Nieznane zabytki; Perz, Sources, Facsimiles; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt; Zwolińska, Musica mensuralis [KrB RL 18].
PL-Kc 3609-3611.IV
Kraków, Biblioteka Czartoryskich, Ms. 3609.IV, 3610.IV, 3611.IV;
lekcjonarz (trzy książki głosowe); pergamin, 300 x 230 mm, 10+12+11 fol.;
notacja chorałowa z elementami menzuralnymi;
Małopolska, 1621.
Kat.: –.
Lit.: Ostaszewska, Ms. PL-Kcz 3609-3611; Ostaszewska, Liber generationis; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= KrC 3609-11].
PL-Kc 3910
Kraków, Biblioteka Czartoryskich, Ms. 3910;
kodeks o różnej zawartości (w tym traktaty teoretycznomuzyczne) oraz fragmenty muzyczne; papier, brak inf. o wymiarach i liczbie fol.; polifonia w jednym z traktatów oraz na wyklejkach, notacja chorałowa (traktat) i notacja menzuralna (wyklejki);
Kraków (uniwersytet), 1. ćwierć XVI w.
Kat.: –.
Lit.: Morawska, Rękopis 3910.
PL-Kd XV 18
Kraków, Archiwum Polskiej Prowincji oo. Dominikanów, R. XV. 18;
kancjonał; papier, 217 x 160 mm, 238 fol.;
polifonia na fol. 15r, 16r, 29v–31r, 44v–46r, 180v–185r, notacja chorałowa z elementami menzuralnymi;
Czechy (Śląsk?), II poł. XV w.
Kat.: –.
Lit.: Černý, Das retrospective Organum [= KrakówD].
PL-Kj 8a
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Ms. 8a;
fragmenty muzyczne; papier, 220 x 158 mm, 2 fol.;
notacja menzuralna biała;
Kraków?, ok. 1470 r.
Kat.: Catalogus codicum I; CC IV [= KrakJ 8a].
Lit.: Kowalczykówna, Makulatura; Perz, Na tropie śpiewnika krakowskiego; Perz, Sprostowania i uzupełnienia.
PL-Kj 320
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Ms. 320 (olim Fasseau 46; AA I 18);
fragment hymnarza – karta przybyszowa w rękopisie Biblia Carmine Petri de Riga (I poł. XV w.); pergamin, 313 x 215 mm, 1 fol.;
polifonia na verso (= fol. IIIv), notacja chorałowa;
proweniencja nieznana, XIV w. + marginalium z XV w.
Kat.: Catalogus codicum I.
Lit.: Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= KrJ 320]; Gancarczyk, Cantus planus multiplex.
PL-Kj 389
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Ms. 389 (olim Fasseau 476; CC II 36);
fragmenty muzyczne wzmacniające grzbiety kodeksu niemuzycznego z Krakowa z połowy XV w.; pergamin, 305–310 x 10–15 mm, 4 paski;
notacja menzuralna czarna;
proweniencja nieznana, I poł. XV w.
Kat.: Catalogus codicum II.
Lit.: Gancarczyk, Polifonia w Polsce.
PL-Kj 554
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Ms. 554 (olim Fasseau 904; DD II 4);
kodeks o różnej zawartości; papier, 314 x 215 mm, 190 fol.;
polifonia na fol. 190v, notacja menzuralna biała;
Kraków?, II poł. XV w. (ok. 1453–1477).
Kat.: RISM B IV4 [= PL-Kj554]; Catalogus codicum III.
Lit.: Gołos, Badania i odkrycia; Gołos, Nieznane zabytki; Perz, Sources, Facsimiles; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt; Zwolińska, Musica mensuralis [= KrJ 554].
PL-Kj 710 III, Lit.: Musicologie Médieval
PL-Kj 1267
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Ms. 1267 (olim Q I 26);
graduał; pergamin, 520 x 375 mm, 216 fol.;
polifonia na fol. 157v–158r (olim 176v–177r), notacja menzuralna czarna, oraz na fol. 201r (olim 230r), notacja chorałowa;
Kraków (katedra?), 3. ćwierć XV w.
Kat.: RISM IV4 [= PL-Kj1267]; Catalogus codicum VII.
Lit.: Gołos, Nieznane zabytki; Göllner Liturgische Lesungen; Perz, Sources, Facsimiles; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt.
PL-Kj 2012
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Ms. 2012 (olim BB XXI 7);
Expositio hymnorum et sermones; papier, 208 x 143 mm, 322 fol.;
polifonia na fol. 186v–187r, notacja chorałowa;
Kraków (uniwersytet), 1425–1427.
Kat.: –.
Lit.: Maciejewski, Gaude Mater.
PL-Kj 2188
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Ms. 2188 (olim BB X 6);
fragment muzyczny – karta ochronna w rękopisie Bartholomaei de s. Concordia Pisani Summa de casibus conscientiae (1438); papier, 205 x 140 mm, 1 fol.;
notacja menzuralna czarna;
Kraków?, I poł. XV w.
Kat.: CC IV [= KrakJ 2188].
Lit.: Gołos, Badania i odkrycia; Brewer, Introduction of the Ars Nova.
PL-Kj 2464
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Ms. 2464 (olim DD X 12);
kodeks o różnej zawartości; papier, 215 x 146 mm, 108 fol.;
polifonia na fol. 1r–13r, 108r–v; notacja menzuralna czarna;
Kraków (krąg uniwersytecki; skryptorzy: Rambowsky?, Hans Schultheth?); ok. 1420 r. (fol. 1–13).
Kat.: RISM IV4 [= PL-Kj2464]; CC II, CC IV [= KrakJ 2464].
Lit.: Szczepańska, Zabytki muzyki wielogłosowej; Perz, Sources, Facsimiles [tamże starsza literatura]; Černý, Czeski aspekt; Brewer, Introduction of the Ars Nova; Brewer, Collectio cantilenarum; Zwolińska, Musica mensuralis [= KrJ 2464]; Gancarczyk, Petrus Wilhelmi.
PL-Kj 2616
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Ms. 2616;
traktat teoretycznomuzyczny; papier, 215 x 165 mm, 22 fol.;
polifonia na fol. 10v–12v, notacja chorałowa;
Kraków?, I poł. XVI w. (ok. 1510).
Kat.: RISM B III5, CC II [= KrakJ 2616].
Lit.: Witkowska-Zaremba, Ars musica.
PL-Kj Mus. ms. 40098
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Mus. ms. 40098 (olim Berlin, Preußische Staatsbibliothek);
kodeks menzuralny (trzy książki głosowe), tzw. partesy żagańskie (olim Glogauer Liederbuch); papier, 153 x 215 mm, 154+167+175 fol.;
notacja menzuralna biała;
Żagań (klasztor augustianów), 1477–1482.
Kat.: CC I, CC IV [= BerlPS 40098].
Lit.: Eitner, Liederbuch; Freitag, Herkunft; Ringmann, Glogauer Liederbuch; EDM 4, 8; Feldmann, Musik und Musikpflege; Salmen, Glogauer; Feurich, Lieder; EDM 85, 86; RMF 4; Hoffmann-Erbrecht, Musikgeschichte; Hoffmann-Erbrecht, Auf den Spuren; Just, Polyphony; Gancarczyk, Uwagi o genezie; Zwolińska, Musica mensuralis; Gancarczyk, Kodeksy menzuralne; Gancarczyk, Chansons; Gancarczyk, Neapolitan; Gancarczyk, Abbot Rinkenberg; Benthem, Die Saganer Stimmbücher; Hlávková-Mráčková, Die Saganer Stimmbücher.
PL-Kj Mus. ms. 40582
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Mus. ms. 40582 (olim Berlin, Preußische Staatsbibliothek);
fragmenty muzyczne – wyklejki w rękopisie Officium corporis et sanguinis Domini Jesu Christi; pergamin, max 345 x 255 mm, 2 fol.;
notacja menzuralna czarna;
Tyrol, ok. 1430 r.
Kat.: CC I, CC IV [= BerlPS 40582].
Lit.: Wolf, Neue Quelle zur Musik; Staehelin, Reste.
PL-Kj Mus. ms. 40592
Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Mus. ms. 40592 (olim Berlin, Preußische Staatsbibliothek);
księga liturgiczna; pergamin, 165 x 120 mm, 184 fol.;
polifonia na fol. 179v–181r, notacja chorałowa i notacja menzuralna biała;
Włochy (dominikanie?), XV w.
Kat.: RISM B IV3 [= D-Bds40592]; CC I [= BerlPS 40592].
Lit.: –.
PL-Kk 58
Kraków, Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej, Ms. 58;
księga liturgiczna, tzw. kancjonał Gosławskiego; pergamin, 378 x 285 mm, 188 fol.;
polifonia na s. 261–291, notacja chorałowa z elementami menzuralnymi;
Kraków (katedra; skryptor: Jan Gosławski), 1489.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-Kk58].
Lit.: Szczepańska, Do historji muzyki; Göllner, Liturgische Lesungen; Perz, Sources, Facsimiles; Perz, Sources, Transcriptions; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= KrK 58].
PL-Kk 59
Kraków, Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej, Ms. 59;
księga liturgiczna; pergamin, 400 x 275 mm, 66 fol.;
polifonia na s. 120–126, notacja chorałowa;
Kraków (katedra), ok. 1430–1440.
Kat.: –.
Lit.: Babioch, Liber generationis; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= KrK 59].
PL-Kk 235
Kraków, Archiwum i Biblioteka Krakowskiej Kapituły Katedralnej, Ms. 235;
księga liturgiczna; papier, 368 x 266 mm, 163 fol.;
polifonia na s. 180–187, 280–282, notacja chorałowa z elementami menzuralnymi;
Kraków (katedra), XV/XVI w. + późniejsze dodatki.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-Kk235].
Lit.: Szczepańska, Do historji muzyki; Göllner, Liturgische Lesungen; Perz, Sources, Facsimiles; Perz, Sources, Transcriptions.
PL-Kklar 205
Kraków, Biblioteka Klasztoru św. Andrzeja PP. Klarysek, Ms. 205;
graduał; pergamin i papier (dodatki), max 420 x 290 mm, 261 fol.;
polifonia na fol. 251r, notacja chorałowa z elementami menzuralnymi;
spisany w skryptorium franciszkańskim poza Polską (co najmniej od XIV w. w użyciu klasztoru klarysek w Krakowie), ok. 1250–1260 + późniejsze dodatki (XIV–XVIII w.; polifonia – XIV/XV w.)
Kat.: RISM B IV4 [= PL-Kklar206 (sic!)].
Lit.: Sutkowski, Nieznane zabytki; Sutkowski, Surrexit Christus hodie; Mokrý, Anfängen der Mehrstimmigkeit; Sutkowski, Początki polifonii; Perz, Sources, Facsimiles; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt; Szczotka, Trzynastowieczny graduał; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= KrKl 205]; Bohdanowicz, Średniowieczne księgi.
PL-Kklar s.s./1
Kraków, Biblioteka Klasztoru św. Andrzeja PP. Klarysek, bez sygn. (zaginiony);
fragment rękopisu liturgicznego; pergamin, 50 x 46 mm, 1 fol.;
notacja chorałowa;
Kraków (klasztor klarysek?), ok. 1400.
Kat.: CC II, CC IV [= KrakK s.s.].
Lit.: Perz, Organum, conductus; Perz, Sources, Facsimiles [= Kklar1], Brewer, Introduction of the Ars Nova.
PL-Kklar s.s./2
Kraków, Biblioteka Klasztoru św. Andrzeja PP. Klarysek, bez sygn. (zaginiony);
fragment rękopisu liturgicznego; pergamin, 107 x 85 mm, 1 fol.;
notacja chorałowa;
Kraków (klasztor klarysek?), I poł. XV w.
Kat.: CC II, CC IV [= KrakK s.s.].
Lit.: Perz, Organum, conductus; Perz, Sources, Facsimiles [= Kklar2] Brewer, Introduction of the Ars Nova.
PL-Kp 1706
Kraków, Biblioteka Naukowa PAU i PAN, Ms. 1706 (olim 2216?);
księga liturgiczna, tzw. kancjonał Wawrzyńca z Giesek; papier, 210 x 155 mm, 129 fol.;
polifonia na fol. 5r–18r, 62r, notacja chorałowa;
Kraków (rękopis sporządzony przez Wawrzyńca z Giesek dla kolegiaty w Opatowie), 1496–1497.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-Ka1706].
Lit.: Szczepańska, Do historji muzyki; Göllner, Liturgische Lesungen; Perz, Sources, Facsimiles; Perz, Sources, Transcriptions; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= KrA 1706].
PL-PE L 19
Pelplin, Biblioteka Seminarium Duchownego, Ms. L 19;
antyfonarz; pergamin, 315 x 460 mm, 125 fol.;
polifonia na fol. 125v, notacja chorałowa;
Chełmża?, XIV w. + późniejsze dodatki (XV–XVII w.; polifonia – XV w.).
Kat.: –.
Lit.: Gancarczyk, Nieznane źródła.
PL-PE Inc. Q 184
Pelplin, Biblioteka Seminarium Duchownego, Inc. Q 184;
marginalium rękopiśmienne w starym druku (Konrad Celtis: Ludus Dianae. Norymberga 1501); papier, 208 x 146 mm, 6 fol.;
na fol. 4v dopisany rękopiśmiennie czwarty głos do wydrukowanego utworu 3-głosowego, notacja menzuralna biała;
Pelplin (klasztor cystersów), pocz. XVI w.
Kat.: –.
Lit.: Gancarczyk, Polifonia w Polsce.
PL-Pa 174a
Poznań, Archiwum Archidiecezjalne, Ms. 174a;
fragmenty muzyczne; papier, 278 x 192 oraz 288 x 195 mm, 2 fol.;
notacja menzuralna czarna;
Włochy, przed 1432 r.
Kat.: –.
Lit.: Leszczyńska, Ślady trecenta.
PL-Pa 196
Poznań, Archiwum Archidiecezjalne, Ms. 196
kodeks o różnej zawartości; papier, 150 x 188 mm, 54 fol.;
polifonia na fol. 24v, 29v–30r, 31r, 32v, notacja menzuralna biała;
Kraków (uniwersytet), ok. 1518 r.
Kat.: –.
Lit.: Nowakowska, Aspekt muzyczny.
PL-Pu 7011
[zob. PL-STk Muz. 9–30]
Poznań, Biblioteka Uniwersytecka, Pracownia Zbiorów Muzycznych, Ms. 7011;
fragment muzyczny; pergamin, 90 x 46–50 mm, 1 fol.;
notacja modalna;
Francja, 1245–1250.
Kat.: –.
Lit.: Perz, Starosądecki urywek; Perz, Organum, conductus; Perz, Sources, Facsimiles [= Pu1]; Zwolińska, Musica mensuralis [= PoU 7011]; Curry, Fragments.
PL-Pu 7012
Poznań, Biblioteka Uniwersytecka, Pracownia Zbiorów Muzycznych, Ms. 7012;
fragment muzyczny; pergamin, 270–274 x 356–400 mm, 1 fol.;
notacja menzuralna czarna;
proweniencja nieznana, XIV/XV w.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-Pm].
Lit.: Perz, Sources, Facsimiles [= Pu2]; Perz, Sources, Transcriptions; Zwolińska, Musica mensuralis [= PoU 7012].
PL-Pu 7022
Poznań, Biblioteka Uniwersytecka, Pracownia Zbiorów Muzycznych, Ms. 7022
fragmenty muzyczne; papier, różne wymiary (pierwotnie: 315 x 210 mm ), 24 fol.;
notacja menzuralna biała;
Lwów?, ok. 1490.
Kat.: CC IV [= PozU 7022].
Lit.: Chybiński, Do historii; Perz, Lvov Fragments; Perz, Fragmenty lwowskie; Gancarczyk, Repertuar mszalny; Gancarczyk, Kodeksy menzuralne; Gancarczyk-Hlávková, The Lviv Fragments.
PL-Pr 1361
Poznań, Biblioteka Publiczna im. Raczyńskich, Ms. 1361;
rękopis o różnej zawartości; papier, 285 x 207 mm, 6 fol.;
notacja menzuralna biała;
Wielkopolska, ok. 1495.
Kat.: CC III [= PozR 1361].
Lit.: Górecka/Perz, Nieznany polski rękopis; Perz, Handschrift; Perz, Sources, Facsimiles [= Racz]; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt; Perz, Znajomość i recepcja; Zwolińska, Musica mensuralis [= PoR 1361]; Gancarczyk, Kodeksy menzuralne.
PL-STk Muz. 1
[zob. PL-STk Muz. 9–30]
Stary Sącz, Biblioteka Klasztoru św. Kingi PP. Klarysek, Muz. 1 (olim 2 D);
graduał; pergamin, 495 x 355 mm, 192+VIII fol.;
polifonia na s. 378–380, notacja chorałowa;
Stary Sącz (klasztor klarysek), II poł. XIII w. + dodatki z XIV w. (polifonia – XIV w.)
Kat.: RISM B IV4 [= PL-STk 2].
Lit.: Sutkowski, Początki polifonii; Göllner, Liturgische Lesungen; Perz, Organum, conductus; Perz, Sources, Facsimiles [=StS5]; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt; Bohdanowicz, Średniowieczne księgi.
PL-STk Muz. 4
Stary Sącz, Biblioteka Klasztoru św. Kingi PP. Klarysek, Muz. 4 (olim 389/1);
antyfonarz; pergamin, 460 x 330 mm, 200+XVIII fol.;
polifonia na s. 255, notacja chorałowa;
Stary Sącz (klasztor klarysek), II poł. XIII w. + późniejsze dodatki (polifonia – XIV w.).
Kat.: RISM B IV2, RISM B IV4 [= PL-STk1].
Lit.: Sutkowski, Początki polifonii; Perz, Sources, Facsimiles [= StS3]; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt; Bohdanowicz, Średniowieczne księgi; Perz, O dwugłosowych.
PL-STk Muz. 6
Stary Sącz, Biblioteka Klasztoru św. Kingi PP. Klarysek, Muz. 6;
fragment muzyczny; pergamin, 270 x 184 mm, 1 fol.;
notacja modalna (późna);
Stary Sącz?, ok. 1300 r.
Kat.: –.
Lit.: Perz, Organum, conductus; Perz, Sources, Facsimiles [= StS2]; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt; Curry, Fragments.
PL-STk Muz. 8
Stary Sącz, Biblioteka Klasztoru św. Kingi PP. Klarysek, Muz. 8;
fragment rękopisu liturgicznego; pergamin, 270 x 155 mm, 1 fol.;
notacja chorałowa;
Stary Sącz (klasztor klarysek), XIV w.
Kat.: –.
Lit.: Perz, Organum, conductus; Perz, Sources, Facsimiles [= StS4]; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt; Perz, Quatro esempi scionoscuti.
PL-STk Muz. 9-30
Stary Sącz, Biblioteka Klasztoru św. Kingi PP. Klarysek, Muz. 9-30 (?);
fragmenty muzyczne (do tego zespołu fragmentów należy też PL-Pu 7011) wyjęte z oprawy PL-STk Muz. 1 (ponadto zachowały się odbicia zwierciadlane); pergamin, różne wymiary (pierwotnie: ok. 198 x 130 mm );
notacja modalna (szkoła paryska);
Francja, 1245–1250.
Kat.: –.
Lit.: Perz, Oldest Source; Perz, Organum, conductus; Perz, Sources, Facsimiles [= StS1]; Černý, Czeski aspekt; Morawski, Middle Ages; Curry, Fragments; Bohdanowicz, Średniowieczne księgi; Curry, Lost and Found.
Uwagi: 1) datowanie na podstawie informacji przekazanej przez Roberta Curry’ego; 2) wątpliwe oznaczenie sygnatury (zob. Bohdanowicz, Średniowieczne księgi).
PL-TAm 2015
Tarnów, Muzeum Diecezjalne, Ms. 2015;
graduał; pergamin, 625 x 430 mm, 219+II fol.;
polifonia na fol. 4v, notacja chorałowa;
Małopolska (Tyniec, klasztor benedyktynów?), pocz. XVI w. (przed 1526).
Kat.: CC III [= TarnM 2015].
Lit.: Perz, Organum, conductus; Perz, Sources, Facsimiles; Černý, Czeski aspekt.
PL-TAm s.s.
Tarnów, Muzeum Diecezjalne, bez sygn. (depozyt Skarbca Katedry Tarnowskiej);
graduał; pergamin, 575 x 385 mm, 196+V fol.;
polifonia na fol. 3v–4r, notacja menzuralna czarna, oraz na fol. 15v–18r, notacja chorałowa;
Małopolska (Tyniec, klasztor benedyktynów?), pocz. XVI w. (przed 1526).
Kat.: CC III [= TarnM s.s.].
Lit.: Perz, Organum, conductus; Perz, Sources, Facsimiles; Perz, Sources, Transcriptions; Černý, Czeski aspekt.
PL-Wn 2082
Warszawa, Biblioteka Narodowa, Ms. 2082 (olim Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I Qu 42);
fragment muzyczny; papier, 205 x 135 mm, 1 fol.;
wczesna notacja tabulaturowa (organy) – typ niemiecki;
Wrocław (klasztor dominikanów), ok. 1430 r.
Kat.: –.
Lit.: Feldmann, Musik und Musikpflege; Zwolińska, Musica mensuralis [= WaN 2082].
PL-Wn 3035
Warszawa, Biblioteka Narodowa, Ms. 3035 (olim Lat.F.v.I.66);
graduał; pergamin, 650 x 430 mm, 274 fol.;
polifonia na fol. 272v, notacja chorałowa;
Kraków (klasztor augustianów; skryptor: Prokop Hoberck), 1493.
Kat.: –.
Lit.: Gancarczyk, Nieznane źródła.
PL-Wn III.8054
Warszawa, Biblioteka Narodowa, Ms. III.8054 (olim Kras 52);
kodeks o różnej zawartości; papier, 305 x 220 mm, 205 fol.;
polifonia na fol. 173r–205r, notacja menzuralna czarna;
Kraków, ok. 1440 r.
Kat.: CC IV [= WarN 8054].
Lit.: Szczepańska, Zabytki muzyki wielogłosowej; Perz, Sources, Facsimiles [= Kras; tamże starsza literatura]; Perz, Sources, Transcriptions; Perz, Znajomość i recepcja; Perz, Kontrafaktury ballad; Zwolińska, Musica mensuralis [= WaN III.8054]; Jabłonka, Średniowieczne rękopisy; Wojnowska, Kras 52.
PL-Wn BOZ 61
Warszawa, Biblioteka Narodowa, BOZ 61;
kodeks o różnej zawartości (w tym traktaty teoretycznomuzyczne); papier, ok. 212 x 140 mm, 299+III fol.;
polifonia na fol. 296r, notacja menzuralna czarna;
Mazowsze (Ciechanów), ok. 1440.
Kat.: RISM B III5.
Lit.: Witkowska-Zaremba, Notacja muzyczna; Witkowska-Zaremba, Traktaty muzyczne [WaN BOZ 61].
PL-Wn BOZ 64a
Warszawa, Biblioteka Narodowa, BOZ 64a
fragmenty muzyczne; papier, max 215 x 135 mm, 2 fol.;
polifonia na fol. Ir–v i IIr, notacja menzuralna czarna;
Mazowsze, ok. 1445.
Kat.: –.
Lit.: Szyller, Nieznana średniowieczna kompozycja; Gancarczyk, Petrus Wilhelmi.
PL-Wn BOZ 1115
Warszawa, Biblioteka Narodowa, BOZ 1115;
kodeks o różnej zawartości; papier, 205 x 160 mm, 61 fol.;
polifonia na fol. 25v–27r, notacja menzuralna biała;
Kraków? (skryptor: Maciej z Warszawy), 1533–1535.
Kat.: CC IV [= WarN 1115].
Lit.: Brzezińska, Utwory z rękopisu BOZ; Zwolińska, Zum Krakauer Motettenrepertoire.
