logo
EN EN PL PL Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
Wydawnictwa
  • O wydawnictwach IS PAN
  • Sprzedaż i prenumerata
  • Nowości
  • Książki
  • Czasopisma  
    • Biuletyn Historii Sztuki
    • Dagerotyp
    • Konteksty. Polska Sztuka Ludowa
    • Kwartalnik Filmowy
    • Muzyka
    • Pamiętnik Teatralny
  • Wydawnictwa płytowe
  • Publikacje online
Antonio Chemotti

The Hymnbook of Valentin Triller (Wrocław 1555). Musical Past and Regionalism in Early Modern Silesia, Instytut Sztuki PAN, Warszawa 2020
ISBN 978-83-66519-05-3

Cena: 50,- zł

Zamów
/ Order

W 1555 roku Valentin Triller, luterański pastor w niewielkiej wsi na Dolnym Śląsku, wydał w oficynie Crispina Scharffenberga we Wrocławiu śpiewnik zatytułowany „Ein Schlesich singebüchlein”. Zawiera on osobliwy i wyraźnie retrospektywny repertuar, który jest kluczowym źródłem poznania kultury muzycznej XVI-wiecznego Śląska. W książce omówione są parateksty, zawartość i historia recepcji śpiewnika oraz okoliczności polityczne, religijne i muzyczne, które skłoniły Trillera do skompilowania zbioru. Analiza wybranych utworów wielogłosowych służy wyjaśnieniu przyczyn długiego trwania „archaicznego” repertuaru (zjawiska znanego również z innych regionów Europy Środkowej), ukazaniu ich obiegu ponad granicami i konfesjami oraz roli w kształtowaniu tożsamości religijnej i regionalnej. Publikacja powstała w ramach projektu HERA „Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe” (www.soundme.eu).

In 1555, Valentin Triller, the Lutheran pastor of a small village in Lower Silesia, published a hymnbook entitled Ein Schlesich [sic] singebüchlein, printed at the workshop of Crispin Scharffenberg in Wrocław. The hymnbook contains a peculiar and markedly retrospective repertory, and it is a fundamental source for understanding sixteenth-century Silesian musical culture. The present book discusses the hymnbook’s paratexts, contents, and reception history, revealing the political, religious, and musical instances that prompted Valentin Triller’s editorial endeavour. Analysis of selected polyphonic hymns serves to address the reasons behind the survival of ‘archaic’ repertories (a phenomenon also found in other central European regions), their circulation across borders and confessions, and their role in shaping religious and regional identities. The publication of the book has received funding through the HERA project “Sound Memories: The Musical Past in Late-Medieval and Early-Modern Europe” (www.soundme.eu).
 

wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

© 2023 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl