logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Wydawnictwa
  • O wydawnictwach IS PAN
  • Sprzedaż i prenumerata
  • Nowości
  • Książki
  • Czasopisma  
    • Biuletyn Historii Sztuki
    • Dagerotyp
    • Konteksty. Polska Sztuka Ludowa
    • Kwartalnik Filmowy
    • Muzyka
    • Pamiętnik Teatralny
  • Wydawnictwa płytowe
  • Publikacje online
Marcin Szelest (wyd./ed.)

Adam Jarzębski, Opera omnia, seria / series II: Concerti e canzoni  i inne kompozycje / Concerti e canzoni and other works, wyd./ ed. by Marcin Szelest, red. / ed. Bartłomiej Gembicki, Barbara Przybyszewska-Jarmińska (= Monumenta Musicae in Polonia, seria / series Opera Omnia), Instytut Sztuki PAN, Warszawa  2021, ss. 331,
ISBN: 978-83-66519-21-3

Cena 140;- zł
Zamów / Order

 

Nowe wydanie wszystkich dzieł muzycznych Adama Jarzębskiego (zm. 1648/49) zawiera edycję krytyczną zbioru utworów instrumentalnych na dwa, trzy i cztery głosy z towarzyszeniem basso continuo, przekazanych w rękopisie noszącym datę 1627, a także dwóch rozwiązań kanonu Jarzębskiego znanego z druku Cribrum musicum Marca Scacchiego oraz jedynego zachowanego głosu Missa Sub Concerto. Utwory te zostały już opublikowane w Monumenta Musicae in Polonia, w ramach tomu Opera omnia kompozytora, przygotowanego przez Wandę Rutkowską (PWM 1989), przy czym ponieważ od 1945 roku XVII-wieczny rękopis przekazujący utwory zespołowe Jarzębskiego uważano za zaginiony, podstawą wydania był sporządzony przed II wojną światową jego odpis. Po odnalezieniu się źródła, w początkach lat 90. XX wieku, przeprowadzone zostały badania, które wykazały, że rękopis zawiera dwie możliwe do wyróżnienia warstwy zapisu o różnym stopniu zależności od nieznanego nam autografu. Nowa edycja Opera omnia  Jarzębskiego po raz pierwszy bierze pod uwagę te ustalenia i prezentuje dwa odrębne warianty tekstu utworów ze zbioru "Concerti e canzoni".

*    *    *

The new edition of the complete works of Adam Jarzębski (d. 1648/49) contains a critical edition of the collection of instrumental works for two, three or four parts accompanied by basso continuo from the manuscript with the date 1627, as well as two resolutions of Jarzębski’s canon known from the print Cribrum musicum by Marco Scacchi and the only extant part from Missa Sub Concerto. These works had already been published in Monumenta Musicae in Polonia, in the volume of the composer’s Opera omnia prepared by Wanda Rutkowska (PWM 1989). From 1945, the seventeenth-century manuscript with Jarzębski’s ensemble works was regarded as missing, and for this reason the edition was based on its copy produced prior to World War II. After the source was rediscovered in the early 1990s, research carried out on it showed that the manuscript contained two distinguishable layers of notation, with differing degrees of dependence on the autograph which remains unknown. The new edition of Jarzębski’s Opera omnia for the first time takes these findings into account and presents separate variants of the text of the works from the collection "Concerti e canzoni".

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

© 2023 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl