logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Wydawnictwa
  • O wydawnictwach IS PAN
  • Sprzedaż i prenumerata
  • Nowości
  • Książki
  • Czasopisma  
    • Biuletyn Historii Sztuki
    • Dagerotyp
    • Konteksty. Polska Sztuka Ludowa
    • Kwartalnik Filmowy
    • Muzyka
    • Pamiętnik Teatralny
  • Wydawnictwa płytowe
  • Publikacje online
Joanna Stacewicz-Podlipska, Ewa Partyga (red.)

Światła na wszystkie strony. Prace ofiarowane Profesor Lidii Kuchtównie, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2019
ISBN 978-83-65630-76-6

Cena: 50 zł

Zamów / Order


Tytuł księgi jubileuszowej prof. Lidii Kuchtówny zaczerpnięto ze wspomnień Jacka Woźniakowskiego. "Drążyć trzeba, wie pan, trzeba drążyć. Jeden temat trzeba drążyć, a wtedy odsłaniają się człowiekowi światła na wszystkie strony" - tak autorowi "Wspomnień szczęściarza" radził Stanisław Pigoń. Idąc za tą radą Woźniakowski zaczął studiować polonistykę, skąd prędko i sprawnie przerzucił solidne mosty łączące literaturoznawstwo z historią sztuki, po to "żeby zostawić otwarte furtki na wszystkie strony, szukając wspólnego mianownika dla różnych języków artystycznych". Podobną ideę zaobserwować można również w metodzie pracy Profesor Lidii Kuchtówny. Jej naukowe trakty żłobią badawczą przestrzeń wyrazistym duktem, "otwierając furtki na wszystkie strony". Każdy temat, któremu poświęca swoją uwagę drąży wytrwale dopóki nie dokona się pełna inwentaryzacja "archeologicznego stanowiska" pozostawianego po sobie przez teatr. Kolejne "stanowiska" opuszcza, gdy, zgodnie z efektownym określeniem Pigonia, rozchodzą się z nich "światła na wszystkie strony", odsłaniając kolejne obszary naukowej eksploracji.

Tom dedykowany Profesor Lidii Kuchtównie jest hołdem dla tego wieloletniego, owocnego i inspirującego wysiłku "rozświetlania" mroków historii teatru. Teksty w nim zamieszczone stanowią zaś dobitny dowód na to jak silnie potrafią wabić światła rozchodzące się z badawczych stanowisk Pani Profesor. Bogatej mapie tych stanowisk, konstruujących gęstą siatkę wzajemnie oświetlających się zagadnień, odpowiada struktura tomu, w ramach której poszczególne części odnoszą się do konkretnych obszarów badań Profesor Kuchtówny, tworząc równocześnie rozmaite konfiguracje znaczeń i "układy sprzężone" pomiędzy wyodrębnionymi grupami. Teksty przyporządkowane zostały do sześciu bloków tematycznych zebranych w oparciu o hasła-klucze. Odsyłają one do poszczególnych miejsc i ludzi będących przedmiotem zainteresowań Pani Profesor, do ważnych dla Niej naukowych obszarów lub konkretnych problemów badawczych, a także metodyki działań, które podejmowała zmierzając ku kompleksowemu opracowaniu danego zagadnienia. Charakter tej misternej mozaiki i niepowtarzalny styl pracy jej Twórczyni znakomicie opisuje Danuta Kuźnicka, której piękny tekst pt. "Lidia Kuchtówna. Pasja i skrupulatność" otwiera tom zapraszając do jego uważnej lektury.

Pierwsza część, zatytułowana "Miejsca teatru: w modernistycznym Krakowie", przenosi Czytelnika w czasoprzestrzeń szczególnie przez Profesor Kuchtównę lubianą i inspirującą wiele Jej naukowych podróży. Część druga, nosząca tytuł "Obrazy teatru: wokół scenografii", odpowiada kolejnemu obszarowi zainteresowań Pani Profesor, który, dzięki swojemu usytuowaniu na styku historii teatru i historii sztuki, oferuje wielorakie, "szerokokątne" perspektywy badawcze. W bloku trzecim zatytułowanym "Surowce teatru: w kręgu przedmiotów teatralnych" znalazły się artykuły partnerujące w dużym stopniu myślom rozwijanym w poprzedniej części, a jednak oświetlające wspólny poniekąd obszar badań z nieco odmiennej perspektywy. Część czwarta to "Sprawczynie teatru: sprawy kobiece, sprawy teatralne". Ten wielogłos w sprawie kobiety, której aktywność w teatrze i dla teatru wciąż nie została w pełni rozpoznana i doceniona, stanowi ukłon w stronę osiągnięć Profesor Kuchtówny także na tym polu. Przedostatnia część tomu jubileuszowego, a więc "Nośniki teatru: między tekstem a mediami", mapuje przestrzeń rozciągającą się pomiędzy dramatem a jego scenicznymi i pozascenicznymi wcieleniami, tropiąc ich "nośne" siły i "teatrogenne" potencjały. Segment ostatni zatytułowany został "Tropy teatru: z warsztatu badacza", a jego tematykę zapowiada niejako przegląd kluczy interpretacyjnych zastosowanych przez kolejnych autorów w artykułach części poprzedniej. Część szósta i ostatnia uzupełnia tę mapę, prezentując kolejne egzemplifikacje rozmaitych badawczych instrumentariów.

Autorami tekstów ofiarowanych Profesor Lidii Kuchtównie są: Maria Prussak, Jan Michalik, Zbigniew Mich, Urszula Makowska, Dorota Jarząbek-Wasyl, Ewa Partyga, Maria Olga Bieńka, Monika Chudzikowska, Anna Wierzbicka, Agnieszka Koecher-Hensel, Łucja Kossakowska, Anna Jędrzejczyk, Diana Poskuta-Włodek, Dominika Łarionow, Wojciech Dudzik, Katarzyna Wodarska-Ogidel, Magdalena Hasiuk, Halina Waszkiel, Emil Orzechowski, Marzena Kuraś, Maria Dworakowska, Grażyna Chmielewska, Magdalena Raszewska, Joanna Krakowska, Dobrochna Ratajczakowa, Anna Kuligowska-Korzeniewska, Eleonora Udalska, Janusz Adam Dziewiątkowski, Lech Sokół, Dariusz Kosiński, Edward Krasiński, Małgorzata Komorowska, Nina Taylor-Terlecka i Agnieszka Marszałek.

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

© 2023 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl