Zakład Muzykologii
Pracownia Historii Muzyki
Monumenta Musicae in Polonia
Telefon: +48 (22) 50 48 231
E-mail: jakub.chachulski@ispan.pl
Jakub Chachulski, adiunkt w Zakładzie Muzykologii IS PAN, członek zespołu redakcyjnego Monumenta Musicae in Polonia. Wykształcony jako muzyk wykonawca, absolwent Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Magdaleny Czajki (2011), doktoryzował się tamże w roku 2015 na podstawie pracy Transkrypcja jako pełnoprawna forma konkretyzacji wykonawczej barokowego dzieła muzycznego: przypadek organowego wykonania klawesynowych Toccat BWV 910-916 Jana Sebastiana Bacha. Studiował także filozofię na Uniwersytecie Warszawskim. Autor tekstów z zakresu estetyki muzycznej i filozofii muzyki, prowadził zajęcia dydaktyczne na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Od 2016 roku (od 2018 jako członek zespołu) uczestniczy w zadaniach wydawnictwa Monumenta Musicae in Polonia, zajmując się w pierwszym rzędzie twórczością operową Józefa Elsnera.
Zainteresowania badawcze / Research interests
-
Józef Elsner
-
polski teatr operowy od lat stanisławowskich do połowy XIX wieku / Polish opera theatre from the Stanislavian Age to middle XIX-century
-
estetyka muzyczna i filozofia muzyki XVIII-XX wieku / Aesthetics and philosophy of music from 18th to 20th century
Książki autorskie:
- Józef Elsner. Katalog tematyczny utworów / A Thematic Catalogue of the Works, część /part II: Utwory świeckie/ Secular Music, przyg. / prepared by Jakub Chachulski, Monumenta Musicae in Polonia, seria / series E: Opera selecta, red. / ed. Barbara Przybyszewska-Jarmińska, język polski i angielski, Warszawa 2019 (wyd. 2020) Instytut Sztuki PAN
- Między poprawnością historyczną a interpretacją. Fortepianowe wykonania utworów J. S. Bacha a założenia Historically Informed Performance – studium wybranych nagrań Wolfganga Rübsama, Lublin 2012
Przekład i redakcja:
- Charles Burney, Obecny stan muzyki we Francji i Italii, Warszawa 2017 (=Charles Burney. Dzienniki podróży muzycznych 1)
- Charles Burney, Obecny stan muzyki w Niemczech, Niderlandach i Zjednoczonych Prowincjach, Warszawa 2018 (=Charles Burney. Dzienniki podróży muzycznych 2)
Artykuły:
- „Genologia i polityka. Swoistość Cudu, czyli krakowiaków i górali w horyzoncie gatunków operowych końca XVIII stulecia”, Muzyka, 66(2021) nr 3, s.117-147.
- „Autograf Jana Stefaniego i nowa edycja muzyczna Krakowiaków i Górali: Raz jeszcze o sytuacji tekstologicznej opery”, Pamiętnik Teatralny, 70 (2021) nr 2, s. 75-90.
- „Tiolemo su’el fagoto i piosneczki Wojciecha Bogusławskiego. O weneckim pierwowzorze warszawskiej Wenecjanki”, Muzyka 66 (2021) nr 1, s. 105-125.
- „Echo w lesie Józefa Elsnera i Wojciecha Pękalskiego – późny pogłos włoskiego intermezza na warszawskiej scenie narodowej?” Muzyka 65 (2020) nr 2, s. 105-145.
- „Heroiczne – komiczne – sentymentalne. Muzyczny obraz Amazonek w najstarszej zachowanej operze Józefa Elsnera i Wojciecha Bogusławskiego”, Studia Chopinowskie 2/2019 (4), ss. 7-29,
- „Słowik Kanta, słowik Andersena i mimesis Adorna. Esej śladem XVIII- i XIX-wiecznej prehistorii kilku wątków „Teorii Estetycznej”, Kultura i Wartości 29 (2020), s. 59-88,
- „Opera komiczna – komedioopera – melodramat. O gatunkach muzyki scenicznej w twórczości Józefa Elsnera”. W: Długi wiek XIX w muzyce: pytania - problemy - interpretacje, red. E. Bogula, E. Chamczyk. M. Sułek i G. Zieziula, Warszawa 2020, ss. 13-38
- „Fragment zaginionego singspielu Józefa Elsnera”, Muzyka 64(2019) nr 3, s. 99-109.
- „Zły smak i gminna przesada”. Kilka uwag o muzyczno-dramatycznej konstrukcji opery Sułtan Wampum Józefa Elsnera na tle oryginalnego libretta Augusta von Kotzebuego”, Muzyka 64 (2019) nr 4.
- „Historically Informed Performance' a pytanie o historyzm w muzyce, Sztuka i Filozofia 44(2014), s. 66-86,
- „Muzyka jako tekst – ujęcie Carla Dahlhausa i jego implikacje dla estetycznego statusu wykonania dzieła muzycznego". W: Muzyka i filozofia, red. Krzysztof Lipka, Warszawa 2017, s. 85-102
- „Pomiędzy partyturą a wykonaniem. O kłopotach z tożsamością dzieła muzycznego raz jeszcze, Sztuka i Filozofia 40(2012), s. 26-42,
- „Retoryczność muzyki i retoryka muzyczna. Dźwiękowa oracja jako postulat estetyczny i rzeczywistość historyczna". W: Tradycje retoryczne w kulturze oświecenia i romantyzmu, red. A. Seweryn, M. J. Gondek, Lublin 2016, s. 297-309
- „O osobliwym przypadku retoryki muzycznej w Toccacie c-moll BWV 911 J.S. Bacha". W: Północnoniemiecka szkoła organowa oraz Johann Sebastian Bach, red. K. Lukas, Katowice 2017
- „Toccaty BWV 910-916 Jana Sebastiana Bacha jako kontynuacja północnoniemieckiej tradycji toccaty – rozwój czy schyłek?". W: Północnoniemiecka szkoła organowa oraz Johann Sebastian Bach, red. K. Lukas, Katowice 2017
Artykuły recenzyjne:
- Jan Stefani, Wojciech Bogusławski, Cud mniemany, czyli Krakowiacy i górale / The Supposed Miracle or Cracovians and highlanders, wyd. Adam Tomasz Kukla, Kraków 2019. „Muzyka” 66 (2021) 2, s. 188-193.
Prace redakcyjne:
- Marcin Józef Żebrowski, Utwory na zespoły instrumentalne / Compositions for Instrumental Ensembles, wyd. / ed. by Remigiusz Pośpiech, red. / ed. Jakub Chachulski, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 2019.
- Józef Elsner (libretto Ludwik Adam Dmuszewski), Król Łokietek, czyli Wiśliczanki, wydał / ed. by Grzegorz Zieziula, redakcja / eds. Jakub Chachulski, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Warszawa, Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk 2019.
Artykuły popularnonaukowe:
Dwa cykle szkiców opublikowane w serii Silva Rerum na stronie internetowej Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie w latach 2017-2018 :
- Spotkanie w Monachium: muzykalny książę Sapieha i diariusz księżnej Sapieżyny,
- Muzykalne duchy w Pałacu Kazimierzowskim, czyli warszawski epizod Františka Bendy,
- Wiedeń: książę Poniatowski, nuncjusz Visconti i sonet dla Stanisława Augusta
Szkice o poszczególnych operach Józefa Elsnera na portalu Dziedzictwo Muzyki Polskiej