logo
PL PL EN EN Zaloguj się
Wyszukiwarka PL
Wyszukiwanie zaawansowane
O nas   Działalność badawcza   Wydawnictwa   Doktoranci   Studia podyplomowe   Biblioteka   Zbiory   CADIS   Dariah
O instytucie Sztuki PAN
  • O Instytucie Sztuki PAN  
    • 65 lat Instytutu Sztuki
    • Historia IS PAN
    • Historia siedziby IS PAN
  • Dyrekcja Instytutu Sztuki PAN
  • Pracownicy Instytutu Sztuki PAN
  • Biogramy pracowników naukowych
  • Statut Instytutu Sztuki PAN
  • Regulaminy
  • Informacje wewnętrzne
  • RODO
  • Deklaracja dostępności
  • Logotyp IS PAN
prof. dr hab. Lech Sokół

                  
Zakład Historii i Teorii Teatru
Pracownia Komparatystyki - kierownik
tel. (22) 50 48 227
e-mail: lech.sokol@ispan.pl


 
Absolwent Filologii Polskiej UW (1964); doktorat (1973) i habilitacja (1990) w Instytucie Sztuki PAN; historyk dramatu i teatru, komparatysta; autor licznych prac o Witkacym, Strindbergu i Ibsenie oraz o dramacie, teatrze i literaturze, ogłaszanych po polsku, angielsku, francusku, niemiecku, norwesku, serbsku, słoweńsku i szwedzku. Profesor w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (Wydział Wiedzy o Teatrze, dramat i teatr francuski, włoski i skandynawski) oraz w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie (literatury skandynawskie, teatrologia). 


 

Zakres badań:

  • historia badań porównawczych dramatu i teatru, ze szczególnym uwzględnieniem dramatu norweskiego (Ibsen) i szwedzkiego (Strindberg);
  • związki dramatu i teatru z religią i Biblią; związki teatrologii i teologii;
  • związki między literaturą, sztukami plastycznymi i muzyką. 


 
Wybór publikacji:

Książki:

  • Witkacy i Strindberg: dalecy i bliscy, Wrocław 1995.
  • Twarze nowoczesności: Baudelaire – Ibsen – Strindberg – Wyspiański – Witkacy (trwają prace redakcyjne nad książką)

Artykuły i rozprawy:

  • Ibsen, Witkacy and the Struggle for Modernity in Polish Drama, w: Proceedings. IX International Ibsen Conference. Bergen 5 – 10 June 2000, Bergen 2001.
  • Fiction and Reality in "Dödsdansen I". A Polish Perspective (1917 – 1998), w: Strindberg and Fiction, ed. by G. Rossholm, B. Ståle Sjönell, B.Westin, Stockholm 2001.
  • Watteau, Marivaux, fêtes galantes, czyli Co może się wydarzyć w ogrodzie?, „Biuletyn Historii Sztuki” 2001, nr 1 – 4.
  • Edgar, Duke of Nevermore i Bungo. Bronisław Malinowski jako postać w twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 2002, nr 1 – 2.
  • Zagadnienie nudy w „Szewcach” Witkacego, „Pamiętnik Literacki” 2002, z. 4.
  • „Peer Gynt” in Polish Theatre (1904 – 96), w: Theater ohne Grenzen, hrgs: K. Keim, P.M. Boenisch, R. Braunmüller, München 2003; toż po polsku w wersji skróconej: “Peer Gynt” w teatrze polskim (1904 – 1997), w: Dramat obcy w Polsce w XIX i XX wieku, red. W. Kaczmarek, J. Michalczuk, Lublin 2004.
  • Ibsen i Strindberg w dramaturgii skandynawskiej i  kulturze europejskiej, w: Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, Warszawa 2004 (wyd. 2 – 2005, wyd. serbskie Evropska civilizacija, Beograd 2009).
  • Topos „drogi do Damaszku”: Peer Gynt i Nieznajomy, w: Etos życia – etos sztuki. Legenda o św. Genezjuszu,– aktorze, red. M. Leyko, I. Jajte-Lewkowicz, Łódź 2005.
  • L’homme politique, l’homme métaphysique: le grotesque total du monde chez Stanisław Ignacy Witkiewicz, w: Le Grotesque de l’Histoire. Avatars en Europe centrale et orientale au XXe siècle, ed. S. Fiszer, Paris 2005.
  • “Wszystko albo nic”. Bóg i religia w "Brandzie" Henrika Ibsena, w: Liturgia w świecie widowisk, red. H. Sobeczko, Z.W. Solski, Opole 2005.
  • Ibsen’s Unfavourable Opinions on Poland: Ignorance or Contempt?, w: “Folia Scandinavica Posnaniensia” 2006, vol. 3.
  • Max Stirner and Henrik Ibsen: Both Close and Distant, w: The Living Ibsen. Proceedings – The 11th International Ibsen Conference, Oslo, 21 – 27 August 2006, Oslo 2007.
  • Wyspiański Witkacego, “Pamiętnik Teatralny” 2007, z. 3 – 4. 
  • Ibsen w zachowanych listach Wyspiańskiego (1891 – 1907), w: Stanisław Wyspiański w labiryncie świata, myśli i sztuki, red. A. Czabanowska-Wróbel, Kraków 2009.   
  • „John Gabriel Borkman” as a Challenge to Polish Theatre (1900 – 2005), w: Ibsen in the Theatre, ed. S. Å. Heed, R. Lysell, Stockholm 2009; toż po polsku w wersji zmienionej: “John Gabriel Borkman” jako wyzwanie dla teatru polskiego (1900 – 2007), w: Antreprener. Księga ofiarowana profesorowi Janowi Michalikowi w 70. rocznicę urodzin, red. J. Popiel, Kraków 2009.
  • Muzyka jako Sztuka Czysta. Pozycja muzyki w estetyce Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Muzyka” 2009, nr 3 – 4.
  • Muzyka jako Sztuka Czysta. Stanisław Ignacy Witkiewicz i Konstanty Regamey, w: „Przestrzenie Teorii” 2010, nr 11.   
wróć
Stopka adres

Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk, ul. Długa 26/28, skr. poczt. 994, 00-950 Warszawa, tel. (22) 50 48 200, fax (22) 831 31 49, e-mail: sekretariatispan@gmail.com, NIP 525-000-85-48, REGON 000325794, konto w płatnościach krajowych BANK  BGK 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001, konto dla wpłat z zagranicy BANK BGK IBAN PL 18 1130 1017 0020 1466 5620 0001 SWIFT GOSKPLPW

Polska Akademia Nauk Komitet Nauk o Sztuce PAN Europeana Connect Europeana
© 2022 Instytut Sztuki PAN
Nota Prawna Impressum
Projekt i wykonanie Kompan.pl