dr Agata Lipczik
e-mail: agata.lipczik@ispan.pl; a.lipczik@gmail.com
https://orcid.org/0000-0002-7433-456X
Historyczka sztuki, absolwentka Instytutu Historii Sztuki UKSW (2012), doktor nauk humanistycznych (2018) na podstawie dysertacji "Historia warszawskiego jubilerstwa w latach 1918-1939" przygotowanej pod kierunkiem dr hab. Agnieszki Bender. W l. 2012-2015 prowadziła ćwiczenia w Instytucie Historii Sztuki UKSW w ramach przedmiotu "Rzemiosło artystyczne". W okresie 2019-2021 należała do zespołu Słownika Artystów Polskich w Instytucie Sztuki PAN. Od 2021 zatrudniona w Pracowni Rzemiosła Artystycznego i Designu. Członek zwyczajny The Society of Jewellery Historians w Londynie.
Zainteresowania badawcze
- jubilerstwo polskie i obce XIX i 1 poł. XX w.
- rzemiosło artystyczne w międzywojennej Polsce
- biografistyka
Wybór publikacji
Striving for modernity: The jewellery-making in The Second Polish Republic (1918-1939), "TECHNE. Seria Nowa" 2021, nr 7, s. 119-134.
Jubilerstwo w międzywojennej Warszawie: ludzie – rzemiosło – biżuteria, Warszawa 2021.
Od imitacji do kreacji – rozwój biżuterii sztucznej w 1 połowie XX wieku, "Załącznik Kulturoznawczy" 2019, nr 6. Design. Teoria, praktyka, interpretacje, s. 247-262.
Dział jubilerski Państwowej Szkoły Przemysłowej Żeńskiej w Łodzi w latach 1927-1939, "Sztuka i Krytyka" 2019 nr 8, s. 81-94.
Art Deco Clip Brooches [w:] Beautiful Objects: Personal adornments and decorations for secular and sacred interiors, red. A. Bender, M. Wrześniak, A. Wiśnicka, Warszawa 2017, s. 137-147.
Działalność firmy jubilerskiej Castellanich i jej patriotyczny charakter [w:] Ciało, strój, biżuteria w kontekście przemian kulturowych, społecznych i politycznych XIX wieku: materiały konferencji zorganizowanej przez Zakład Historii Sztuki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w dniach 20-21 października 2014. T. 1, red. E. Letkiewicz, Lublin 2015, s. 281-296.
Firma jubilerska Michała Mankielewicza w Warszawie [w:] O rzeczach pięknych. Rzemiosło artystyczne na przestrzeni dziejów, red. A. Bender, M. Wrześniak, Lublin 2015, s. 93-104.
Kamee w dziewiętnastowiecznej biżuterii. Wybrane przykłady ozdób z polskich zbiorów [w:] Od klejnotów królewskich po "biżuterię ubogą". O biżuterii w Polsce. Materiały z XV Sesji Naukowej z cyklu "Rzemiosło artystyczne i wzornictwo w Polsce", zorganizowanej w przez Toruński Oddział Stowarzyszenia Historyków Sztuki oraz Międzynarodowe Targi Gdańskie SA w Gdańsku w dniach 19-20 marca 2014 r., red. K. Kluczwajd, Toruń 2015, s. 59-64.
Uczestnictwo w grantach
- Wykonawca w projekcie: "Słownik artystów polskich i obcych w Polsce działających (zmarłych przed 1966 r.). Malarze, rzeźbiarze, graficy. Tom XI". Nr projektu: 11H 18 0130 86. Kierownik projektu: dr hab. Aleksandra Bernatowicz. Źródło finansowania: Narodowy Program Rozwoju Humanistyki.
- Wykonawca w projekcie: "Cyfrowa infrastruktura badawcza dla humanistyki i nauk o sztuce DARIAH-PL" w ramach Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój 2014-2020 (Działanie 4.2. Rozwój nowoczesnej infrastruktury badawczej sektora nauki). Kierownik projektu: dr Dorota Piramidowicz. Źródło finansowania: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego.
Stypendia
- L’Institut National d’Histoire de l'art (INHA) : Aide à la mobilité de recherche en France - historiens de l'art. Projekt: Les relations entre les industries des bijoux en France et en Pologne dans l’entre-deux-guerres. Realizacja: czerwiec 2021.