dr hab. Ewa Dahlig-Turek, prof. IS PAN
Dyrektor Instytutu Sztuki PAN
Telefon: +48 (22) 50 48 218
E-mail: ewa.dahlig-turek@ispan.pl
- 1977-82 studia w Instytucie Muzykologii na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Warszawskiego (dyplom z wyróżnieniem na podstawie pracy Z zagadnień ludowej gry skrzypcowej (na przykładzie regionu kieleckiego), napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Anny Czekanowskiej-Kuklińskiej.
- od 1982 w Instytucie Sztuki PAN, Zakład Historii Muzyki;
- 1990 doktorat na podstawie rozprawy Ludowe instrumenty skrzypcowe na ziemiach polskich, przygotowanej pod kierunkiem prof. dr hab. Ludwika Bielawskiego;
- 1992-93 kontrakt na Universität Gesamthochschule Essen (Fachbereich Musikerziehung), w zakresie komputerowych baz danych muzyki ludowej;
- 1996 miesięczne stypendium British Academy na badania nad muzyką folkową regionu Northumberland;
- 1999-2001 grant KBN „Mazurek w polskiej i europejskiej tradycji muzycznej”;
- 2003-2007 Zastępca Dyrektora ds. Ogólnych;
- 2004/2005 Podyplomowe Studium Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie (dyplom z oceną celującą na podstawie pracy Zarządzanie instytutem humanistycznym a założenia polityki naukowej, naukowo-technicznej i innowacyjnej państwa, przygotowanej pod kierunkiem ówczesnego prorektora SGH, prof. dr. hab. Marcina Nowakowskiego);
- od 2005 wiceprezes Polskiego Stowarzyszenia Menedżerów Nauki;
- od 2007 Zastępca Dyrektora ds. Naukowych.
- Członek International Council for Traditional Music i European Seminar in Ethno-musicology.
- Recenzent wniosków grantowych w Australian Research Council (expert assessor of international standing od 1997) i Israel Science Foundation (od 2001).
Zakres badań
- Zagadnienia ludowej kultury muzycznej w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem instrumentarium ludowego oraz problemów rytmiki
- Komputerowa analiza rytmu
- „Tańce polskie” w Skandynawii
Wybór publikacji
Książki
- Ludowa gra skrzypcowa w Kieleckiem, Kraków 1990, ss. 130
- Ludowe instrumenty skrzypcowe w Polsce, Warszawa 2001, ss. 220
- (współaut. Bjørn Aksdal, Dan Lundberg, Rebecca Sager) Glossing over rhythmic style and musical identity, Stockholm 2005, ss. 60
- „Rytmy polskie” w muzyce XVI-XIX wieku. Studium morfologiczne, Warszawa 2006, ss. 476
- (współaut. Maria Pomianowska) Polskie fidele kolanowe. (Re)Konstrukcja. W serii: Teka lubelska t. 4. Lublin 2014, ss. 174 + płyta CD.
Artykuły
- Ludowe nazewnictwo części skrzypiec, „Muzyka” 1983, nr 4, 117-134
- Intercultural aspects of violin playing in Poland, "Studia Instrumentorum Musicae Popularis", 8, 1985, s. 112-117
- Problem synkretyzmu w muzycznych i tanecznych zachowaniach wykonawców ludowych w Polsce, „Muzyka” 1985, nr 3-4, s. 43-56
- W sprawie suki biłgorajskiej, „Muzyka” 1986, nr 2, s. 91-93
- Nowe polskie źródło do archeologii muzycznej, „Notatki Płockie” 1987, nr 1, s. 3-6
- Ludowe formy skrzypiec w polskich kolekcjach muzealnych, „Biuletyn Kwartalny Radomskiego Towarzystwa Naukowego” 1987, nr 24 (1-2), s. 131-156
- Chordofon płocki: Przyczynek do historii instrumentów smyczkowych na ziemiach polskich, „Muzyka” 1988, nr 3, s. 35-52
- Ludowe chordofony smyczkowe w dawnej Polsce, „Poradnik Muzyczny” 1988, nr 6, s. 15 17
- The historical development of norms in the fiddle's construction in Poland, "Studia Instrumentorum Musicae Popularis", 9, 1989, s. 34-40
- Music and dance activities in Polish folk tradition: The problem of syncretism, [w:] Dance Studiest. 14, red. R. Lange. Jersey 1990, s. 37-46
- Z dziejów ludowych chordofonów smyczkowych na ziemiach polskich, [w:] Instrumenty muzyczne w polskiej kulturze ludowej, red. L. Bielawski i in. Łódź 1990, s. 21-28
- Traditional musical instruments and tourism: The case of złóbcoki, "Musikethnologische Sammelbände", 12, Tutzing 1991, s. 83-88.