PL-Wn Lat. F.I.378
Warszawa, Biblioteka Narodowa, Lat. F.I.378 (zaginiony);
kodeks o różnej zawartości; papier, 290 x 215 mm, 34 fol.;
polifonia na fol. 1r–29v, notacja menzuralna czarna;
Kraków, ok. 1440 r.
Kat.: CC IV [= WarN 378].
Lit.: Szczepańska, Nowe źródło, Perz, Sources, Facsimiles [= Wn 378]; Perz, Sources, Transcriptions; Perz, Structure of the Lost Manuscript.
PL-Wn Lat.Q.I.201
Warszawa, Biblioteka Narodowa, Lat. Q.I.201 (zaginiony);
kodeks o różnej zawartości; papier, 215 x 152 mm, 204 fol.;
polifonia na fol. 56r–57r, notacja menzuralna biała;
Sieciechów?, Śląsk?, XV w.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-Wn201].
Lit.: Perz, Organalne Sanctus-Agnus; Perz, Sources, Facsimiles [= Wn 201]; Perz, Sources, Transcriptions.
PL-Wn s.s.
Warszawa, Biblioteka Narodowa, bez sygn. (zaginiony);
fragment muzyczny; pergamin, 55 x 215 mm, 1 fol.;
notacja menzuralna biała;
Kujawy?, 4. ćwierć XV w.
Kat.: CC IV [= WarN s.s.].
Lit.: Szczepańska, Do historii polskiej pieśni; Szczepańska, Zabytki muzyki wielogłosowej; Perz, Sources, Facsimiles [= Wn]; Perz, Sources, Transcriptions.
PL-Wu RM 5892
Warszawa, Biblioteka Uniwersytecka, RM 5892 (olim Mf. 2016);
kodeks menzuralny, tzw. kodeks wrocławski; papier, 330 x 230 mm, 159 fol.;
notacja menzuralna biała;
Śląsk (Wrocław?, Nysa?), ok. 1495–1500 + fragment z ok. 1480 r.
Kat.: CC IV [= WarU 2016].
Lit.: Feldmann, Codex Mf 2016; Feldmann, Musik und Musikpflege; Feldmann, Alte und Neue; Wieczorek, Breslauer Kodex 2016; Wieczorek, Wrocławski kodeks menzuralny; Zwolińska, Musica mensuralis [= WaU 5892]; Wieczorek, Missa anonyma; Gancarczyk, Kodeksy menzuralne; Wieczorek, Musica figurata; Wieczorek, Dreistimmige Messen; Wieczorek, Recepcja; Wieczorek, Italienische Musik; Wieczorek, Fakty o kontrafaktach, Mráčková [Hlávková], Kodeks wrocławski.
PL-WRk 31
Wrocław, Biblioteka Kapitulna, Ms. 31;
graduał; pergamin, brak informacji o wymiarach, 319 fol. + fragmenty kart (?);
polifonia na fol. 313v–314v, notacja menzuralna biała;
Paczków, II poł. XV w. + późniejsze dodatki.
Kat.: –.
Lit.: Morawska, Średniowiecze.
PL-WRk 58
Wrocław, Biblioteka Kapitulna, Ms. 58;
kancjonał, tzw. Neumarkter Cantionale; papier, 205 x 150 mm, 273 fol.;
polifonia na fol. 57v–61r, notacja chorałowa;
Środa Śląska, 1474.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRk58].
Lit.: Schmitz, Schlesisches Cantionale; Göllner, Liturgische Lesungen.
PL-WRu 51322 Muz.
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, Oddział Zbiorów Muzycznych, 51322 Muz. (olim Br.Mus. K 24);
graduał; pergamin, 480 x 320 mm, 241 fol.;
polifonia na fol. 21r, notacja chorałowa;
Brzeg nad Odrą (kolegiata), XIV w.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu24].
Lit.: Göllner, Liturgische Lesungen.
PL-WRu I F 269
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I F 269;
fragmenty muzyczne; papier, 296 x 195 mm, 2 fol.;
notacja menzuralna czarna;
Wrocław, ok. 1430 r.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu269]; CC IV [= WrocU 269].
Lit.: Feldmann, Musik und Musikpflege; Zwolińska, Musica mensuralis [= WrU I F 269]; Staehelin, Neues zu Werk.
PL-WRu I F 386
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I F 386;
graduał; pergamin, 315 x 235 mm, 383+I fol.;
polifonia na fol. 364v–365r, notacja chorałowa;
Wrocław, Nysa Śląska, II poł. XIV w. + późniejsze dodatki (XV–XVI w.; polifonia – Wrocław, XV/XVI w.).
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu386].
Lit.: Göllner, Liturgische Lesungen; Kulfan, Analiza źródłoznawcza; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= WrU I F 386].
PL-WRu I F 387
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I F 387;
graduał; pergamin, 445 x 315 mm, 291+XVII fol.;
polifonia na fol. 276v–277r (olim 280v–281r), notacja chorałowa;
Żagań (klasztor augustianów?), 1441–1469.
Kat.: –.
Lit.: Kalita, Analiza źródłoznawcza; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= WrU I F 387].
PL-WRu I F 391
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I F 391;
antyfonarz; pergamin, 510 x 320 mm, 226+IX fol.;
polifonia na fol. 219v–220v, notacja chorałowa;
Wrocław (klasztor norbertanów), I poł. XVI w.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu391].
Lit.: Göllner, Liturgische Lesungen.
PL-WRu I F 411
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I F 411;
graduał; pergamin, max. 480 x 325 mm, 126 fol. (od fol. 86 tylko fragmenty kart);
polifonia na fol. 125v, notacja chorałowa;
Kamieniec Ząbkowicki (klasztor cystersów), ok. 1260.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu411].
Lit.: Wolf, Eine neue Quelle; Feldmann, Musik und Musikpflege.
PL-WRu I F 417
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I F 417;
graduał; pergamin, 305 x 235 mm, 172 fol.;
polifonia na fol. 171r, notacja chorałowa;
Henryków (klasztor cystersów), XIV w. (po 1329).
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu417].
Lit.: Feldmann, Musik und Musikpflege; Göllner, Liturgische Lesungen; Smoczyński, Graduał cysterski; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= WrU I F 417].
PL-WRu I F 428
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I F 428;
kodeks menzuralny, tzw. Codex Viadrina; papier, 400 x 280 mm, 251 fol.;
notacja menzuralna biała;
Frankfurt nad Odrą?, 1510–1530 (ok. 1516).
Kat.: CC IV [= WrocU 428].
Lit.: Staehelin, Der Grüne Kodex; Zwolińska, Musica mensuralis [= WrU I F 428].
PL-WRu I F 687
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I F 687;
fragmenty muzyczne; papier, brak informacji o wymiarach i liczbie fol.;
wczesna notacja tabulaturowa (organy) – typ niemiecki;
Wrocław (klasztor dominikanów), ok. 1450 r.
Kat.: –.
Lit.: Feldmann, Tabulaturfragment; Feldmann, Musik und Musikpflege.
PL-WRu I O 110
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I O 110;
brewiarz; papier, 155 x 105 mm, 287 fol.;
polifonia na fol. 121v, notacja chorałowa;
Głogów (kolegiata), 1481.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu110].
Lit.: Feldmann, Musik und Musikpflege; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= WrU I O 110].
PL-WRu I Q 132
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I Q 132;
kodeks o różnej zawartości; papier, 210 x 145 mm, 188 fol.;
polifonia na fol. 1r–3r, notacja menzuralna czarna;
Zielona Góra (klasztor augustianów, skryptor: Nicolaus Menzel de Reychenbach), ok. 1423 r.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu132].
Lit.: Feldmann, Musik und Musikpflege.
PL-WRu I Q 363, Lit.: Musicologie Médieval
PL-WRu I Q 438a
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I Q 438a;
fragment muzyczny; papier, 250 x 146 mm, 1 fol.;
wczesna notacja tabulaturowa (organy) – typ niemiecki;
Żagań?, ok. 1430 r.
Kat.: –.
Lit.: Feldmann, Musik und Musikpflege; CEKM 1; Zwolińska, Musica mensuralis [= WrU I Q 438].
