Zakład Muzykologii, Pracownia Etnomuzykologii / Department of Musicology, Ethnomusicology Laboratory
Polska Pieśń i Muzyka Ludowa / Polish Folk Song and Music
tel.: +48 (22) 50 48 289
e-mail: barbara.sniezek@ispan.pl
academia.edu
Nota biograficzna | Biographical note | |
Muzykolog, absolwentka Instytutu Muzykologii UW (2012, praca magisterska „Nabożeństwo Gorzkich Żalów w archidiecezji przemyskiej. Studium etnomuzykologiczne” pod kier. prof. Piotra Dahliga, wyróżnienie w Konkursie im. Zofii Lissy). Od 2020 doktorantka w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych UW. Od 2018 w Pracowni Etnomuzykologii w Zakładzie Muzykologii Instytutu Sztuki PAN. W l. 2013–2017 w Dziale ds. Nauki i Wydawnictw Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina. Od 2010 współpracuje ze Zbiorami Fonograficznymi IS PAN w zakresie digitalizacji i opracowania nagrań archiwalnych. Ukończyła Podyplomowe Studia Menedżerów Kultury w Szkole Głównej Handlowej (2013), kurs DTP/PrePress (2016) i kurs korekty wydawniczej (2017) Polskiego Towarzystwa Wydawców Książek. Jest skarbnikiem Stowarzyszenia Polskie Seminarium Etnomuzykologiczne (od 2018, jako członek od 2012). | An employee of the Ethnomusicology Laboratory at the Institute of Art of the Polish Academy of Sciences. She collaborates on the release of the series ‘Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Studia i materiały’ [Polish Folk Song and Music. Sources and Materials]. Her interests revolve around contemporary church music in Poland and traditional religious music. She just began her PhD about music during pilgrimages from Warsaw to Jasna Góra in the 21st century in terms of ritual, tradition and changes. |
Zainteresowania badawcze / Research interests
- muzyka pielgrzymów z Warszawy na Jasną Górę / Music of pilgrims from Warsaw to Jasna Góra
- muzyka kościelna po Soborze Watykańskim II / Church music after the Vaticanum II
- muzyka religijna w przestrzeni publicznej / Religious music in public space
Artykuły / Articles
- Pątnicze krajobrazy dźwiękowe w świetle wybranych relacji dotyczących pielgrzymek na Jasną Górę w XIX wieku, w: Pejzaże dźwiękowe i muzyczne wsi polskiej, red. Krystyna Weiher-Sitkiewicz, Anna Ratajczak-Krajka, Muzeum Narodowe w Gdańsku, s. 15-29.
- Piosenka religijna na festiwalu Sacrosong w latach 1969-1978, Muzyka 2021, nr 2, s. 162-176.
- Musical aspects of Władysław Reymont's pilgrimage to Jasna Góra, w: From Religious Pilgrimages to Secular Tourism: an Interdisciplinary Approach, red. Anna Hamling, London Centre of Interdisciplinary Research, Londyn 2020, s. 63-83.
- Bibliografia chopinowska 2006–2009, „Rocznik Chopinowski” 2019, nr 27, s. 297–312.
- Muzyczne aspekty pielgrzymki Władysława Reymonta na Jasną Górę, „Muzyka” 2019, nr 2, s. 89–102.
- Helena i Wiktor Gołębiowie – twórcy Zespołu Pieśni i Tańca „Familia” w Rudołowicach, „Etnomuzykologia Polska” 2018, nr 3, s. 56–63..
- Frédéric Chopin: Trois fugues de Luigi Cherubini mises en partition de piano. Fac-similé et transcription présentés par Jean-Jacques Eigeldinger (recenzja), „Muzyka” 2018, nr 4, s. 132–135.
- Bibliografia chopinowska 2002–2005, „Rocznik Chopinowski” 2018, nr 26, s. 219–251.
- Flash time: How is tempo rubato performed? Timing and intensity of sounds from measures 51–53 of Fryderyk Chopin’s Nocturne in D flat major, Op. 27, No. 2, as recorded by pianists from various time periods, praca zbiorowa, w: Chopin 1810–2010. Ideas – Interpretations – Influence, t. 2, Warszawa 2017, s. 27–48.
- Nabożeństwo Gorzkich Żalów w opiniach mieszkańców archidiecezji przemyskiej, „Etnomuzykologia Polska” 2016, nr 1, s. 109–116.
- „Przede wszystkim ja drużbowoł po weselach”. Stanisław Oważany jako twórca Zespołu Pieśni i Tańca z Przedmieścia Dubieckiego (1964–1975), w: Katalog. II Festiwal żywej muzyki na strun dwanaście i trzy smyki 2015, Kolbuszowa 2015, s. 32–37.
