Spis utworów i wykonawców
Na niniejszej płycie zaprezentowano wybrane historyczne nagrania archialne muzycznego folkloru górali nadpopradzkich ze Zbiorów Fonograficzych Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk. Jest to pierwsze wydawnictwo ramach regionalnej serii ISPAN Folk Music Collection poświęcone niewielkiej etnograficznej grupie, w tym wypadku grupie polskich górali karpackich, tak zwanych czarnych górali, zamieszkujących centralną część Beskidu Sądeckiego, tereny polskiej części doliny Popradu i Puszczy Karpackiej skupione wokół miejscowości: Piwniczna, Rytro (pogranicze z Lachami sądeckimi), Łomnica, a także Głębokie, Kokuszka, Sucha Struga i Młodów.
Wobec niewielkiej – w porównaniu z innymi grupami polskich górali, np. Podhalanami czy Orawianami – ilości dostępnej najstarszej dokumentacji fonograficznej, twórcy prezentowanego wyboru nagrań skupili się zwłaszcza na wątkach mało dziś znanych, być może zapomnianych i, zapewne, charakterystycznych dla tej części wschodniego pasma Beskidu Sądeckiego.
Booklet zawiera charakterystykę wybranych wykonawców i grup muzycznych.
---
Z recenzji prof. Piotra Dahliga (UW): "Historyczno-archiwalno-etnomuzykologiczne intencje nagrań terenowych wczesnych lat 1950. nie odbiły się na wartości estetycznej i poznawczej CD, gdyż nagrania na płytę dobierano pod kątem także walorów głosowych, a kolejność urozmaiconych repertuarowo i wykonawczo ścieżek oraz przeplatanie się realizacji poszczególnych „depozytariuszy” sprawiają, że płyty słucha się z niesłabnącym zainteresowaniem."
Z recenzji prof. Zbigniewa Jerzego Przerembskiego: "Nagrania fonograficzne zawsze stanowią wartość samą w sobie, pozwalają bowiem lepiej poznać nie tylko repertuar, ale także styl wykonawczy ludowych śpiewaków i muzykantów. Folklor czarnych górali jest stosunkowo mało znany, do czego przyczynia się też skromna literatura przedmiotu, w tym zapisy nutowe pieśni i melodii ludowych oraz nieliczne nagrania fonograficzne (w zbiorach Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli w Krakowie, Małopolskim Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu i w kolekcjach prywatnych). Miejmy nadzieję, że płyta Barwy nadpopradzkiej nuty poprawi ten stan rzeczy".
---
Płyta powstała w ramach projektu Nadpopradzka Szkoła Dawności. Od przedszkola do seniora realizowanego w ramach II edycji Budżetu Obywatelskiego Województwa Małopolskiego.
---
Płyta „Barwy nadpopradzkiej nuty. Nagrania archiwalne tradycyjnych pieśni i muzyki górali nadpopradzkich ze Zbiorów Fonograficznych Instytutu Sztuki PAN” zdobyła II nagrodę w konkursie Polskiego Radia „Fonogram Źródeł 2018”.
The Colours of the Poprad melodies. Archival recordings of traditional music and songs of the Poprad Gorals from the Phonographic Collection of The Institute of Art of The Polish Academy of Sciences.
The Poprad Gorals, also known as the Black Gorals, are an ethnic group inhabiting central part of Beskid Sądecki, around the towns such as: Piwniczna, Rytro and Łomnica. It is there, where the documentary recordings were registered. Due to a rather small number of the oldest available phonographic documentation, the authors of the presented choice focused mainly on the threads that are little known today, but representative for the region. The recordings, taken soon after WWII present the colourfulness of the old Poprad note.
The album consists of 93 out 344 music examples that were registered within the framework of The National Polish Folklore Collecting Campaign in Łomnica, Piwniczna and Rytro between 16-19 November 1952. Responsible for production of the recordings were the members of the Crew of Cracow Campaign led by Włodzimierz Poźniak, and having on board people like Aleksandra Szurmiak-Bogucka, Włodzimierz Poźniak and Kazimierz Bogucki. Due to economical reasons and the cost of expensive at that time audio tape that was granted to the crew who wanted to save as many threads as possible, it was decided that only 1-2 strophs would be recorded. The whole lyrics were written down in the transcripts of the recordings.
The booklet contains musicians biographies.