PL-WRu I Q 466
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, I Q 466;
kodeks o różnej zawartości; papier, 215 x 145 mm, 151 fol.;
polifonia na fol. 24r–27v, notacja chorałowa (fol. 24r–25v) i czarna notacja menzuralna (fol. 25v–27v);
notatnik franciszkanina Mikołaja z Koźla spisywany w czasie pobytu na Śląsku, w Czechach, na Morawach i w Małopolsce, 1416–1421.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu466].
Lit.: Göllner, Liturgische Lesungen.
PL-WRu IV Q 223
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, IV Q 223;
fragmenty muzyczne; papier, 307 x 214 mm (wymiar bifolio), 2 fol.;
notacja menzuralna czarna;
Śląsk, 2. ćwierć XV w.
Kat.: –.
Lit.: Feldmann, Musik und Musikpflege; Staehelin, Neues zu Werk.
PL-WRu XV Q 1066a
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, Oddział Starych Druków, XV Q 1066;
fragment muzyczny; papier, min. 276 x 213 mm, 1 fol.;
notacja menzuralna czarna;
Śląsk, 2. ćwierć XV w.
Kat.: –.
Lit.: Gancarczyk, A New Fragment.
PL-WRu Akc. 1955/195
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, Akc. 1955/195;
fragmenty muzyczne (fragment zwoju); pergamin, 220 x 180 mm, 2 fol.;
notacja menzuralna czarna;
Francja (Pikardia?), 3 ćwierć XIV w.
Kat.: –.
Lit.: Brewer, Manuscript Rediscovered; Brewer, Introduction of the Ars nova; Zwolińska, Musica mensuralis [= WrU Akc. 1955/195].
PL-WRu R 505
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, R 505;
antyfonarz (tomus aestivus); pergamin, 470 x 330 mm, 255 fol.;
polifonia na fol. 224v–227v (olim 206v–209v, 226v–229v), notacja chorałowa z elementami menzuralnymi;
Wrocław (kościół św. Elżbiety), 1426 + późniejsze dodatki.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu505].
Lit.: Feldmann, Musik und Musikpflege; Göllner, Liturgische Lesungen; Gancarczyk, Polifonia chorałowa [= WrU R 505].
PL-WRu R 506
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, R 506 (zaginiony);
rękopis stanowił parę z PL-WRu R 505 (tomus hiemalis); pergamin, in folio, brak informacji o liczbie fol.;
polifonia tylko na kilku stronach (brak danych), notacja chorałowa (elementy menzuralne?);
Wrocław (kościół św. Elżbiety), 1403.
Kat.: –.
Lit.: Sander, Organa und Konduktus; Göllner, Liturgische Lesungen.
PL-WRu R 3067
Wrocław, Biblioteka Uniwersytecka, R 3067;
graduał; pergamin, 385 x 277 mm, 98 fol.;
polifonia na fol. 1v, notacja chorałowa;
Wrocław (kościół św. Elżbiety), 1442–1468.
Kat.: RISM B IV4 [= PL-WRu3067].
Lit.: Węgrzyn-Klisowska, Muzyka.
PL-WRzno 3070
Wrocław, Biblioteka Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Ms. 3070;
passionale; papier, 295 x 205 mm, 28 fol.;
polifonia na fol. 26v–28v, notacja chorałowa;
Małopolska, ok. 1450–1470.
Kat.: –.
Lit.: Gancarczyk, Nieznane źródła; Gancarczyk, Cantus planus multiplex.
Bibliografia
Katalogi
- Catalogus codicum manuscriptorum medii aevi latinorum qui in Bibliotheca Jagellonica Cracoviae asservatur, opr. Jerzy Zathey, Marian Zwiercan et al., Wrocław 1980 (t. I), Wrocław 1982 (t. II), Wrocław 1984 (t. III), Kraków 2000 (t. VII)
- CC I–V – Census Catalogue of Manuscript Sources of Polyphonic Music 1400–1550, red. Charles Hamm, Herbert Kellman, t. I–V, Stuttgart 1979–88
- FORMANOWICZ Leon, Katalog druków polskich XVI-go wieku Bibljoteki Kapitulnej w Gnieźnie, Poznań 1930
- idem, Katalog inkunabułów Biblioteki Kapitulnej w Gnieźnie, Poznań 1939
- GÜNTHER Otto, Katalog der Handschriften der Danziger Stadtbibliothek, t. 3, Danzig 1909
- RISM B III5 – Répertoire International des Sources Musicales. Seria B t. III5: The Theory of Music. Manuscripts from the Carolingian Era up to c. 1500 in the Czech Republic , Poland , Portugal and Spain, opr. Karl-Werner Gümpel, Christian Meyer, Elżbieta Witkowska-Zaremba, München 1997
- RISM B IV3–4 – Répertoire International des Sources Musicales. Seria B t. IV3–4: Handschriften mit mehrstimmiger Musik des 14., 15. und 16. Jahrhunderts, opr. Kurt von Fischer, Max Lütolf, München-Duisburg 1972
- ZATHEY Jerzy, Katalog rękopisów średniowiecznych Biblioteki Kórnickiej, Wrocław-Warszawa-Kraków 1963
- AVENARY Hanoch, Kompozycje muzyczne z zaginionego rękopisu z Biblioteki Miejskiej w Gdańsku (Ms. 2315), „Muzyka” 34 (1989) nr 3 s. 87–92
- BABIOCH Iwona, Liber generationis w polskich źródłach średniowiecznych, „Muzyka” 33 (1988) nr 1 s. 3–30
- BENTHEM Jaap van, Die Saganer Stimmbücher (Das Glogauer Liederbuch): eine unbeachtete Quelle für Johannes Tourout?, in: The Musical Culture of Silesia before 1742. New Contexts – New Perspectives, red. Paweł Gancarczyk, Lenka Hlávková-Mráčková, Remigiusz Pośpiech, Frankfurt a.M. 2013 s. 71–82
- BOHDANOWICZ Bogna, Średniowieczne księgi liturgiczno-muzyczne polskich klarysek [dysertacja doktorska], Instytut Muzykologii UW, Warszawa 2003
- BREWER Charles E. [ed.], Collectio cantilenarum saeculi XV, Kraków 1990 (= Źródła do historii muzyki polskiej 30)
- idem, A Fourteenth-Century Polyphonic Manuscript Rediscovered, „Studia Musicologica Academiae Scientiarum Hungaricae” 34 (1982) s. 5–15
- idem, The Introduction of the Ars Nova into East Central Europe: A Study of Late Medieval Polish Sources [dysertacja doktorska], The City University of New York 1984
- BRZEZIŃSKA Barbara, Utwory z rękopisu BOZ 1115, „Muzyka” 33 (1988) nr 1 s. 49–76
- ČERNY Jaromír, Czeski aspekt polskich źródeł polifonii średniowiecznej, „Muzyka” 21 (1976) nr 1 s. 80–110
- idem, Das retrospektive Organum oder Neo-organum?, „Hudební věda” 38 (2001) nr 1–2 s. 3–30
- CHYBIŃSKI Adolf, Do historji muzyki we Lwowie w XVI wieku, „Kwartalnik Muzyczny” 1929 nr 2 s. 180–181
- CURRY Robert M., Fragments of Ars antiqua Music at Stary Sącz and the Evolution of the Clarist Order in Central Europe in the Thirteenth Century [dysertacja doktorska], Monash University 2003
- idem, Lost and Found in Stary Sącz: „Ave gloriosa”, in: Complexus effectuum musicologiae studia Miroslao Perz septuagenario dedicata, red. Tomasz Jeż, Kraków 2003 s. 31–42
- CUTHBERT Michael Scott, The Nuremberg and Melk Fragments and the International Ars Nova, "Studi musicali" [nuova serie] 1 (2010) nr 1 s. 7-51