- Z badań nad nabożeństwem Gorzkich Żalów w archidiecezji przemyskiej, „Zeszyty Koła Naukowego Etnomuzykologii Uniwersytetu Warszawskiego”, t. 2, red. B. Śnieżek i inni, Warszawa 2012, s. 31–41.
Udział w pracach badawczych i dokumentacyjnych / Research work
- 2018– Instytut Sztuki PAN, „Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i Materiały. Podlasie, Kurpie. Kontynuacja”, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki
- 2012–2017 Instytut Sztuki PAN, „Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Źródła i Materiały. Podlasie”, Narodowy Program Rozwoju Humanistyki
- 2015 Instytut Sztuki PAN, „Polska muzyka ludowa – dziedzictwo fonograficzne. Stan aktualny, zachowanie, udostępnianie. Etap I”, Program MKiDN „Dziedzictwo Kulturowe” (priorytet: Kultura ludowa i tradycyjna)
- 2015 Instytut Muzyki i Tańca, „Tradycyjna kultura muzyczna – katalog polskich wydawnictw książkowych i multimedialnych opublikowanych w ostatnim ćwierćwieczu”, Muzyczne Białe Plamy
- 2014 Muzeum Etnograficzne im. F. Kotuli w Rzeszowie, „Muzyczny folklor Podkarpacia – badania terenowe”, Program „Kolberg 2014 – Promesa”,
- 2014 Instytut Sztuki PAN, „Gdyby Kolberg miał fonograf…”, Program „Kolberg 2014 – Promesa”
- 2012–2014 Instytut Sztuki PAN, „Opracowanie naukowe i udostępnienie do badań najstarszych nagrań polskiej muzyki tradycyjnej”
Udział w pracach redakcyjnych / Editing work
- Józef Hofmann, O grze na fortepianie, tłum. Sylwia Zabieglińska, red. Barbara Śnieżek (do druku).
- Podlasie V. Muzyka instrumentalna i taniec, Polska Pieśń i Muzyka Ludowa. Studia i Materiały, red. Ludwik Bielawski, Weronika Grozdew-Kołacińska, Warszawa 2021.
- Magdalena Dziadek, O polskich biografach Chopina w XIX wieku, red. Barbara Śnieżek, Warszawa 2019.
- Schubert I, tłum. Andrzej Lam, Warszawa 2019.
- Mieczysław Tomaszewski, Kompozytorzy polscy o Fryderyku Chopinie. Antologia, Warszawa 2017.
- Chopin and his Critics (1918–1939). An Anthology, red. Irena Poniatowska, Warszawa 2017.
- Halina Goldberg, O muzyce w Warszawie Chopina, Warszawa 2016.
- 12. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa 2016 (z ziemi włoskiej do Polski: od Mozarta do Belliniego), Warszawa 2016.
- Irena Poniatowska, Ewa Talma-Davous, Wystawa powszechna w Paryżu 1900. Autografy kompozytorów polskich, Warszawa 2016.
- Chopin w krytyce muzycznej (1918–1939). Antologia, red. Irena Poniatowska, Warszawa 2015.
- Fryderyk Chopin, Mazurek dla Szymanowskiej, Polonezy op. 40, Polonez op. 53, Walc op. 64 nr 2, Dzieła Chopina. Wydanie Faksymilowe, red. Zofia Chechlińska, Warszawa 2015.
- XVII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, Warszawa, 1–23 października 2015, Warszawa 2015.
- 11. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa 2015 (od Chopina do Skriabina), Warszawa 2015.
- Mieczysław Tomaszewski, Fryderyk Chopin. Życie twórcy (leksykon multimedialny), Warszawa 2014.
- Irena Poniatowska, Faktura fortepianowa Beethovena. Aneks: Beethoven – Chopin, Warszawa 2013.
- Jan Ekier – Artysta stulecia – w darze Chopinowi, red. Irena Poniatowska, Warszawa 2013.
- 9. Międzynarodowy Festiwal Muzyczny Chopin i jego Europa 2013 (od Chopina do Lutosławskiego), Warszawa 2013.
Ponadto / Furthermore
- audycje radiowe: Geneza Gorzkich Żali, Program II Polskiego Radia, data emisji: 18.03.2019.
- teksty popularyzatorskie: Polska tańcząca (recenzja festiwalu), „Ruch Muzyczny” 2018, nr 5; Lament serdeczny (recenzja płyty), „Ruch Muzyczny” 2019, nr 4; Radykalne połączenia (recenzja festiwalu), Ruch Muzyczny 2020, nr 21.