Zakład Muzykologii
Katalog Źródeł Muzycznych w Polsce
tel. (+48 22) 50 48 238
Muzykolog, absolwentka Instytutu Muzykologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II (2006) oraz Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (2011). W latach 2006-2010 odbyła studia doktoranckie przy Katedrze Historii i Teorii Muzyki Średniowiecza w IM KUL, gdzie pod kierunkiem ks. prof. Roberta Bernagiewicza przygotowała dysertację pt. „Ornamentacyjne znaczenie elementu oriscus w neumie pressus maior. Przyczynek do estetyki chorału gregoriańskiego” na podstawie której w 2013 r. uzyskała stopień doktora nauk humanistycznych.
W roku 2015 rozpoczęła współpracę z polską sekcją międzynarodowej bazy CANTUS (Plainchant Sources in Poland – Cantus Planus in Polonia) przygotowując indeksy polskich średniowiecznych ksiąg chorałowych. Od 2016 r. współpracowała z Instytutem Sztuki PAN, od roku 2018 jest adiunktem w Zakładzie Muzykologii IS PAN i prowadzącą polską sekcję bazy CANTUS. W 2018 r. została członkiem zespołu badawczego Manuscripta.pl przy Instytucie Historii Nauki PAN, a od roku 2017 jest także wykładowcą chorału gregoriańskiego na Wydziale Fortepianu, Klawesynu i Organów Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.
W latach 2011-2018 prowadziła Zespół Wokalny przy Liceum Ogólnokształcącym Niepublicznym Kolegium św. St. Kostki Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców.
Zakres badań
- Paleografia muzyczna
- Źródłoznawstwo i kodykologia
- Liturgia i śpiew Kościoła Zachodniego
- Historia muzyki średniowiecznej w Europie
Wybrane publikacje
- Adaptacja kantylacji łacińskiej w Imšale Rymskim dla dyjacèzij na Belarusi, „Additamenta Musicologica Lublinensia”, 3: 2007, s. 125-168
- Z historii kształtowania się mszału białoruskiego Imšal Rymski dla dyjacèzij na Belarusi, [w:] Cantare amantis est, red. ks. Wiesław Hudek, ks. Piotr Wiśniewski, Lublin 2015.
- Z zagadnień ornamentacji w kompozycjach gregoriańskich. Znaczenie elementu oriscus w kontekście neumy pressus maior, „Liturgia sacra” 23:2017, nr 1, s. 203-228
- O notacjach muzycznych w antyfonarzu tynieckim, „Liturgia sacra” 24:2018, nr 1, s. 199-228
- Pasja chorałowa ze zbioru kazań Kanoników Regularnych Kongregacji Laterańskiej w Kraśniku, „Muzyka” 2019:64, nr 2, s. 103-123
- Najstarsze pasje chorałowe w rękopiśmiennych źródłach polskich, Toruń – w druku
- Chorał gregoriański jako najpełniejszy wyraz sacrum w muzyce liturgicznej, „Obecni” – w druku.