- EDM 4, 8 – Das Glogauer Liederbuch, cz. 1–2, wyd. Heribert Ringmann, Joseph Klapper, Kassel 1936, 1937 (Das Erbe deutscher Musik 4, 8)
- EDM 85, 86 – Das Glogauer Liederbuch, cz. 3–4, wyd. Christian Väterlein, Kassel-Basel-London 1981 (Das Erbe deutscher Musik 85, 86)
- EITNER Robert, Ein Liederbuch des XV. Jahrhunderts Kgl. Bibliothek in Berlin, musikalische Abteilung Ms. Z. 8037, quer 40, „Monatshefte für Musik-Geschichte” 6 (1874) s. 67–74
- FEICHT Hieronim, Quellen zur mehrstimmigen Musik in Polen vom späten Mittelalter bis 1600, in: Musica Antiqua Europae Orientalis. Bydgoszcz 1966. Acta scientifica Congressus I, Warszawa 1966 s. 281–293
- FELDMANN Fritz, Alte und Neue Probleme um Cod. 2016 des Musikalischen Instituts bei der Universität Breslau. W: Festschrift Max Schneider zum achtzigsten Geburtstage, red. Walther Vetter, Leipzig 1955 s. 49–66
- idem, Der Codex Mf 2016 des Musikalischen Instituts bei der Universität Breslau. Eine paleographische und stilistische Beschreibung, t. I–II, Breslau 1932
- idem, Musik und Musikpflege im mittelalterlichen Schlesien, Breslau 1938 (Darstellungen und Quellen zur schlesischen Geschichte 37)
- idem, Ein Tabulaturfragment des Breslauer Dominikanerklosters aus der Zeit Paumanns, „Zeitschrift für Musikwissenschaft” 15 (1932/1933) s. 241–258
- idem, Zwei weltliche Stücke des Breslauer Codex Mf. 2016, „Zeitschrift für Musikwissenschaft” 13 (1930/1931) s. 211–213
- FEURICH Hans Jürgen, Die deutschen weltlichen Lieder der Glogauer Handschrift (ca 1470), Wiesbaden 1970 (Neue musikgeschichtliche Forschungen 4)
- FREITAG A., Die Herkunft des „Berliner Liederbuches”, „Archiv für Musikwissenschaft” 2 (1920) nr 1 s. 18–21
- GANCARCZYK Paweł, The Abbot Martin Rinkenberg and the Origins of the Glogauer Liederbuch, "Early Music" 37 (2009) nr 1 s. 27-36
- idem, Cantus planus multiplex in Polen: von einer mündlichen Tradition zur Notenschrift, in: The Past in the Present. Papers Read at the IMS Intercongressional Symposium and the 10th Meeting of the CANTUS PLANUS. Budapest & Visegrád, 2000, t. II, Budapest 2003 s. 483–495
- idem, Cantus planus multiplex. Polifonia chorałowa w Polsce XIII–XVI wieku, in: Notae musicae artis. Notacja muzyczna w źródłach polskich XI–XVI wieku, red. Elżbieta Witkowska-Zaremba, Kraków 1999 s. 349–401 (wersja ang.: Cantus planus multiplex. Chant Polyphony in Poland from the Thirteenth to the Sixteenth Century, in: Notae musicae artis. Musical Notation in Polish Sources. 11th–16th Century, red. Elżbieta Witkowska-Zaremba, Kraków 2001 s. 349–401)
- idem, Chansons w śpiewniku głogowskim, in: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski, red. Elżbieta Wojnowska, Warszawa 2003 s. 53–60
- idem, Musica scripto. Kodeksy menzuralne II połowy XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej, Warszawa 2001
- idem, The Neapolitan Repertory in the Glogauer Liederbuch, „Musicology Today” 1 (2004) s. 38–48
- idem, A New Fragment of 15th-Century Polyphony in Silesia and the Tradition of the Central-European Repertory, in: The Musical Culture of Silesia before 1742. New Contexts – New Perspectives, red. P. Gancarczyk, Lenka Hlávková-Mráčková, Remigiusz Pośpiech, Frankfurt a.M. 2013 s. 45–54
- idem, Nieznane źródła polifonii chorałowej w Polsce XV wieku, „Muzyka” 45 (2000) nr 2 s. 89–106
- idem, Petrus Wilhelmi de Grudencz i muzyka Europy Środkowej XV wieku, Warszawa 2021
- idem, Polifonia w Polsce do około 1500 roku: źródła i problemy ich interpretacji, „Muzyka” 51 (2006) nr 1-2 s. 81–100
- idem, Repertuar mszalny fragmentów lwowskich (PL-Pu 7022) w świetle metody stemmatycznej [praca magisterska]. Instytut Muzykologii UW, Warszawa 1994
- idem, Rękopis 1965 z Biblioteki Gdańskiej PAN jako źródło polifonii w Polsce II połowy XV wieku, „Muzyka” 46 (2001) nr 4 s. 65–71
- idem, Uwagi o genezie śpiewnika głogowskiego (ca 1480), „Muzyka” 44 (1999) nr 3 s. 25–40
- GANCARCZYK Paweł, HLÁVKOVÁ Lenka, The Lviv Fragments and Missa L'homme armé sexti toni. Questions on Early Josquin Reception in Central Europe, „Tijdschrift van de Koninklijke Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis” 67 (2017) s. 139–161
- GANCARCZYK Paweł, WATKOWSKI Kamil, Gdański przekaz wielogłosowej pieśni Ihesus Christus nostra salus z XV wieku i jego środkowoeuropejskie koneksje, „Muzyka” 65 (2020) nr 2 s. 179–188
- GÖLLNER Theodor, Eine mehrstimmige tropierte Weihnachtslektion in Polen, „Acta Musicologica” 37 (1965) nr 1 s. 165–178
- idem, Die mehrstimmige liturgische Lesungen, t. I–II, Tutzing 1969
- GOŁOS Jerzy, Elementy menzuralne i wielogłosowe w graduale tynieckim, „Muzyka” 16 (1971) nr 1 s. 86–92
- idem, Dalsze nieznane zabytki dawnej polskiej wielogłosowości, „Muzyka” 8 (1963 nr 1–2 s. 27–38
- idem, Badania i odkrycia zabytków dawnej muzyki polskiej, „Ruch Muzyczny” 1962 nr 10 s. 7
- GÓRECKA Wanda, PERZ Mirosław, Nieznany polski rękopis muzyczny z przełomu XV/XVI wieku, „Ruch Muzyczny” 1959 nr 17–18 s. 3–4
- [HLÁVKOVÁ] MRÁČKOVÁ Lenka, Kodeks wrocławski w kontekście życia muzycznego utrakwistycznych Czech około 1500 roku, "Muzyka" 52 (2007) nr 2 s. 3–20
- HLÁVKOVÁ-MRÁČKOVÁ Lenka, Die Saganer Stimmbücher (Das Glogauer Liderbuch) und die Traditionen des polyphonen Liedes in Mitteleuropa, in: The Musical Culture of Silesia before 1742. New Contexts – New Perspectives, red. Paweł Gancarczyk, L. Hlávková-Mráčková, Remigiusz Pośpiech, Frankfurt a.M. 2013 s. 55–69
- HOFFMANN-ERBRECHT Lothar, Auf den Spuren des Schreibers der Glogauer Handschrift (ca 1480). „Augsburger Jahrbuch für Musikwissenschaft” 7 (1990) s. 19–29
- idem, Musikgeschichte Schlesien, Dülmen 1986
- JABŁONKA Agnieszka, Średniowieczne rękopisy z Biblioteki Krasińskich, „Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej” 2002 nr 4 (163) s. 35–39
- JUST Martin, Polyphony Based on Chant in a Late Fifteenth-century German Manuscript, in: Music in the German Renaissance. Sources, Styles, and Contexts, red. John Kmetz, Cambridge 1994 s. 129–151
- KALITA Magdalena, Analiza źródłoznawcza rękopisu muzycznego I.F.387 z Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu, in: Muzyka religijna w Polsce, t. IX, Warszawa 1988 s. 11–138.
