Zakład Historii i Teorii Teatru
Pracownia Komparatystyki - kierownik
tel. (22) 50 48 227
e-mail: lech.sokol@ispan.pl
Absolwent Filologii Polskiej UW (1964); doktorat (1973) i habilitacja (1990) w Instytucie Sztuki PAN; historyk dramatu i teatru, komparatysta; autor licznych prac o Witkacym, Strindbergu i Ibsenie oraz o dramacie, teatrze i literaturze, ogłaszanych po polsku, angielsku, francusku, niemiecku, norwesku, serbsku, słoweńsku i szwedzku. Profesor w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza (Wydział Wiedzy o Teatrze, dramat i teatr francuski, włoski i skandynawski) oraz w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Warszawie (literatury skandynawskie, teatrologia).
Zakres badań:
- historia badań porównawczych dramatu i teatru, ze szczególnym uwzględnieniem dramatu norweskiego (Ibsen) i szwedzkiego (Strindberg);
- związki dramatu i teatru z religią i Biblią; związki teatrologii i teologii;
- związki między literaturą, sztukami plastycznymi i muzyką.
Wybór publikacji:
Książki:
- Witkacy i Strindberg: dalecy i bliscy, Wrocław 1995.
- Twarze nowoczesności: Baudelaire – Ibsen – Strindberg – Wyspiański – Witkacy (trwają prace redakcyjne nad książką)
Artykuły i rozprawy:
- Ibsen, Witkacy and the Struggle for Modernity in Polish Drama, w: Proceedings. IX International Ibsen Conference. Bergen 5 – 10 June 2000, Bergen 2001.
- Fiction and Reality in "Dödsdansen I". A Polish Perspective (1917 – 1998), w: Strindberg and Fiction, ed. by G. Rossholm, B. Ståle Sjönell, B.Westin, Stockholm 2001.
- Watteau, Marivaux, fêtes galantes, czyli Co może się wydarzyć w ogrodzie?, „Biuletyn Historii Sztuki” 2001, nr 1 – 4.
- Edgar, Duke of Nevermore i Bungo. Bronisław Malinowski jako postać w twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Polska Sztuka Ludowa. Konteksty” 2002, nr 1 – 2.
- Zagadnienie nudy w „Szewcach” Witkacego, „Pamiętnik Literacki” 2002, z. 4.
- „Peer Gynt” in Polish Theatre (1904 – 96), w: Theater ohne Grenzen, hrgs: K. Keim, P.M. Boenisch, R. Braunmüller, München 2003; toż po polsku w wersji skróconej: “Peer Gynt” w teatrze polskim (1904 – 1997), w: Dramat obcy w Polsce w XIX i XX wieku, red. W. Kaczmarek, J. Michalczuk, Lublin 2004.
- Ibsen i Strindberg w dramaturgii skandynawskiej i kulturze europejskiej, w: Cywilizacja europejska. Wykłady i eseje, pod red. M. Koźmińskiego, Warszawa 2004 (wyd. 2 – 2005, wyd. serbskie Evropska civilizacija, Beograd 2009).
- Topos „drogi do Damaszku”: Peer Gynt i Nieznajomy, w: Etos życia – etos sztuki. Legenda o św. Genezjuszu,– aktorze, red. M. Leyko, I. Jajte-Lewkowicz, Łódź 2005.
- L’homme politique, l’homme métaphysique: le grotesque total du monde chez Stanisław Ignacy Witkiewicz, w: Le Grotesque de l’Histoire. Avatars en Europe centrale et orientale au XXe siècle, ed. S. Fiszer, Paris 2005.
- “Wszystko albo nic”. Bóg i religia w "Brandzie" Henrika Ibsena, w: Liturgia w świecie widowisk, red. H. Sobeczko, Z.W. Solski, Opole 2005.
- Ibsen’s Unfavourable Opinions on Poland: Ignorance or Contempt?, w: “Folia Scandinavica Posnaniensia” 2006, vol. 3.
- Max Stirner and Henrik Ibsen: Both Close and Distant, w: The Living Ibsen. Proceedings – The 11th International Ibsen Conference, Oslo, 21 – 27 August 2006, Oslo 2007.
- Wyspiański Witkacego, “Pamiętnik Teatralny” 2007, z. 3 – 4.
- Ibsen w zachowanych listach Wyspiańskiego (1891 – 1907), w: Stanisław Wyspiański w labiryncie świata, myśli i sztuki, red. A. Czabanowska-Wróbel, Kraków 2009.
- „John Gabriel Borkman” as a Challenge to Polish Theatre (1900 – 2005), w: Ibsen in the Theatre, ed. S. Å. Heed, R. Lysell, Stockholm 2009; toż po polsku w wersji zmienionej: “John Gabriel Borkman” jako wyzwanie dla teatru polskiego (1900 – 2007), w: Antreprener. Księga ofiarowana profesorowi Janowi Michalikowi w 70. rocznicę urodzin, red. J. Popiel, Kraków 2009.
- Muzyka jako Sztuka Czysta. Pozycja muzyki w estetyce Stanisława Ignacego Witkiewicza, „Muzyka” 2009, nr 3 – 4.
- Muzyka jako Sztuka Czysta. Stanisław Ignacy Witkiewicz i Konstanty Regamey, w: „Przestrzenie Teorii” 2010, nr 11.