Drugi tom z serii „Ikonografia muzyczna. Studia i materiały” kontynuuje tematykę publikacji Z badań nad ikonografią muzyczną do 1800 roku. Źródła – problemy – interpretacje (2012) w odniesieniu do sztuki ostatnich dwóch stuleci. W pierwszej części „Muzyka/sztuki wizualne – źródła” znalazły się interpretacje źródeł ikonograficznych o widocznej treści muzycznej, natomiast w drugiej – „Muzyka/sztuki wizualne – relacje” dominuje refleksja nad dziełami bez jednoznacznych odniesień muzycznych, które mogą być jednak z muzyką powiązane, oraz problemami takimi jak synestezja, wizualizacja programu muzycznego i procesu twórczego, malarskie transpozycje tematów melodycznych i rytmicznych, wzajemne związki i inspiracje pomiędzy malarzy z muzykami. Nowe idee i ujęcia metodologiczne, widoczne zwłaszcza w artykułach poświęconych sztuce współczesnej, odzwierciedlają przemiany, jakim podlega nie tylko ikonografia muzyczna, lecz również wszystkie dyscypliny nauk o sztuce: wyjście poza samą analizę dzieła, rozszerzenie pola badawczego i otwarcie się na obszary wcześniej marginalizowane
Muzyka w sztukach wizualnych XIX–XXI wieku [Music in the Visual Arts of the 19th–21st Centuries]
Spis treści [Contents]
Część 1. Muzyka/sztuki wizualne – źródła [Part 1. Music/Visual Arts – Sources]
- Urszula Makowska, Ostatnie akordy. Tematy muzyczne na dawnej pocztówce [The Last Chords.Musical Themes and Imagery in Vintage Postcards]
- Małgorzata Biłozór-Salwa, „Paryż muzyczny” w XIX-wiecznej ilustracji [“Paris Musique” in Mid-nineteenth Century Prints and Illustrated Books]
- Joanna Gul, Ikonografia muzyczna wystaw rzemiosła i przemysłu [The Musical Iconography of Industrial Exhibitions]
- Tomasz Nowak, Ikonografia polska z czasów zaborów we współczesnych badaniach nad tańcem ludowym i jego kontekstem społecznym [Iconography in Partitioned Poland in the Current Research on Folk Dance and Its Social Context]
- Zbigniew Przerembski, Sceny muzyczne w miniaturach Kajetana Wawrzyńca Kielisińskiego [Music Scenes in the Miniatures of Kajetan Wawrzyniec Kielisiński]
- Jakub Puchalski, W niewoli konwencji. O ikonografii chopinowskiej [Imprisoned by Conventions. On Chopin`s Iconography]
- Agnieszka Topolska, Sztuka i Naród − historia pomnika Stanisława Moniuszki w Katowicach [Art and the Nation – the Story of the Moniuszko Monument in Katowice]
- Kamila Kłudkiewicz, Obraz Muzyka Luciena Simona – przykład alegorii muzyki w malarstwie francuskim końca XIX wieku [The Painting Music by Lucien Simon – an Example of the Allegory of Music in French Painting at the End of the 19th century]
- Krzysztof Rottermund, Partytura Fausta Antoniego Radziwiłła z 1835 roku jako przykład kunsztu edytorskiego i plastycznego [The 1835 Score of Faust by Antoni Radziwiłł as an Example of Editorial and Visual Art]
- Michał Myśliński, Partytura „Śpiewającej Żaby”, czyli co można było usłyszeć nad Rudawą [The Melody of “The Singing Frog”]
- Marta Leśniakowska, Muzykolog w muzeum [A Musicologist in a Museum]
- Maciej Henryk Zdanowicz , Muzyka w sztukach wizualnych − koncepcje i rozwiązania na przykładzie polskiej sztuki XX wieku [Music in the Visual Arts – Concepts and Solutions in Examples of Polish Art. in the 20th Century]
- Jacek Szerszenowicz, Etiudy transmedialne w szkicach pedagogicznych Paula Klee [The Pedagogical Sketchbook of Paul Klee: Studies in Transmedialisation]
- Jolanta Guzy-Pasiak, Arnold Schönberg – kompozytor, malarz [Arnold Schoenberg – Composer, Painter]
- Malwina Domagała, Dźwięk zapisany na płaszczyźnie płótna. Fenomen muzyki w twórczości Wilhelma Sasnala [The Sound Recorded on the Surface of the Canvas. The Phenomenon of Music in the Works by Wilhelm Sasnal]
- Marcin Bogucki, Ikonografia muzyczna jako element „partytury” teatralnej na przykładzie Staatstheater Mauricio Kagla [Music Iconography as an Element of Theatrical “Score”: The Case of Mauricio Kagel’s Staatstheater]
- Aleksandra Sumorok, Słyszenie socrealistycznej architektury? Kilka uwag o audiosferze miasta i budynku [Hearing the Socialist Realist Architecture?]