- KOWALCZYKÓWNA Maria, Makulatura z okładek rękopisu BJ nr 8, „Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej” 1967 nr 2 s. 9–11
- KULFAN Elżbieta, Analiza źródłoznawcza rękopisu muzycznego Ms. I.F.386 z Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu, in: Muzyka religijna w Polsce, t. IV, Warszawa 1980 s. 57–175
- LESZCZYŃSKA Agnieszka, Ślady trecenta w Poznaniu, „Muzyka” 36 (1991) nr 3 s. 63–75
- MACIEJEWSKI Tadeusz, Gaude Mater Polonia. Święty Stanisław w polskiej muzyce i poezji średniowiecznej, Warszawa 1993
- MOKRY Ladislav, Zur den Anfängen der Mehrstimmigkeit bei den Westslaven, in: The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of Frederic Chopin. Warszawa 16th–22nd February 1960, red. Zofia Lissa, Warszawa 1963 s. 567–571
- MORAWSKA Katarzyna, Rękopis 3910 z Biblioteki Czartoryskich w Krakowie jako żródło do teorii muzyki w Polsce z XV-XVI wieku, in: Muzykolog wobec dzieła muzycznego. Zbiór prac dedykowanych doktor Elżbiecie Dziębowskiej w siedemdziesiątą rocznicę urodzin, red. Małgorzata Woźna-Stankiewicz, Zofia Dobrzańska-Fabiańska, Kraków 1999 s. 27-35
- eadem, Średniowiecze. Część 2: 1320–1500, Warszawa 1998 (Historia muzyki polskiej 1)
- MORAWSKI Jerzy, Middle Ages. Part I: up to 1320, przekł. John Comber, Warsaw 2003 (The History of Music in Poland 1)
- NOWAKOWSKA Alida, Aspekt muzyczny komedii humanistycznej w Polsce, „Muzyka” 37 (1992) nr 2 s. 29–64
- OSTASZEWSKA Ewa, Ms. PL-Kcz 3609-3611 jako świadectwo tradycji cantus planus multiplex w Polsce XVII wieku [praca magisterska], Instytut Muzykologii UW, Warszawa 1983
- eadem, Liber generationis z Biblioteki Czartoryskich w Krakowie, „Muzyka” 34 (1989) nr 3 s. 95
- PERZ Mirosław, Fragmenty lwowskie. Źródło dzieł Dufaya, Josquina, Piotra de Domarto i Piotra z Grudziądza w Polsce XV wieku, „Muzyka” 34 (1989) nr 3 s. 3–46
- idem, Handschrift Nr 1361 der öffentlichen städtischen Raczyński Bibliothek in Poznań als neue Quelle zur Geschichte der polnischen Musik in der 2. Hälfte des XV Jahrhunderts, in: The Book of the First International Musicological Congress Devoted to the Works of Frederic Chopin. Warszawa 16th–22nd February 1960, red. Zofia Lissa, Warszawa 1963 s. 588–592
- idem, Kontrafaktury ballad w rękopisie Krasińskich nr 52 (PL-Wn 8054), „Muzyka” 37 (1992) nr 4 s. 89–111
- idem, The Lvov Fragments. A Source for Works by Dufay, Josquin, Petrus de Domarto and Petrus de Grudencz in 15th Century Poland, „Tijdschrift van de Vereniging voor Nederlandse Muziekgeschiedenis” 36 (1986) nr 1 s. 26–51
- idem, Na tropie „śpiewnika krakowskiego” c. 1470. Rzecz o fragmencie nr 8a z Biblioteki Jagiellońskiej (PL-KJ8a), „Muzyka” 34 (1989) nr 1 s. 3–35
- idem, O dwugłosowych 'Benedicamus Domino' klarysek w Starym Sączu, „Przegląd Muzykologiczny” 5 (2005) s. 5–15
- idem, The Oldest Source of Polyphonic Music in Poland – Fragments from Stary Sącz, „Polish Musicological Studies” 1 (1977) s. 9–57
- idem, Opracowanie muzyczne „Pieśni–legendy o św. Stanisławie”, in: Średniowiecze. Studia o kulturze, red. Julian Lewański, t. II, Wrocław 1965 s. 322–336
- idem, Organalne Sanctus-Agnus z zaginionego rkp. Lat. Q.I.201, „Muzyka” 15 (1970) nr 3 s. 20–34
- idem, Organum, conductus i średniowieczny motet w Polsce. Źródła i problemy. „Muzyka” 18 (1973) nr 4 s. 3–11
- idem, Quattro esempi sconosciuti del cantus planus binatim in Polonia, in: Memorie e contributi alla musica dal medioevo all’eta moderna offerti a Federico Ghisi nel settantesimo (1901–1971), t. I, Bologna 1971 s. 93–117 [= „Quadrivium” 12 (1971)]
- idem [ed.], Sources of Polyphony up to c. 1500. Facsimiles, Warszawa, Graz 1973 (Antiquitates Musicae in Polonia 13)
- idem [ed.], Sources of Polyphony up to c. 1500. Transcriptions, Warszawa, Graz 1976 (Antiquitates Musicae in Polonia 14)
- idem, Sprostowania i uzupełnienia dotyczące fragmentu Biblioteki Jagiellońskiej nr 8a (PL-Kj 8a), „Muzyka” 35 (1990) nr 2 s. 107–110
- idem, Starosądecki urywek motetów średniowiecznych w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu, „Muzyka” 16 (1971) nr 1 s. 77–82
- idem, The Structure of the Lost Manuscript from the National Library in Warsaw, No 378, in: From Ciconia to Sweelinck. Donum natalicium Willem Elders, red. Albert Clement, Eric Jas, Amsterdam, Atlanta 1994 s. 1–11
- idem, Znajomość i recepcja laudy włoskiej w Polsce XV i XVI wieku, in: Pagine. Polsko-włoskie materiały muzyczne, t. III, Kraków, Warszawa 1979 s. 59–80
- PIWOŃSKI Henryk: Nieznany utwór wielogłosowy w Antyfonarzu miechowskim, „Nasza Przeszłość” 1970 (33) s. 257–259
- idem: Antyfonarz bożogrobców z Miechowa, in: Musica medii aevi, red. Jerzy Morawski, t. 6, Kraków 1977 s. 88–140
- RINGMANN Heribert: Das Glogauer Liederbuch (um 1480), „Zeitschrift für Musikwissenschaft” 15 (1932–33) s. 49–60
- RMF 4 – Kraków, Biblioteka Jagiellońska, Glogauer Liederbuch, ed. Jessie Ann Owens (Renaissance Music in Facsimile 4), New York 1979
- SALMEN Walter: Glogauer Liederbuch [hasło], in: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, t. 5, Kassel 1956 szp. 299–302
- SANDER Hans Adolf: Organa und Konduktus in spätmittelalterlichen schlesischen Handschriften, „Mitteilungen der Schlesischen Gesellschaft für Volkskunden” 35 (1935) s. 218–230
- SCHMITZ Franz Arnold: Ein schlesisches Cantionale aus dem 15. Jahrhundert, „Archiv für Musikforschung” 1 (1936) nr 4 s. 385–423
- SMOCZYŃSKI Henryk: Graduał cysterski Ms. I F 417 z Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu. Analiza źródłoznawcza, in: Muzyka religijna w Polsce, t. 3, Warszawa 1979 s. 65–155
- STAEHELIN Martin: Der Grüne Kodex der Viadrina. Eine wenig beachtete Quelle zur Musik des späten 15. und frühen 16. Jahrhunderts in Deutschland (Abhandlungen der Akademie der Wissenschaften und der Literatur. Geistes- und Sozialwissenschaftlichen Klasse 10, Jahrgang 1970), Mainz 1971
- idem: Neues zu Werk und Leben von Petrus Wilhelmi. Fragmente des mittleren 15. Jahrhunderts mit Mensuralmusik im Nachlaß von Friedrich Ludwig (Kleinüberlieferung mehrstimmiger Musik vor 1550 im deutschen Sprachgebiet 3), Göttingen 2001
- idem: Reste einer oberitalienischen Musikhandschrift des frühen 15. Jahrhunderts, „Studi musicali” 27 (1998) nr 1 s. 7–18
- SUTKOWSKI Adam, Nieznane zabytki muzyki wielogłosowej z polskich rękopisów chorałowych XIII i XV w., „Muzyka” 3 (1958) nr 3 s. 28–36
- idem, „Surrexit Christus hodie” – najdawniejszy w Polsce zabytek muzyki wielogłosowej, „Muzyka” 4 (1959) nr 2 s. 3–11
- idem, Początki polifonii średniowiecznej w Polsce w świetle nowych źródeł, „Muzyka” 6 (1961) nr 1 s. 3–22
- idem, Kompozycje niechorałowe w Graduał Klasztoru św. Andrzeja w Krakowie (sygn. M 205/594), in: Musica medii aevi, ed. Jerzy Morawski, t. 1, Kraków 1965 s. 89–95
- SZCZEPAŃSKA Maria, Do historji muzyki wielogłosowej w Polsce z końca XV wieku, „Kwartalnik Muzyczny” 8 (1930) nr 8 s. 275–306
- eadem, Do historii polskiej pieśni w XV wieku, „Przegląd Muzyczny” 1927 nr 5–6
- eadem, Nowe źródło do historii muzyki średniowiecznej w Polsce, in: Księga pamiątkowa ku czci prof. Adolfa Chybińskiego, Kraków 1930 s. 15–56
- eadem, Zabytki muzyki wielogłosowej XV wieku, in: Z dziejów polskiej kultury muzycznej, t. 1, Kultura staropolska, ed. Zygmunt M. Szweykowski, Kraków 1958 s. 56–70
- SZCZOTKA Marian, Trzynastowieczny graduał Ms. 205 z Biblioteki Klarysek Krakowskich w świetle polskiej i europejskiej tradycji liturgiczno-muzycznej. Studium źródłoznawcze. „Archiwa, Biblioteki i Muzea Kościelne” 1999 (71) s. 253–368; 1999 (72) s. 353–443
- SZYLLER Sławomir, Nieznana średniowieczna kompozycja muzyczna z rękopisu Biblioteki Narodowej BOZ 64. „Muzyka” XLV, 1996 nr 3 s. 109–116
- WĘGRZYN-KLISOWSKA Walentyna, Muzyka w dawnym Wrocławiu. Wrocław 1987
- WIECZOREK Ryszard, Dreistimmige Messen in sächsisch-schlesischen Quellen um 1500, W: Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa. Kirchenmusik – geistliche Musik – religiöse Musik. Bericht der Konferenz Chemnitz 28.-30. Oktober 1999 anläßlich des 70. Geburtstages von Klaus Wolfgang Niemöller. Red. Helmut Loos, Klaus-Peter Koch. Sinzig 2002 s. 645–678
- idem, Boezio e l’ode umanistica in Polonia. W: Sodalium Voces. Miscellanea Sagi Convegni. T. XXIV. Bologna 1984 s. 85–100
- idem, Breslauer Kodex 2016: ein Zwischenbericht. W: Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa. Symphonik – Musik – Sammlungen. Tagungsbericht Chemnitz 1995. Red. Helmut Loos. W serii: Deutsche Musik im Osten 10. Sankt Augustin 1997 s. 357–370
- idem, Fakty o kontrafaktach. Muzyka niderlandzko-włoska w źródłach sasko-śląskich przełomu XV/XVI wieku. W: Europejski repertuar muzyczny na ziemiach Polski. Red. Elżbieta Wojnowska. Warszawa 2003 s. 39–52 (wersja angielska: Facts about Contrafacta. Netherlandish-Italian Music in Saxo-Silesian Sources from Late Fifteenth Century. W: Polish Musical Culture within the European Context. Red. Zofia Helman. W serii: Musicology Today 1. Warszawa 2004 s. 16–37)
- idem, Italienische Musik in Mitteleuropa in der 2. Hälfte des 15. Jahrhunderts. W: Early Music. Context and Ideas. International Conference in Musicology. Kraków, 18 September 2003. Kraków 2003 s. 21–35
- idem, Missa anonyma I – śląska msza parodia? W: Affetti musicologici. Księga pamiątkowa z afektem ofiarowana Profesorowi Zygmuntowi Marianowi Szweykowskiemu w 70. rocznicę urodzin. Red. Piotr Poźniak. Kraków 1999 s. 39–56
- idem, Musica figurata w Saksonii i na Śląsku u schyłku XV wieku. Studia nad repertuarem kodeksów menzuralnych Berlin 40021, Leipzig 1494 i Warszawa 5892. Poznań 2002
- idem, Recepcja wielogłosowej laudy na Śląsku u schyłku XV wieku. W: Complexus effectuum musicologiae. Studia Miroslao Perz septuagenario dedicata. Red. Tomasz Jeż. Warszawa 2003 s. 189–201
- idem, Wrocławski kodeks menzuralny WarU 2016 (PL-Wu 5892, olim Mf. 2016): stan i perspektywy badań. W: Staropolszczyzna muzyczna. Księga konferencji. Warszawa 18–20 października 1996. Red. Jolanta Guzy-Pasiakowa, Agnieszka Leszczyńska, Mirosław Perz. Warszawa 1998 s. 83–116
- WITKOWSKA-ZAREMBA Elżbieta, Ars musica w krakowskich traktatach muzycznych XVI wieku. Kraków 1986
- eadem, Notacja muzyczna w tekstach teoretycznych XV–XVI wieku. W: Notae musicae artis. Notacja muzyczna w źródłach polskich XI–XVI wieku. Red. Elżbieta Witkowska-Zaremba. Kraków 1999 s. 13–108 (wersja angielska: Musical Notation in Theoretical Texts of the Fifteenth and Sixteenth Century. W: Notae musicae artis. Musical Notation in Polish Sources. 11th–16th Century. Red. Elżbieta Witkowska-Zaremba. Kraków 2001 s. 13–108)
- eadem, Traktaty muzyczne z rękopisu WaN BOZ 61. Edycja tekstu. W: Notae musicae artis. Notacja muzyczna w źródłach polskich XI–XVI wieku. Red. Elżbieta Witkowska-Zaremba. Kraków 1999 s. 487–537 (wersja ang.: Musical Treatises from the Manuscript WaN BOZ 61. Text Edition. W: Notae musicae artis. Musical Notation in Polish Sources. 11th–16th Century. Red. Elżbieta Witkowska-Zaremba. Kraków 2001 s. 487–541)
- WOJNOWSKA Elżbieta, „Kras. 52” – europejski zabytek polskiej kultury muzycznej z I połowy XV wieku. „Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej” 2002 nr 4 (163) s. 40–44
- WOLF Johannes, Eine neue Quelle zur mehrstimmigen kirchlichen Praxis des 14. bis 15. Jahrhunderts. W: Festschrift Peter Wagner. Red. Karl Weinmann. Leipzig 1926
- idem: Eine neue Quelle zur Musik des 15. Jahrhunderts. W: Juhlakirja Ilmari Krohn. Helsinki 1927 s. 151–162
- ZWOLIŃSKA Elżbieta, Fragmente mit mehrstimmiger Musik des 15. Jahrhunderts aus dem Zisterzienserkloster in Oliwa, in: Musica Baltica. Danzig und die Musikkultur Europas, Gdańsk 2000 s. 53–60 (wersja pol.: XV-wieczne fragmenty utworów polifonicznych z klasztoru cystersów w Oliwie (Ms PL GdA 2153a), „Przegląd Muzykologiczny” 1 (2001) s. 127–133)
- eadem, „Musica mensuralis” w polskich źródłach muzycznych do 1600 roku, in: Notae musicae artis. Notacja muzyczna w źródłach polskich XI–XVI wieku, red. Elżbieta Witkowska-Zaremba, Kraków 1999 s. 403-486 (wersja ang.: „Musica mensuralis” in Polish Musical Sources up to 1600, in: Notae musicae artis. Musical Notation in Polish Sources. 11th–16th Century, red. Elżbieta Witkowska-Zaremba, Kraków 2001 s. 403–486)
- eadem, Sonum campanarum imitando? Zum Krakauer Motettenrepertoire in der ersten Hälfte des 16. Jahrhunderts, in: Musikgeschichte zwischen Ost- und Westeuropa. Kirchenmusik – geistliche Musik – religiöse Musik. Bericht der Konferenz Chemnitz 28.–30. Oktober 1999 anläßlich des 70. Geburtstages von Klaus Wolfgang Niemöller, red. Helmut Loos, Klaus-Peter Koch, Sinzig 2002 s. 687–694
Data ostatniej aktualizacji: 27 października 2021 r.