- Folk musical ensembles in central Poland and their music, [w:] Studia Instrumentorum Musicae Popularis 1992, nr 10, s. 56-60
- Monophonie, heterophonie et poly(?)phonie dans le jeu du violon traditionnel en Pologne, [w:] "Cahiers de Musiques Traditionnelles", 6, 1993, s. 45-53
- Z zastosowań komputerów w organologii. Klasyfikacja złóbcoków, „Muzyka” 1993, nr 3-4, s. 105-118
- (współaut. Helmut Schaffrath) Komputerowa symulacja melodii ludowych. Eksperyment, „Muzyka” 1993, nr 3-4, s. 73-90.
- [recenzja] Computer in der Musik, red. Helmut Schaffrath, Stuttgart 1991 „Muzyka“ 1993, nr 3-4, s. 172-174
- [recenzja] Julijan Strajnar: Citira. La musica strumentale in val di Resia. Instrumentalna glasba v Reziji. Udine-Triest 1988, „Muzyka” 1993, nr 3-4, s. 174-176
- Z badań nad rytmiką polskich tańców ludowych: mazurek, kujawiak, chodzony a “Mazurki” Chopina, „Muzyka” 1994, nr 3, s. 105-130
- A Sixteenth-Century Polish Folk Fiddle from Płock, “The Galpin Society Journal” 1994, nr 47, s. 111-122
- Człowiek-instrument-muzyka i poziomy czasu, „Muzyka” 1997, nr 2, s. 43-56
- (współaut. Helmut Schaffrath) Judgments of Human and Machine Authorship in Real and Artificial Folksongs, "Computing in Musicology", 11, Melodic Similarity. Concepts, Procedures, and Applications, red. Walter B. Hewlett, Eleanor Selfridge-Field. Cambridge, London 1998, s. 211-219
- Folk Music Revival in Poland and Northumberland, "East European Meetings in Ethnomusicology", 5, red. Marin Marian-Bălaşa, Bucharest 1998, s. 45-50
- A (Not Only) European Folksong Database (prezentacja multimedialna) http://www.cs.uu.nl/events/dech1999/abs/dahlig-t.htm
- Z zagadnień komputerowej archiwizacji i analizy melodii ludowych, „Muzyka” 1999, nr 3-4, s. 101-114
- Poland, [w:] The Garland Encyclopedia of World Music, vol. 8 Europe, red. Timothy Rice, New York, s. 701-715
- Jadwiga i Marian Sobiescy, [w:] Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 1949-1999, red. Edward Krasiński, Warszawa 2000, s. 317-320
- Możliwości muzycznych baz danych w Instytucie Sztuki PAN, [w:] Muzykologia u progu trzeciego tysiąclecia. Teoria i praktyka, red. L. Bielawski, J. Katarzyna Dadak-Kozicka, Agnieszka Leszczyńska, Warszawa 2000, s. 243-253
- On Polish Folkdances and the Finnish Polska, „Etnomusicologian vuosikirja” 2000, nr 12, s. 148-156
- EsAC. An Integrated System of Encoding, Analysing and Procesing of One-part Melodies, [w:] Musik und Neue Technologie, Band 3, Musik im virtuellen Raum, red. Bernd Enders und Joachim Stange-Elbe, Osnabrück 2000, s. 427-433
- Muzyka ludowa, muzyka narodowa, [w:] Studia dedykowane profesorowi Mieczysławowi Tomaszewskiemu w osiemdziesięciolecie urodzin, red. Małgorzata Janicka-Słysz, Teresa Malecka, Krzysztof Szwajgier, Kraków 2001, s. 589-598
- Indeks systematyczny melodii, [w:] Warmia i Mazury, cz. V Pieśni religijne i popularne (274 str.), seria "Polska Pieśń i Muzyka Ludowa – Źródła i Materiały", t. 3, red. Ludwik Bielawski, Warszawa 2002, s. 183-242
- Indeks incipitów melodii, [w:] Warmia i Mazury, cz. V Pieśni religijne i popularne (274 str.), seria "Polska Pieśń i Muzyka Ludowa – Źródła i Materiały", t. 3, red. Ludwik Bielawski, Warszawa 2002, s. 243-252
- On the history of the polska, [w:] The Polish Dance in Scandinavia and Poland. Ethnomusicological Studies, red. Märta Ramsten, “Skrifter utgivna av Svenskt visarkiv” 17, Stockholm 2003, s. 11-25
- Rhythms of Swedish polskas and their relation to Polish Folk Dances, [w:] The Polish Dance in Scandinavia and Poland. Ethnomusicological Studies, red. Märta Ramsten . “Skrifter utgivna av Svenskt visarkiv” 17, Stockholm 2003, s. 155-164
- Rytmy polskie w szwedzkich tańcach polska, „Muzyka” 2003, nr 3, s. 49-63
- Origins of Polish Rythms, “Academia: The Magazine of the Polish Academy of Sciences” 2004 nr 1, s. 26-27
- Tańce polskie w Skandynawii, „Forum muzykologiczne” 1, Polskość i europejskość w muzyce, Warszawa 2004, s. 122-129
- Rhythmic structures in Polish instrumental folk dance tunes, W serii: "Studia Instrumentorum Musicae Popularis", 12, Leipzig 2004, s. 133-141
- From National Heritage to National Heritage. Sound Archive of the Institute of Arts in Warsaw, [w:] Jahrbuch des Österreichischen Volksliedwerkes Band 53/54, Wien 2004/2005, s. 162-169
- Poland in the musical context of the Baltic Countries, [w:] Traditional music and research in the Baltic area. New approaches in ethnomusicology, red. Rimantas Astrauskas, Vilnius 2005, s. 77-83
- Morfologia “rytmów polskich w XVI-XVII wieku, „Muzyka” 2006, nr 1, s. 181-205
- Archiwum muzyczne XXI wieku. Europejski projekt DISMARC, [w:] Fonoteka wczoraj, dziś i jutro, Warszawa 2008, 129-135
- Folk Music Archiving And European Projects: The Polish Case, "Muzyka” 2009, nr 1, 79-89
- Polskie instrumentarium ludowe za czasów Fryderyka Chopina, [w:] Zakochany Chopin. Inspiracje mazowieckie. Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie, Warszawa 2009, 10-22
- Studying Rhythm Morphology, “Lietuvos muzikologija” (Lithuanian Musicology) 2009 X (MMIX), 127-137
- From Jan of Lublin to Chopin’s Mazurkas. A brief history of ‘Polish rhythms’, [w:] The Sources of Chopin’s Creative Style: Inspirations and Contexts, red. A. Szklener, Warszawa 2010,17-49
- Between Ethnomusicology and History of Music: Tracing Polish Musical Idiom in the Sources from the 16th to the 19th Century, [w:] Susanne Ziegler (red.), Historical Sources and Source Criticism. Proceedings from the 17th International Conference of the ICTM Study Group on Historical Sources of Traditional Music in Stockholm, Sweden May 21–25, 2008, Svenskt visarkiv, Stockholm 2010, 85-100
- Chopin and Polish FOLK, [w:] Interdisciplinary Studies in Musicology 9, 2011, 343-355
- ‘Skrzypce’ z okolic Mielca. Przyczynek do historii ludowych instrumentów kolanowych w Polsce, "Biuletyn Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej", 2012 nr 2, 9-20
- New Tradition, [w:] Pal Richter (red.), Musical Traditions. Discovery, Inquiry, Interpretation, and Application, Budapeszt 2012, 311-321
- Kolbergowie północy. Nulla dies sine polska, „Muzyka” 2014/3, 21-33
- Music Information Retrieval we współczesnych badaniach nad muzyką ludową, „Muzyka” 2014/3, 167-174
- Etnomuzykologia polska w kontekście międzynarodowym, [w:] Weronika Grozdew (red.), Raport o stanie tradycyjnej kultury muzycznej, Warszawa 2014 IMiT, s. 243-248
- Knee-Fiddles in Poland: Multidimensional Bridging of Paradigms, [w:] Zuzana Jurková and David Verbuč (eds.), Crossing Bridges: Music, Intergenerational Transmission and Transformation, Charles University Prague, Faculty of Humanities, 2016, http://www.etnomuzikologie.eu/index.php/publikace
- Polish Rhythms in Scandinavian Folk Dances, [w:] Kamila Stępień-Kutera (ed.) Between National Identity And A Community Of Cultures, The Fryderyk Chopin Institute, Warsaw 2016, 10 ss.