Zob. Spis utworów i wykonawców
Muzycy, Muzycy cos po Wos ostanie - to pierwsze powojenne nagrania tradycyjnej muzyki Podhala. Nagrań dokonały ekipy terenowe Państwowego Instytutu Sztuki podczas ogólnopolskiej Akcji Zbierania Folkloru Muzycznego (nagrania z lat 1950-1954). Autorem większości nagrań jest Kazimierz Bogucki, członek Ekipy Krakowskiej AZFM. Na płycie znalazło się również kilka nagrań autorstwa Aleksandry Szurmiak-Boguckiej dokonanych w 1957 r. Są to dokumenty terenowe, muzyka i śpiewy zarejestrowane w regionie, in crudo.
Nagrania prezentują tradycyjną muzykę tzw. Skalnego Podhala, Niżnego Podhala, okolic Nowego Targu, Szaflar, Chochołowa. Dobór materiału dźwiękowego na płycie został dokonany z myślą o prezentacji zmienności i różnorodności stylu muzycznego subregionów Podhala a układ utworów na płycie jest swego rodzaju "podróżą" - od Zakopanego, przez Olczę, Cyhrlę, Zubsuche, Brzegi po Bukowinę Tatrzańską i Białkę. Kolejne obszary to Gronków, Ostrowsko, Łopuszna, Waksmund do Nowego Targu. Kierując się znów ku skalnemu Podhalu zaprezentowano nagrania z Szaflar, Witowa aż po Kościelisko.
Muzyka każdego z wymienionych rejonów prezentowana jest przez dawne, autentyczne kapele, instrumentalistów - solistów oraz śpiewaków i zespoły. Materiał archiwalny ilustruje ogromną różnorodność tradycyjnych nut góralskich w wykonaniu najstarszego, zarejestrowanego w nagraniach dźwiękowych, pokolenia muzyków. Prezentowane kapele to w większości dawne rody muzyczne, spośród których można wymienić muzykę Władysława Obrochty z Zakopanego, muzykę Toporów-Futrów z Cyhrli, muzykę Bronisławy Koniecznej-Dziadońki z Bukowiny, muzykę Styrczulów-Maśniaków i Stanisława Nędzy Chotarskiego z Kościeliska.
Wśród 97 przykładów muzycznych zaprezentowanych na płycie przedstawiono oryginalne nuty podhalańskie z całego terenu Podhala (odmiany nut ozwodnych, drobnych, krzesanych, zielonych, marszów, wierchowych, pytackich) oraz tańce. Obok muzyki instrumentalnej nie brak przykładów śpiewu solowego jak również zespołowego - charakterystycznej dla Podhala polifonii. Na uwagę zasługują przyśpiewki do tańca (rejestracje żywiołowych, autentycznych sytuacji tanecznych uwzględniają także ruch, przytupy, gwizdy), ballady, obrzędowe śpiewy weselne, przyśpiewki pasterskie.
Jacek Jackowski
Płyta zajęła III miejsce w konkursie Polskiego Radia "Fonogram Źródeł 2008"
Płyta ukazała się w grudniu 2008, jej drugie wydanie ukazało się w 2018 roku.
Płytę można zamówić również pod adresem e-mail: produkt@tatry.pl
lub telefonicznie: +48 18 20 613 20 wew 111
This CD presents archival recordings of traditional music of Podhale region situated in southern Poland and surrounded by Tatra mountains. The material chosen for the CD represents Skalne Podhale (Rock Podhale) and the areas situated around the town of Nowy Targ. Typical bands of Skalne Podhale consist of string instruments: main violin ("prym"), two or three second violins ("sekund") and a local small bass of the cello type. Members of local bands are often whole families. Other traditional instruments were pipes (“piszczałki”), long shepherd’s horns (“trombita”) and bagpipes ("koza"). Archaic kind of local fiddle ("złóbcoki")m was carved out of one piece of wood.
The most popular traditional dances of Skalne Podhale are "zbójnicki" (robber’s dance) and "góralski" (highlander’s dance), both of them can be found on this CD.